keskiviikko 22. huhtikuuta 2020

California 1400 GTS sivulaukkujen ja takalaukun ongelmat


Lievää harmia
Tiiveys ja mukavuustekijät ajan kanssa viimeisen neljän vuoden aikana ovat olleet pääasiassa ihan kunnossa mutta nyt havaitsin syitä pieneen fiksaukseen.
Sivulaukut ovat Guzzin lisätarvikkeita ja Guzzi-logolla varustettuja. Niitä saa nahkaisina ja muovisina eri väreissä.

Takalaukku
Guzzilla on omakin mallistonsa takalaukkuja ja varsin isokokoisia sekä ylellisesti varusteltuja. Omaan tarkoitukseenkin katsoin ne liian arvokkaiksi. Niiden sijaan ostin Storm Motorilta laukun joka muuttaa kokoaan tarpeen mukaan. Lisävarusteena matkustajan selkänoja. Hinta vain murto-osa merkkilaukun hinnasta. Merkki on espanjalainen Shad.

Sivulaukut ottavat vettä sisälleen
Onneksi vain sateella. Toki laukkujen sisällä on roiskevesisuojatut sisäkassit kun reissussa ollaan. Mukavampi kantaa hotellihuoneeseen kuin rapainen sivu- tai takalaukku. Itse asiassa tässä köyhäilymallissa ei ole pikakiinnitteisiä sivulaukkuja. Siksi roiskeveden pitävät sisäkassit, kuusi kappaletta, ovat välttämättömät. Takalaukku on pikakiinnitteinen ja sen voi kahvasta kantaa. Tosin pakattuna täyteen melkoisen painava.

Kannen liikerajoitin sulkiessa.

Asiat selviävät kun tutkii
Yllä kuvassa kantta sulkiessa rajoitinlanka jää kannessa olevan tiivisteen ja laukun yläreunan väliin. Sieltä se vesi hiipii hiljalleen laukkuun. Sateella tai pestessä.

Asiaan piti keksiä ratkaisu
Huolellisuus auttanee. Sulkiessa pitää rajoitin taivuttaa niin että se ei jää tiivisteen alle. 

Tässä oikea ratkaisu.

Toinekin ratkaisu mutta ei niin hyvä.

Takalaukku
Se ei ole Guzzin tuotantoa vaan merkiltään Shad. Sen pääominaisuus on tilavuuden kolmiasentoinen muutoskyky 40 ja 59 litran välillä. Nyt ei ole siitä kysymys vaan se että takuu on mennyt umpeen vaikka tänä keväänä ilmeni vika: kannen pidätinnauhat ovat katkenneet ja lisäksi yhtä aikaa.

Ilman pidättimiä
Kansi kääntyy liian pitkälle ja se on saranoille suuri rasitus varsinkin jos kannen päälle on sidottu teltta, makuualusta ja muita painavia tarpeita.

Katkennut muovinen pidätinnauha.

Ei muita vaivoja
Pari suvea palvelleena on laukusta enimmäkseen hyviä mainintoja: ulkonäkö on hyvä, matkustajan selkänoja kelvollinen ja kuljetuskyky on erinomainen. Lisäksi asentamani lisävarusteet. Lisäksi laukun värimaailma täsmää pyörän väritykseen. Laukkua voi muokata vaihtamalla kannen pintaa: hiilikuitujäljitelmä, vaaleanharmaa alumiini tai musta kansi. Tai halutessaan sen voi maalata.

Tein punotusta nailonnyöristä uudet pidättimet.

Vain vähäisiä kustannuksia
Kaksi pidätintä, 30cm nailonnyöriä per puoli ja hetken askartelua. Syntyivät siistit pidättimet. Näillä mennään aika kauan. Työkaluina tarvittiin sakset ja tupakansytytin. Lisäksi ristipääruuvari ja pieni Torx-avain.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti