lauantai 8. kesäkuuta 2019

Suzuki Hayabusan keulan tiivisteiden vaihto


Keskipäivän hetkinä lauantaina
Ilman isompaa kiirettä pitämättä kävin kaverin pyörän etuteleskooppien tiivisteiden vaihtoon. Takana jo 50.000 kilometriä. Homma suoritettiin hänen omalla pajallaan joten turvauduin vain hänen työkaluihinsa. Hieman piti käyttää mielikuvitusta joidenkin erikois työkalujen valmistamisessa. Alatulpan avaamiseksi ja sulkemiseksi sekä huulitiivisteiden asennukseen tarvitaan omanlaisensa kalut.

USD eli käännetty keulatyyppi
Teleskoopit olivat jo otettu pyörästä irti joten homma jatkui purkamisella teleskooppien sisäkalut ulos. Alapään pultit irti niin alaputket irtosivat ja vanhan öljyn saattoi kaataa pois.

Enemmän tekemistä
Käännettyyn keulaan ei tiivisteitä vaihdeta aivan niin helposti kuin useimpiin perinnekeuloihin. Tosin tämä keularatkaisu on varsin yksinkertainen verrattuna eräisiin muihin merkkikeuloihin.

Vanha öljy
Vain hieman sakkaa. Muutoin varsin kirkasta. Toisessa teleskoopissa oli myös vettä. Ihan oli hyvä aika vaihtaa nesteet. Se mistä vesi on joutunut teleskoopin öljyn joukkoon on arvoitus. Tuskin sitä kukaan on sinne laittanut eikä tavallisessa ilmassa ole niin paljoa kosteutta että olisi pisaroita muodostunut siitä ilmamäärästä mitä teleskoopin sisälle jää nestetäytön jälkeen. Ruostetta oli vain hiukan ja suht harmittomassa paikassa. 

Yläpään tulppa irti myös
Sen mukana lähtee niin jousi kuin iskunvaimenninkin.
Kun yläputkikin oli tyhjä oli tilaisuus tarkastella liukulaakereita. Varsin asiallisessa kunnossa kaikki laakerit. Teflonpinnoite oli ehyt kaikissa. Sen sijaan sisäputkissa oli sanomista. Keltainen pinnoite oli kulunut molemmista puhki alalaakerien kohdalta. Hieman lievempää ylälaakereiden osalta. Ehdotin hyväkuntoisten käytettyjen tai uusien keulan sisäputkien hankintaa.

Huulitiivisteiden irrotus
Pölyhuulet irtosivat varsin helposti. Huulitiivistet on lukittu jousirenkailla. Niiden irrottaminen oli myös helppoa. Sopivalla vääntöraudalla lähtivät huulitiivisteet irti. Irrottaessa pitää varoa ettei riko suhteellisen pehmeää alumiinisen yläputken reunaa.

Uudet tiivisteet
Vaseliinilla voidellen huulitiivisteiden ulkopinnat ne sai paikoilleen melko kivuttomasti asennustyökalun ja muovivasaran avulla. Pölyhuulet asentuivat sormivoimmin. Niitä ei ollut tilattu uusia. Olivat kokolailla ehyet vaikkakin jo melko vanhat.

Putket sisäkkäin
Kevyt voitelu ja putket liukuvat läpi tiivisteistään ja laakereistaan kevyesti toistensa sisään.

Alapään pultit
Alaproppujen kauloille laitettiin uudet kupariprikat. Niiden kiristämisessä pitää olla hyvin varovainen: pitää tulla riittävälle tiukkuudelle mutta ei liian tiukalle sillä proput ovat onttoja ja niissä on kavennuksen kohdalla noin 3 mm:n poikkireikä. Toimittavat osaltaan paluuvaimennuksen tointa.

Öljyn ja mittakannun ostossa
Piti kampeutua autoon ja käydä Storm Motorissa ostamassa sopivan viskositeettista keulaöljyä litran. Motonetista löytyi puolen litran mittakannu. Sillä sai kokoonpanon jälkeisen öljymäärän oikein. Ei liikaa eikä liian vähän. Liian vähä öljy vaahtoutuu eikä vaimennus toimi ja liika öljy aiheuttaa paineiskuja.

Ylätulpat kiinni
Kun vaimenninöljy oli saatu kaadettua teleskooppeihin niin yläproput voi sulkea. Niissä on O-rengastiivistys joten niitä ei tarvitse vääntää erityisen tiukkaan.

Tilavuudet, momentit ja lämpötila
Noudatimme pyörän korjausoppaan antamia arvoja. Ukkosta ilmassa ja 30 astetta lämmintä ulkona varjossa. Sitä ei vaadita korjausoppaassa.

Omistajan hommia
Valmista tuli ja pyörän omistaja suorittaa loppukokoonpanon.
Uuden keulaöljyn ominaisuudet saattavat vaatia keulan säätöä uudelleen. Tiivisteiden vaihdon yhteydessä emme puuttuneet säätöihin.
 Sitten taas ajoa. Imatralle lähdössä on hän.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti