maanantai 2. syyskuuta 2019

California 1400 GTS: vaihteistoöljyn vaihto


Tilkka öljyä
Korjaamokirjan mukaan öljyä ei paljoa vaihteistoon mene. Itse asiassa kaikkea vanhaa öljyä ei saa pois valuttamallakaan edes ajan kanssa. Vain osa öljystä vaihtuu. Litran öljypurkista riittää öljyä kahteen täydelliseen öljynvaihtoon tai kolmeen normaaliöljynvaihtoon. Jos haluaa vaihtaa kaiken öljyn on vaihteisto purettava, pestävä ja koottava.

Öljyn määrä
Siitä ei kannata kantaa huolta.  Jos pyörä on suorassa öljynvaihdon ajan niin pois laskiessa tulee pois mitä tulee ja pohjaproppu kun on jälleen kiinni niin täytetään tarkistusaukon alareunan tasalle. Ylimääräistä ei kannata laittaa sillä jostain se, suurella todennäköisyydellä, puhaltuu pois. Yleensä takarenkaalle.

Kun öljy on kuumaa
Heti ajosuorituksen jälkeen on hyvä tehdä öljynvaihto sillä kylmä ja paksuhko vaihteistoöljy on hidasta juoksemaan eikä tule pois kuin hitaasti mutta lämmin öljy on notkeaa. Myös uusi öljy on hyvä olla lämpimässä. Säästää aikaa kun sitä liruttelee suppilon eli kartiojuoksuttimen ja letkun kautta vaihdelaatikkoon.

 Pyörä suoraan ajosta nosturille.

Tarvittavat muut työkalut ja kiinnitysosat sekä öljytilan tulpat.

Muovinen oikean puolen suojakansi.

Suojakannen takana on tyhjennystulppa.

Nippusiteitä ja liittimiä
Suojakannen takana on lambdan moninapaliitin. Se on nippusiteellä ja kannattimellaan kiinni keskellä kuvaa näkyvässä lattaraudassa. Alaoikealla pilkottaa itse lambda-anturi pakoputkessa. Nuoli osoittaa vaihteiston tyhjennystulppaa. Myös jarrunestesäiliöstä poljinsylinterille kulkee letku. Siirsin ne sivuun niitä irrottamatta. Nippusiteet ovat käteviä siihen tarkoitukseen.

Vati alle ja tyhjennystulppa irti
Valuma osuu suoraan runkoputken päälle mutta kyllä se siitä valuu ja homman jälkeen voi vaikka Bräkleenillä pestä öljyjäämät pois.

Öljy valuu hiljalleen.

Kuvassa näkyy
Ylhäällä pakoputken H-putki joka kytkee pakoputket toisiinsa. Takajarrun letku ja sen etupäässä jarruvalon painekytkin. Kahden kuusiokolopultin takapuolella on voimasiirtojärjestelmän ja moottorin yhteinen kannatin joka muiden kannattimien kanssa pitää em rakenteet irrallaan rungosta.

Magneettinen tyhjennystulppa.

Magneetti kerää irtoraudan
Tulpan nokkaan on kertynyt rautametallia hieman. Ei aiheuta toimenpiteitä. Suurella todennäköisyydellä hiput ovat peräisin vahteiston kytkentähampaistosta. Koska pyörällä ei ole vielä paljon ajettu niin hippujen irtoaminen vähenee jatkossa. Seuraavissa vaihteistoöljynvaihdoissa se selviää. Kenties jo ensi vuonna. Riippuu ajomäärästä.

Monikertakäyttöinen tiiviste
Tiiviste on Usit-merkkinen ja koostuu teräksestä ja kahdesta kumisesta huulesta. Niitä löytää eri kokoja hydrauliikkaliikkeistä. Jos se ei ole vioittunut niin sen voi käyttää uudelleen. Korjaamokirjassa on kiristysmomentit tyhjennys- ja täyttötulpalle. 

Vanha öljy on tummunutta.

Valokuva valehtelee
Kuvassa öljy näyttää mustalta mutta on kuitenkin läpikuultavaa ja vain hieman sameaa. Vettä ei ole ollut joukossa. 

Uusi öljy jota oli kauppiaan hyllyssä edukkaasti.

Ehkei aivan parasta
Mutta riittävän hyvää ja täyttää vaihteiston valmistajan vaatimukset. (Tarkennus: pitäisi olla 85W-90.) GL5-öljyä ja tarkoitettu vaihteistoihin ja perävaihteisiin. Riittää vähintään kahteen öljynvaihtoon tässä pyörämallissa. Vaihteistoon on jo aiemmin tehty RVS-käsittely.

Siistimistä ja asennusta
Kun öjyt ovat sisällä ja täyttötulppakin kiinni niin ei tarvitse kuin siivota jäljet ja kytkeä lambdan liitin sekä laittaa uudet nippusiteet. Viimeksi kansi päälle.

Kiertävä huolto
Yleensä en tee omiin pyöriini koko huoltoa yhdellä kertaa vaan ikään kuin kiertävästi. Toki noudatan suhteellisen tarkkaan huolto-ohjeita mutta sekin mahdollistaa käytännössä noin kuukauden tai kahden mittaisen huoltojakson jonka aikana on kaikki kohteet käyty läpi vähitellen ja perusteellisesti. Vielä talvella loput ei-kiireelliset tai kilometrimääriin sidotut huoltotoimet. On kätevää kun on verstastila käytössä eikä mitään aikatauluja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti