maanantai 10. kesäkuuta 2019

California Adamant: alhainen käyntilämpötila


Kone käy kylmänä
Ulkoilman lämpötila 19 astetta ja kaunis kesäpäivä. Ajelin Ylöjärveltä Tampereelle pikkukatuja Lamminpään, Epilän, Pispalan, Tahmelan ja Pyynikin läpi ja keskustan ohi Ratinan kautta kotiin. Noin kaksikymmentä kilometriä.
Tyypillistä kaupunkiajoa muun liikenteen tahdissa. Ajoa tapahtui kolmella alimmalla vaihteella. Rajoitukset 30 - 60 km/h.

Saavutettu lämpötila
Suurimmalta osalta moottoriöljyn lämpötila oli kahta puolen 60 asteen jonka moottori saavutti vasta puolimatkassa Pispalan pikkukaduilla seikkaillessa ylä- ja alamäkeen.

Perillä kotona
Korkeahkon mäen päälle pääseminen, sekin pikkukatuja myöden, nosti moottorin käyntilämpötilan välttäviin lukemiin eli yli 70 asteen. Silloin pitikin jo ajaa pyörä talliin.

Vasemmalla kierrosluku- ja lämpömittari.

Viimeinen lukema
Lämpötila talliin ajaessa oli tuo kuvassakin näkyvä 77,5 astetta. Se olisi jo hyvä mutta jos ajoa olisi jatkanut niin lämpötila olisi laskenut. 

Yleensä näin päin
Ilmajäähdytteiset moottorit käyvät tavanomaisesti kaupunkiajossa kuumenpana kuin maantieajossa jossa ajetaan suhteellisen nopeasti mutta tasaisesti isoimmalla vaihteella. Hitaassa ajossa ilmavirta ei kauheasti jäähdytä kun taas vauhdikkaammassa ajossa ilma ohi kulkiessaan vie liikalämmön pois.

Päin vastoin
Tässä käy juttu jotenkin ristiriitaisesti. Moottori saisi käydä paljon kuumenpana kuin se nyt käy ajaa miten hyvänsä vaikka ulkoilma on kohtuullisen lämmin. Kuten tänään iltapäivällä.

Viimeaikaiset toimet
Tein niinsanotun yläkertaremontin eli laitoin kanteen uudet kevyemmät venttiilit, venttiilinohjureihin teetin linerit eli sisäholkit ja mäntiin asensin uudet männänrenkaat. Tietenkin uudet tiivisteet myös. Puristukset kunnossa ja mukavasti voimaa.

Öljyt ja lisäaine
Moottoriöljy on kohta vaihdettava. Pian on mennyt jo 500 kilometriä ohi vaihtohetkestä. Mineraaliöljy Valvoline 20W60 moottorissa, vaihteistossa Mobil 80W90 mineraali ja sama perävaihteessa. Kaikkien öljyjen seassa RVS metallin lisäaine. Se tekee metallipinnat hyvin liukkaiksi ajan kanssa. 

Pähkäilyä
Onko nyt niin että triken moottorin ja voimansiirron mekaniikan sisäiset vastukset ovat niin alhaiset lisäaineistuksesta johtuen että kitkasta ei synny tarpeeksi lämpöä että moottoriöljy ei saavuta oikeaa käyttölämpötilaa. Ihanne olisi noin 90 - 110 astetta. Mutta heti kun pääsee suoralle tielle, jossa tehoa tarvitaan, niin käyntilämpötila putoaa. Jos se johtuu RVS:stä niin nyt siitä on jopa haittaa.

Moottorin lämmöntuotto
Tietenkin ulkoilman lämpö vaikuttaa. Mutta moottorin osien sisäinen kitka ja polttoaineen palamistapahtumasta syntyvä hukkalämpö ovat ne ainoat sisäiset lämmönlähteet. 
Moottorin olen säätänyt käymään laihahkolla seoksella. Laiha seos palaa kuumenpana kuin rikas seos. Mutta liioitella ei saa. Liian laiha seos rikkoo moottorin.

Moottoriöljy tarvitsee lämpöä
Sen lämpötila olisi hyvä olla liki veden kiehumislämpötilaa sillä silloin vesi kiehuu pois eikä sekoa öljyyn emulsioksi pilaamaan öljyn ominaisuuksia.

Mitä öljyltä vaaditaan
Yleensä öljyn parhaat ominaisuudet on tarkoitettu korkeaan kuormitukseen ja se tarkoittaa ahtaiden eli paineenalaisten osien voitelukalvon pysyvyyttä eli leikkauskestävyyttä. Luontaisesti, useimmat öljylaadut, voitelevat kohtuullisesti kylmänä silloin kun rasitus on matalalla tasolla. Vasta kuumassa ja suuressa leikkauspaineessa mitataan öljyn laatu. Metalli ei saa koskettaa metallia. Aina pitää olla sitkeä öljykalvo välissä. Sata astetta ei ole nykyaikaiselle voiteluöljylle ongelma.

Öljy pilkkoutuu
Jos öljyyn sekoaa vettä, nokea, aiemmin rikkiä (Nykyään ei ole rikistä suurta pelkoa sillä sitä ei saa olla enää polttoaineessa tai öljyssä.) ja muita epäpuhtauksia sen voiteluominaisuudet saattavat romahtaa. Tarkoitus olisi että öljy pysyisi mahdollisimman puhtaana ja toimintakykyisenä koko vaihtovälinsä. Lämmön vaikutuksesta öljyn molekyyliketjut katkeilevat. Lämpöä ei siis saa olla liikaa.

Filtteri
Öljynsuodatin ottaa talteen vain hiukkasia. Moottorista irronneita partikkeleja ja nokihiutaleita. Onneksi suodattimen suodatusteho paranee sen vanhetessa mutta sen läpivirtaus heikkenee samassa suhteessa suodatinkankaan täyttyessä.

Taajennettu öljynvaihtoväli
Lähinnä kustannustekijä. Öljyn voi vaihtaa useamminkin mitä ohjeistus vaatii. 

Seuraavana päivänä
Hieman lämpimämpää eli kahta puolen kahtakymmentä Celsiusta.
Ei merkittävää muutosta ajoi sitten nopeampia väyliä, kuten moottoritietä ja pidempiä tieosuuksia isolla tehoasetuksella sekä hidasta kaupungin katujen pyörittelyä. Talliin ajaessa 30 km lenkin jälkeen oli öljyn lämpötila 75 astetta. Odottelen lämpimämpiä säitä josko se nostaisi öljynkin lämpöä. Tarvittaisiin noin 25 astetta enemmän kuin tänään. Se olisi jo melkoista hellettä.

Jatkan seurantaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti