keskiviikko 8. huhtikuuta 2020

Vintagen nouto Tammisillasta


Kaverin Vintage
Ollut talven Maken korjaamon suojassa Paimion Tammisillassa. Huolto tehty. Valmis koko kesän rientoihin.

Tarvittiin kuski
Lähdin viemään Vintagen omistajaa Paimioon ruoka- ja bensapalkalla. Matka meni harmeitta eikä eksytty Tampereen ja Paimion Tammisillan välillä.

Lähtöaika ja reitti
Klo 11.00 lähtö Tammikujalta Tampereelta California 1400 GTS:llä kahden hengen kuormalla. Perille pysähtymättä kuin liikennevaloihin Lakalaivassa ja Paimiossa.
Muuta liikennettä tuskin mainittavasti. Traktoreita oli sen sijaan ohiteltavaksi.

Lyhin ja paraskuntoisin reitti.

Sama vanha reitti
Aikanaan kun keväisin tehtiin Tampereen seudun Guzziporukalla pyhiinvaellusmatkoja Tammisiltaan oli useasti sama reitti käytössä.
 
Reitti Tammisillalle
Tampere - Akaa - Loimaa - Mellilä - Paimio. Suurelta osin kaksinumeroisia baanoja mutta loppupäässä mutkateitä. Vain kerran sain "rautaa maahan" eli kallistuksessa otti runko kiinni asfalttiin vasemmalle kääntyvässä mutkassa.

Maken huollon pihamaa
On varsin autio nykyään kun Guzzin ja muutaman muunkin merkin maahantuonti on joko loppunut tai siirtynyt muille maahantuojille. Mutta huolto pelaa sekä talvisäilytys myös.

Kapekin poikkesi
Oli mukava jutustella. Taisin sortua muistelemaan vanhoja. Vaan vanhojahan me olemme.

Huollon pihamaalla lähtökuopissa.

Tammisillan ABC. Tankkaus korkeaoktaanista suoritettu paluumatkalle.

Lähikohde
Koska Maken paja on liki bensistä niin matkalukemat ovat määritelty ABC:n sijainnin mukaan. Olisiko noin kilometri matkaa Maken huoltoon tästä. Aika autiota aakkosasemalla. Saimme kuitenkin välipalaa ja haaleaa kahvia. Tuuli riepotti.

Paluumatkan reitti.

Puuskittaista lounaistuulta
Koska menomatkalla Paimioon tuuli oli vastainen ja heilutteli pyörää sekä lisäsi polttoaineen kulutusta sadalle kilometrille reilun litran normaalikulutukseen nähden niin valitsimme reitin joka menee, pääosin, ensin sivumyötäiseen ja sitten Lauttakylän jälkeen liki myötätuuleen. Reittiratkaisulla oli merkittävä vaikutus: kaksi litraa pienempi kulutus sadalle km kuin toiseen suuntaan. Myös ajettavuus oli parempi kun vastatuulta ei ollut. Tämä siis oman pyöräni osalta.

Paluun reittivalinta
Kuten mainittu niin tuuli oli määräävä tekijä. Toinen seikka on se että pyrin ajamaan aina "ympyräreitin" eli ei koskaan samoja jälkiä takaisin ellei ole eka kerta sillä tiellä. Jokainen tie pitää ajaa ainakin kerran molempiin suuntiin. Nyt tuli kyllä kertausta.

Vintage Nokialla Sorvankyläntien Shellin pihassa.

California 1400 GTS tankkaus
Vintage ei tarvinnut tankkausta. 1400 GTS Tammisillan ja Nokian välillä hörppäsi noin 11,8 litraa korkeaoktaanista. Menomatkan kulutus oli noin 7 litraa sadalle, palatessa myötäiseen kotiappäin noin 5 litraa sadalle. Tuulensuunnalla ja -nopeudella on merkittävä vaikutus. Niin tuulen kuin ajonopeuden osalta.

Lisävarusteita.

Ehkä tarpeellisia, ehkä ei
Vasemmalla kamera jolla saa kuvia eri tavoilla. Opetteluvaiheessa. Laite taitaa olla fiksumpi kuin käyttäjänsä. Sen alla moottoriöljyn lämpömittari. Näyttää kohtuullista lukemaa. (98,3C) Ulkolämpötila noin 11 astetta. Navigaattori käyttää venäläistä Glonas-paikannusta. Ei eksynyt kertaakaan tällä matkalla. Siellä päin tiedetään itä - länsisuuntaiset tiet.

Jäähdytysteho minimissä. Venttiili ummessa.

California 1400 GTS kotitallin ovella.

Matkailua ilman harmeja
Vei kahta ihmistä vastustelematta. Leppoisaa menoa haittasi lähinnä kova ja puuskainen vastatuuli ja Mellilän jälkeen myös sivutuuli heilutteli. Piti suorallakin kallistaa vastatuuleen. Palatessa sama tuuli oli avuksi.

Actionkamerakuvia
Nyt kello osoittaa jo puolenyön tunteja. Jätän lähitulevaisuuteen kuvien käsittelyn ja muutamat muutkin asiat. Pitää opetella elävän kuvan niksit.

Tiedostokoko liian suuri
Kuvaamieni videoiden toisto ei Bloggerissa onnistu. Pitäisi laittaa Youtubeen. Muutoin voin niitä katsella "suoratoistona" kamerasta tai tietokoneelle talletettuina MOV-formaatteina. Ubuntu ymmärtää kyseisen tiedostotyypin päälle tekemättä mitään säätöjä.
Asia julkaisemisesta voi korjaantua myöhemmin.

Toimenpiteitä
Pitänee heikentää resoluutiota tai lyhentää kestoa. Kunhan asiaan ehdin perehtymään. Mielestäni elävää kuvaa arvostetaan liikaa.

Waltterilla Nokialla otettu still-kuva. Talviajassa, näköjään.

Sivutuella
Siksi horisontti on kallellaan. Kuvassa näkyy myös polttoainemittarin katoksen kulma vasemmalla ylhäällä ja alhaalla pätkä tankkausletkua. Oikealla sen sijaan näkyy pyörän pleksi.

Nopeusmittari näkyviin
Jos kameraa kääntää hieman enemmän oikealle se voi kuvata myös pyörän nopeusmittarin tietoja samalla. Mukava lisäinformaatio sekin.

Lisää ja parempaa myöhemmin
Huomasin vasta nyt että kameran vesitiiviin kotelon pinnassa kameran linssin edessä oli vielä suojakalvo tallella. Kuvan suttuisuus ehkä helpottaa kun suojamuovin poistaa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti