lauantai 1. kesäkuuta 2019

California Adamant: kardaanin sysäyksenvaimentimen kunnostus


Vibraatio
On osoittautunut että tietyillä kierrosluvuilla tietyillä nopeuksilla tapahtuu värinää pyörän takapäässä. Ilmeisesti on niin että luulin sen aiheutuvan vikaantuneen lautaspyöräparin toiminnasta. Lautaspyöräparin vaihdoin. Värinät jäi. Mutta vanhan lautaspyöräparin melu lakkasi. Se ei romulaatikossa mekasta. Ei siis ollut turha remontti.

Klappia eli välystä
Aikani etsin syytä. Syy on nyt selvillä. Kardaanin takapään sysäyksenvaimentimen keskilaakeri on syyllinen. Siinä on välystä toispuoleisesti eli se on kulunut soikeaksi. Sen keksiminen otti aikaa. Kun keksin niin löytäminen oli aika äkillistä. Välystä on lähes millimetri ja vain yhteen suuntaan. Se tekee kardaanin takapään epäkeskeiseksi ja tietyillä ajonopeuksilla syntyy resonaatiota.

 Sysäyksenvaimentimen silmälaakeri.

Sysäyksenvaimentimen laakerin välys.

Toimenpide aluksi
Kardaanin irrotus ja sysäyksenvaimentimen purku. Parin tunnin homma takakatteen alla. Kerholla on tarpeeksi triken takapään purkuun lattiatilaa. Lattialämmitetyllä permannolla on lähes mukava tehdä remontinlaittoa makuuasennossa.

Vaivan korjaus
Sysäyksenvaimentimen silmälaakerin kunnostus. Toistaiseksi tekemättä. Sorvausta tiedossa ja tiukka liukusovite sekä mahdollinen tiivistys o-renkaalla. Tulevalla viikolla ehkä ehdin ennen helteitä. Helteellä on mukavampi olla rantaterassilla kuin Verstaalla tai Kerholla. Kerhon terassikin on vielä rakennusliikkeeltä tekemättä vaikka kuuluukin tilaukseen.

 Ristikon puoliskon purku.

 Laakerikupit ja lukkorenkaat.

 Silmälaakerin akselin irrotus.

Uuden silmälaakerin sorvausta.

Erilainen sorvattava
Laakeropronssista ei lähde lastua vaan hienojakoista purua. Sitä sitten sinkoilee joka paikkaan. Sorvi pitää imuroida puruksi muuttuneesta laakerimetallista. Kuten ympäristökin.

Sorvattu laakeriholkki asennettuna paikoilleen.

Lämpösovituksella
Alumiininen laippa kuumaksi ja kylmä pusla sisään. Prässillä piti hieman auttaa.
Laakerin etupäässä on o-renkaalle ura. Vaseliini pysyy sisällä ja rapa ulkona.

Laipan toinen pää.

Voitelukohde
Tässä päässä on rasvanippa. Sen reikä näkyy klo 7 kohdalla ja siitä kiertää laakerissa ura että vaseliinia lisätessä sitä menee joka paikkaan. Kunhan kerran vuodessa laittaa yhden puristuksen rasvaprässillä.

Laippa tiivistää
Neljään pienempään ruuvinreikään tulee kiinni perävaihteen akselin laippa. Samalla se tiivistää laakeroinnin takapään. Sieltä ei pääse likaa laakeriin. Isompiin reikiin kiinnittyy peräytysvaihteen kiilahihnapyörä ja toiselle puolelle kumikytkin.

Sysäyksenvaimenninkumi eli kumikytkin laakerin ympärillä.

Pieniä liikkeitä
Laakerissa ei mikään pyöri ympyrää vaan akseli kiertyy vain sen mitä kumikytkin antaa kiertosuunnassa periksi. Kaikki kardaanista takapyörille ja vastaiseenkin suuntaan kulkee kyseisen kumin kautta. Kumirengas myös liikkuu pituussunnassa. Itse asiassa se on hieman esijännitetty puristuksen suuntaan. Akseli liikkuu myös muutaman millimetrin matkaa edestakaisin koska liike tarvitaan "hukkaamaan" taka-akselin jousituksen aiheuttaman pitkittäisliikkeen. 

Rakenteen alkuperä
Aikoinaan takavetoisissa BMW-autoissa oli tämä systeemi samoista syistä. Myös Fiat, Lada ja monet muut merkit ovat suosineet tätä rakennetta.

Laakeriholkki nyt pidempi
Tein nyt asennetusta laakerista maksimaalisen pitkän siksi että on osoittautunut että laakeri väljistyy ajan kanssa. Lisäksi paransin voitelua lisäämällä o-renkaan ja voitelu-uran.

Nuoli osoittaa akselin pitkittäisliikevarauksen.

Kolme ja kolme
Kumikytkimen kiinnitys on kuudella pultilla. Kolme perävaihteen suuntaan ja kolme kardaanin suuntaan. Näin varmistuu myös pituussuuntaisen liikkeen hallinta kiertoliikkeen ohella.

Laakerin toinen pää jossa peräytysvaihteen hihnapyörä.

Syvennys ohjaa
Keskelle tulee perävaihteen pienen vetopyörän akselin etupään laippa neljällä ruuvilla. Kolmella pultilla on kumikytkin kiinni toisella puolella. Pultteihin tulee varmistusmutterit ja niiden alle aluslevyt jotka estävät kardaanin irtoamisen perävaihteesta vaikka neljä ruuvia katkeisivat. Pyörivä ja huitova kardaani saataisi irrotessaan aiheuttaa isot vauriot. Kyseessä vain varmistus.

Osien alkuperä
Kardaaniakseli, jonka lyhensin, on Mazda-merkkisestä henkilöautosta peräisin mutta mallia en tiedä. Niissä varmaan on useimissa sama kardaanin nivel koska osat löytyivät merkin mukaan. Ristikot kardaaniin täytyi vaihtaa triken valmistuksen yhteydessä. Ovat edelleen kunnossa.
Perä on Toyota Corollasta, myös 70-luvulta. Uudemmat perät ovat liian isoja tarkoitukseen. Kumikytkin Ladan varaosa Made in Italy.

Suunnittelu ja toteutus
Laipat, holkit, lyhyet akselit ja muut pikkuosat omaa sunnitteluani ja valmistetta. Jonkin aikaa niitä sai koneistaa. Kuten muutkin näkyvät ja näkymättömät osat pyörässä. Mitä kaupasta ei saa täytyy tehdä tai muokata itse.

Asennus
Sujunee siinä kuin purkukin. Parin päivän päästä tulee kuvia ja selitystä lisää jos tenniskyynärpääni ei äidy pahaksi. Vasen polvi ja oikea kyynärpää vihoittelevat.

Parin päivän päästä
Kardaanin asennus sujui siinä kun irrotuskin. Makuultaan pyörän alla touhuten.
Mukavasti tuli jumppaa kun piti välillä nousta hakemaan sopivampaa työkalua tai tarviketta.

 Sysäyksenvaimennin eli kumikykin paikoillaan.

Pitää pestä
Ylimääräinen vaseliini on sinkoutunut ympäristöön koeajon yhteydessä. Osa siitä on jäänyt kumikytkimeen ja se ei tiedä kumille hyvää. Huuhtelen pesuaineella rasvat pois.

Sama kohde toiselta puolen katseltuna.

Kardaanin etupää
Kiinnitys vaihdelaatikkoon on vaihdeakselin pään ura-akseliin tekemäni ruuvikiristeinen uraholkki johon keskitin vastaavan laipan jossa neljä M8 kierrereikää. Kiinnitys siis neljällä M8 ruuvilla joissa toisessa päässä varmistuksena jousialuslaatat ja Nylock-mutterit.

 Kardaanin etupää.

Kone-elimiä
Vasemmalla äärimmäisenä näkyy hieman vaihdevivustoa ja kytkinvipu. Kardaanin oikealla puolella näkyy takatukivarren kiinnitys,siitä oikealla takakatteen kiinnitys ja takajalkatappikin siellä pilkottaa. Yläpuolella musta siivu 14Ah:n käynnistysakusta.

Kardaanin etupään nivelen rasvanippa.

Kevyt rakenne
Kardaani näyttää isolta, paksulta ja painavalta mutta ei ole. Suuri läpimitta auttaa siinä että voima kulkee ohutseinäisen putken ulkopintaa. Sisällä on tyhjää. Itse nivelet ovat valuterästä ja niiden ristikot taottua terästä. Ne ovat ainoat painavat osat kardaanissa. Pulttien kannat olen sorvannut mataliksi ja yleensäkin välttänyt umpimetallisia osia.

Pyörä parkissa odottamassa matkantekoa.

Koeajolla
Olipa mukava koeajo. Peilitkin pysyivät käyttökelpoisina koko kierroslukualueen läpi. Ennen oli aika voimakasta vibraatiota 60, 90 ja 120 kilometrin tuntinopeudessa. Nyt oli tasaisempaa menoa. Suurempia nopeuksia en kokeillut ja sateen alkua pidin hyvänä merkkinä viedä vielä puhdas pyörä Kerholle pitämään sadetta.

Jos haluaa vielä säätää
Voin yrittää tarkistaa kardaanin tasapainotusta laittamalla kardaanin takapäähän kardaaniputken ympärille pari letkusidettä rinnakkain ja niiden puristukseen liimattavia tasapainotuspaloja ilman liimaa.
Menetelmä perustuu sivistyneeseen arvaukseen eli paino laitetaan johonkin kohtaan ja koeajetaan. Jos värinät lisääntyvät on paino väärässä kohtaa tai sitä on liikaa. Painoa vähennetään tai painon paikkaa siirretään akselin ulkokehällä. Prosessi on hidas mutta sillä pääsee ajan kanssa hyvään tulokseen.

Muitakin asialla Kerholla
H-D Sportsterin nopeusmittarin vaijerin kiinnityskierre ensiövetokotelon alareunassa korjaantui ohessa. Omistaja oli etsinyt kohtuuhintaista uutta koteloa vuotavan tilalle. Sellaisen olisi, kuulemma, saanut reilulla 200€ sijoituksella. Asia korjaantui kuitenkin irtokierteellä noin neljänneshinnalla ja vielä jäi jäljelle monta kierreinserttiä, työkalut ja taito. Menetelmä on alkuperäiseltä nimeltään Helicoil ja koska sen patentti on jo vanhentunut sitä tuottavat muutkin ja hinta on halvennut. Mutta menetelmä on hyvä ja paljon lujempi kuin alkuperäinen kierre. Oikein asennettuna.

Työn touhussa harrastuksen ääressä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti