maanantai 3. kesäkuuta 2019

California Adamant: Pyörän huohotusjärjestelmä


Neljä huohotusta
Kardaanivetoisessa ja ilmajäähdytteisessä pyörässä on yleensä neljä eri huohotusjärjestelmää. Joskus niitä on yhdistelty mutta tässä pyörässä ei.
Niitä ovat: polttoainetankin huohotus, moottorin huohotus, vaihteiston huohotus ja perävaihteen huohotus.

Vuoden 1989 California Kolmosessa alunperin
Tankki huohottaa tankin korkissa sijaitsevan venttiilin kautta suoraan ulkoilmaan. Moottori huohottaa öljynerottimen kautta moottorin ilmanottoon eli se osuus kaasuista ja höyryistä poltetaan. Vaihteisto huohottaa suoraan ulkoilmaan. Perävaihteella on umpinainen huohotus: kardaaniputki ja sen etupään kumihaitari toimii huohotustilana. Mitään ei pääse ulkoilmaan mikäli tiivisteet ovat kunnossa.

California Adamantissa nyt
Tankki ja vaihteisto toimivat huohotuksen osalta kuten alunperinkin pyörässä ovat toimineet. Sillä erotuksella että myös vaihteiston huohotuksessa on öljynerotin. Mahdollisimman yksinkertainen, tosin. Kuva alla.

Vaihteiston huohotus

Niljakas havainto
Pyörän alla touhutessa havaitsin että vaihteiston huohottimesta pukkaa hieman öljyä. Vaihteistoöljy on paksua ja tahmaista. Puhdistin vaihteiston takapäätä ja runkoa siltä osin pyyhkimällä. Seuraavassa pesussa lähtee tarttunut pöly.

Öljynkerääjä
Vaihteiston huohotusputken päähän sijoitin tyhjän muovipullon. Se on kiinni puuruuvilla huohotusletkun päässä. Pullolle löytyi sopiva lokonen vaihdevivuston lomasta startin takaa. Sellaista ei ole alunperin lainkaan.

Vanha vaihteisto
Peräisin kuusikymmenluvulta ja ensimmäisiä viisivaihteisia versioita. Siinä on vielä valmius oikean puolen vaihdepolkimelle tai käsivaihteelle.

Huohotin vanhassa paikassa
Huohotus tapahtuu varsin pienen reiän läpi joka on vaihderummun pidättimen jousipesän päässä. Valkoinen nuoli yllä olevassa kuvassa näyttää mistä letku lähtee. Se tekee lenkin yläkautta. Uudemmissa vaihdelaatikoissa on huohotus vaihteiston takakannessa erillisellä liittimellä. Niissäkin ulkoilmaan.

Moottorin huohotin
Se ei ole normaalissa paikassaan ilmasuodattimen kotelossa vaan suunnattu ulkoilmaan. Sijaitsee moottorin vasemmassa etukulmassa. Se puhaltaa varsin kuivaa lämmintä ilmaa niin kuin sen pitääkin. Huohotusjärjestelmässä on venttiili joka pyrkii pitämään lievän alipaineen kampikammiossa.

Alkuperäinen ilmansuodatin on poistettu
Sen korvaa kaksi vapaavirtaussuodatinta jotka ovat kiinni suoraan kaasuttimissa. Vanha muovikotelo oli niin huonossa kunnossa että oli helpompi ottaa se pois kuin korjata ilmatiiviiksi.

Moottorin huohotus ulkoilmaan.

Järjestelmässä on öljynerotin
Rungon selkäputki ja sen takapään poikkiputki toimivat öljynerottimena. Ne jäähdyttävät öljysumun öljyksi ja palauttavat sen takaisin öljypohjaan. Ulkoilmaan ei siis ihmeemmin pääse hiilivetyjä tätä kautta. Huohotinputken pää on kuiva eikä yhtään öljyinen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti