perjantai 7. kesäkuuta 2019

California 1400 GTS: lämpöä lämpimällä


Normiajoa
Ajelin normaalinopeutta lämpimässä kesäsäässä. Osan moottoritietä ja jonkin verran kaupungin katuverkossa. Seurasin lämpötiloja moottorin jäähdytysnesteen (öljy) osalta ja tietenkin ulkolämpötilaa.

Ulkolämpötila mittarin mukaan.

Hellepäivä
Iltapäivällä oli korkeampiakin lukemia. Tein silloin Kerholla sisätiloissa suht viileässä Amerikanpyörään sähkötöitä.

Illan tullen
Matka, noin 25 kilometriä kotiin Shellin itsepalvelutankkauksen kautta.

Jäähdytysnesteen lämpötila.

Näissä lukemissa
Lämpötila oli noin 110 Celsiusaseteen tietämillä. Oikein hyvä lämpötila öljyn kannalta sekä moottorin taloudellisuuden osalta.

Kun menee hellelukemiin
Ulkolämpötilan noustessa pitää reagoida ja avata hieman lisää ilman pääsyä jäähdyttäjän kennoon. Suunnittelin siitä kaukosäätöistä tai jopa termostaattitoimista. Suunnitelmat osoittautuivat tarpeettomiksi sillä asentamaani vipua on helppo kääntää jo ennakolta kun tietää tulevat olosuhteet. Toki joutuu kyykistelmään.

Jäädytinkennon peittolevy ja kaihdinventtiili avoinna.

Kolme aukkoa
Kaksi kiinteää ja aina avointa reikää levyn yläreunassa ja säädettävä useampiaukkoinen venttiili. Koskaan ei jäähdytin ole kokonaan suljettu ilman kierrolta. Vaikka kuvassa näyttääkin siltä että peittolevy on kiinni kennossa niin ei kuitenkaan ole vaan siinä on 5 - 10 millimetrin väli. Keskellä enemmän. Ilma siis jakaantuu, peittolevyn taakse päästyään, laajemmalle kennoon.

Ilman kahdinta
Guzzin moottori kävisi liian kylmänä. Kylmyys heikentää voitelua, hidastaa kosteuden poistoa öljystä ja kylmänä moottorin välykset ovat isompia ja käyntiääni siten karkeampi. Myös kuluminen on nopeampaa. Kylmänä käyvään moottoriin kertyy karstaa ja nokea. Sitä joutuu myös voiteluöljyyn kuten vettäkin.
Sähköinen puhallin
Se ei ole koskaan käynnistynyt itsekseen ajon aikana tai sen jälkeen. Kokeeksi olen paikallaan käyttäen saanut moottorin niin kuumaksi että puhallin on käynnistynyt. Sen käynnistymislämpötila on lähempänä 130:tä astetta. Se on hyvä "takalaita" lämmön liiallisen kohoamisen vuoksi.

Jäähdytinpuhaltimen teho ja kaihdin
Puhallin on liki jäähdytinkennon korkuinen. Vaikka peittolevy olisi umpinainen saa puhallin ilmaa kennon läpi sillä ne alueet jotka eivät ole puhallinsiivikon kohdalla saavat ilmaa kennon läpi sen takapuolelta. 

Moottoriöljy
Koneessa on liki uudesta asti ollut käytössä esteripohjainen Motul moottoriöljy. Siinä pitäisi olla toimintavarmuuttaa vaativampaankin käyttöön. Moottoriin, vaihteistoon ja perävaihteeseen on tehty RVS-käsittely. Moottori käy varsin nätisti ilman isompia kilinöitä tai kolinoita. Käyntiääni on enemmänkin vinkuva kuin perinteinen V-twinin louskutus.

Eräänä toisena päivänä myöhemmin
Lämpötila vain 20 astetta. Peittolevyn venttiili suljettuna täysin. Silti ei lämpö nousut kuin kaupunkiajossa hieman yli sadan asteen. Polttoaineen kulutus noin puoli litraa sadalle enemmän kuin lämpimämpänä päivänä moottoritieajossa. Moottoritieajo ei ole moottorille kovin rasittavaa sallituilla nopeuksilla ja vakionopeussäätimellä sovitettu rajoitusnopeus + 10 km. Ei yllä sakkorajalle.

Ei vatkaa
Moottori on myös täysin tärinätön tyhjäkäyntiä lukuun ottamatta. Tuulen suhina peittää jo melko alhaisessa nopeudessa moottorin käyntiäänen paitsi tehoa vaativissa kiihdytyksissä ei.

Ykkönen
Ehkä turhan pitkä vaihde. Hidasajoa varten on käytettävä kytkintä. Asialle ei voine mitään. Onneksi moottori on varsin joustava eikä ala alhaisillakaan kierroksilla "rynkyttämään" kovin helposti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti