tiistai 3. maaliskuuta 2020

California 1400 GTS Viimeisten Lapinreissun vaurioiden korjaus


Isoimmat viat
Oikean puolen sivulaukun maalaus ja teippaus on tehty sekä sitä suojaavan kaatumaraudan kromilista on uusittu. Osiin tuli kaataessa lähinnä pintanaarmuja kuten oikean puolen sylinterikannen venttiilikopan koristekanteen. Pleksikin on taas kokolailla kelvollisessa kunnossa.

Omavalmisteita
Kaatumaraudat edessä ja takana ovat omaa tuotantoani kuten myös roiskesuojat etukaamaraudoissa, takalokasuojan jatke rekisteritelineineen sekä lisävaloteline. Lisäksi lukuisia pikkuosia ja mittariston laajennus öljynlämpömittarilla ja kaksoislambdanäyttö.

Etukaatumaraudat
Vasen säilyi kunnossa mutta oikeanpuoleinen sai naarmuja ja siinä kiinni ollut roiskesuoja koki vaurioita. Pitää paikkamaalata.

Kaatumaraudan kolhut. 

Asetonia ja mustaa maalia
Siinä resepti kaatumaraudan maalipinnan fiksaamiseksi. Uusintamaalaus edellyttäisi polttomaalatun pinnan poistoa kokonaan ja se voisi olla työlästä. Ehkä teräsraelinko olisi tehokkain tai sitten polttaminen nuotiossa. Lisäksi pitäisi maalauttaa. Ei vielä tällä kertaa.

Roiskesuojan kosmeettiset vauriot.

Korjausmetodi
Hionta, pakkelointi ja maalaus olisi vähintä mitä pitäisi tehdä. Sekä helpointa. Päätteeksi uusi kromilista reunaan.Mutta mikä olisi sopiva väri. Musta oli ensi, nyt on valkoinen, mutta...
Vähimmällä pääsisi ruiskuttamalla valkoisen alkydin vain yhteen suojaan. Toinen kun on kunnossa vain vahaamista vaille.

 Vauriokohdat kitattu piiloon.

 Tarvittavat maalit.

Miksi alkydimaaleja
Sen lisäksi että siitä saa helposti paksun maalipinnan se on myös varsin kimmoisaa. Tosin ajan mittaan sekin kovettuu mutta kestää aikansa kiveniskemiä. Vasemmalla puolella maalaus on jo pari ajokautta "kärsinyt".

Kesään on vielä aikaa...
Jospa sittenkin tekisi hieman muotoilua ja siten saisi aikaan pienet tavaratilat kaatumarautojen etupuolelle. Kansi tulisi kaatumarautojen takapuolelle. Se tekisi koteloista suht vesitiiviit.

Vaurioitunut kaatumarauta ja roiskesuojan kiinnitysruuvit.

Vasen puoli säilyi ehyenä. Kromilistan laitan uuden.
 
Paikkamaalauksen ensimmäinen kierros

Hiljalleen hyvää
Kaatumaraudan maalipinnan kolhuille teen täyttömaalauksen sillä polttomaalaus on melko paksua ja siksi lohkeamat ovat syviä. Kunhan ensimmäinen kerros kovettuu niin sivelen pienellä pesselillä toisen kerroksen. Sitten hionta erittäin hienolla vesihiomakankaalla. Jälleen monttujen täyttöä, jne. kunnes pinta on sileä ja sen voi vahata kovavahalla. Problem solved.

Roiskesuoja maalattu ja reunanauhoitettu.

Kaatumaraudat roiskesuojineen edestäpäin.

Ei taipumia kaatumaraudoissa
Kaatumisesta huolimatta ei syntynyt mihinkään taipumia pleksin runkorakennetta lukuun ottamatta. Se taipui voimakkaasti vasemmalle mutta on sittemmin oiottu.

Pikkuharmeja jäi
Muutoin pyörä, aiemmin mainittuja kohteita lukuun ottamatta, säilyi siistinä jos ei peilin ja sumuvalon kotelon pikkunaarmuja huomioida. Niiden vaihto uusiin maksaisi hieman yli 100€. Kromi maksaa. Saavat jatkaa tehtävissään vahan suojassa. Toki, jos alkaa silmää särkeä moiset naarmut, voi aina ylimaalata.

Ei alkuperäisosia
Peilit ja lisävalot eivät ole alkuperäisosia kuten eivät kaatumaraudatkaan eikä muutama muukaan osa vaan romuliike Soinin pihamaalta ja Biltemasta sekä peilit Motonetistä. Näyttävät samalta kuin alkuperäisosatkin ja ovat toimivia.

Ei kerrota vakuutusyhtiölle
Yleensäkään en tästä mukusta ottanut yhteyttä oikein mihinkään sillä olisi tullut kalliimmaksi itselle jos olisi vakuutusyhtiöön ottanut yhteyttä. Omavastuu ja muut vakuutuskoukerot olisivat tehneet homman kalliimmaksi.

Ne arvokkaat alkuperäisosat
Ovat lämpimässä tallissa varastoituna. Ne tulevat sitten pyörän mukaan jos se joskus vaihtaa omistajaa. Iso laatikollinen tavaraa ja lisäksi alkuperäissatula, ohjaustanko, joitakin sähköosia kuten kahvakytkimet, vaijereita, johtosarja, laturin hihna ja joitakin koristeosia joista en itse piittaa.

Jatkuu...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti