tiistai 7. huhtikuuta 2020

California 1400 GTS Joitakin lisävarusteita


Lisämittareita
Moottorin lämpötilan seuraamiseen laitoin mittarin jokunen vuosi sitten. Se mittaa moottorista jäähdyttimeen kulkevan öljyn lämpötilaa. Jäähdyttimessä on kaihdin jota voi säätää. Jäähdyttimestä paineellinen öljy kulkee jakoketjujen kiristimille. Öljykiertoja on kaksi. Myös kaksi öljypumppua. Öljy on yhteinen molemmille kierroille.

Lämpötilanäyttö kytkinnestesäiliön kupeessa.

Toimii nappiparistolla
Yleensä mittari ei ole päällä lainkaan. Lähinnä silloin kun on hyvin lämmintä on näytöstä hyötyä että voi säätää ilman pääsyä jäähdyttimeen. Normaalisti ilman kierto jäähdyttimeen on kiinni.
Tavoitelämpötila on 90 - 120 astetta. Moottori toimii hyvin ja liukkaasti liikkuvat mekaaniset osat viihtyvät lämpimässä. Lämpö vähentää kulumista.

Suunnistuslaite
Merkki on TomTom. Toimii Glonas-satelliittijärjestelmässä eli ei siis ole GPS-avusteinen.

TomTom ja sen lataus.

Imukuppikiinnitys
Siksi varmistus nyörillä. Laitteen oma akku vetelee jo viimeisiään mutta se ei juurikaan haittaa. Virtaa saa laittamastani liittimestä. Lisäksi on kaksi USB-lähtöä.

Navigaattori siirtyi
Huomasin että kun actionkameralla kuvaa on sen kuva-ala niin laaja että kuvan oikeassa alareunassa näkyy pyörän mittaristo osittain. Siksi navi siirtyi pleksin oikeaan laitaan pois kuva-alasta. Navin käyttö on hieman hankalampaa kuin vasemmalla mutta ehkä siihenkin oppii ja tottuu.

Normaalisti vasemmalla
Koska oikea käsi on kaasukahvalla niin vasen voi työskennellä apuvälineiden kanssa. Pyörässä on vakionopeuden säädin joten oikeallakin kädellä voi tehdä jotain.

Kaikki toistaiseksi asennetut lisälaitteet.

USB-kaapelille korvaaja
Sille täytyisi löytää korvaava johdin jonka lähdössä olisi 90 asteen mutka heti latausliittimen jälkeen. Nyt kaapeli peittää hieman mittaristoa. Tosin ei haittaa kummoisesti.

Adapteri löytyi
Nyt ei ole tupakinsytytinlaturi ja siitä lähtevä johdin mittarin edessä kovin pahasti. Löytyi vitosella Verkkokauppa.comista. Ei aivan tyydyttävä mutta menettelee. Tuli yksi liitos lisää. Laitan sen päälle kutisteliimasukkaa kunhan ehdin.

Kuljettajan paikalta näkyy nyt varoitusvalotkin.

Tomtomilla satunnaisesti käyttöä
Harvoin tarvitsen suunnistusapua muuta kuin kartan. Kaupunkipaikoissa ja varsinkin niiden suurissa ja oudoissa lähiöissä ja omakotialueilla navigaattori on toisinaan tarpeen.

Lambdanäyttö
Yksi näyttö, kaksi mittaria. Toteutettu ledeillä ja on pienikokoinen. Sekin Velcro-tarralla kiinni jarrunestesäiliössä. On mielenkiintoista seurata miten seos muodostuu eri kuormitustilanteissa. Käytännössä vakionopeudella ajaessa alle 160 km/h järjestelmä lepuuttaa vuorotellen sylintereitä. Toisin sanoen koko ajan joka sytytysvälille ei polttoainetta ruiskuteta.

Jäännöshappinäyttö.

Kertoo seoksen laadun
Näytöstä näkee millä tavalla moottorinohjaus vastaa kaasukahvan pyyntöön lisätä tai vähentää tehoa. Sylintereitä lepuutetaan saman verran eri puolille vuorottain.

Toimintakamera
Sellainenkin tuli hankituksi kun Motonet myi "ylivuotisia" eli vanhentuneita laitteita pois halvalla. Kuvausaika vain 10 minuuttia kohtuullisella resoluutiolla. Mutta valokuvia voi ottaa riittävästi matkan aikana.

Ehkä paras toiminto
Sarjakuvaustoiminto ottaa valitun tauon välein kuvasarjaa. Puolitoista sekuntia vaikuttaa sopivalta norminopeuksissa. Toiminto säästää muistitilaa verrattuna jatkuvaan kuvaukseen.

Kiinnitys kytkinnestesäiliön kannella.

Pieni työstörupeama
Kytkinnestesäiliön kannen päälle tein lisäkannen johon kameran voi kiinnittää helposti ja tukevasti. Kameralla on myös varmistuslanka ettei se vahingossa putoa kyydistä. Tuskin siitä on suurta pelkoa sillä tämä pyörä ei tärise lainkaan ajossa.

Sijoitusvaihtoehtoja
Lisäkannessa on kolme kierteitettyä ruuvin reikää vaihtoehtoisille kiinnityksille. Suunnitetelmissa on tehdä lyhyt varsi oikealle ja kamera sen päähän suojaan kun hyönteisiä alkaa lennellä. Pyörän pleksi ottakoot ötökät ja sateen vastaan. 

Kamera suojakotelossaan ja sen turvavaijeri.

Elävää kuvaa tulossa
Laitan tähän jatkoksi jos ja kun saan aikaiseksi jonkinnäköisen videonpätkän. Tuskin on mitään suurta draamaa.

Tähän asti todettua
Kun pyörä käy ja ollaan pysähdyksissä kuva hieman tärisee. Selvän siitä kuitenkin saa. Ajon aikana tärinää ei ole lainkaan sillä tämä pyörä ei tärise kun kierroksia on yli 1500. Hyvin miellyttävää mutta fiilikset hieman lievemmät kuin aiemmilla Guzzi-malleilla. Onneksi niitä aiempia on Kerhon perällä valittavaksi asti. Ahtimella ja ilman.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti