maanantai 24. kesäkuuta 2019

California 1400 GTS: öljynvaihto


Öljynetsintää
Tarkoitus oli käydä pikaisesti Motonetissä ja ostaa pesuaineita ja -välineitä sekä neljä litraa Motul 10W60 synteettistä esteripohjaista moottoriöljyä.
Ensin lähimpään eli Pirkkalan Motonettiin. Siellä ei ollut. Toki lähinnä vastaavaa Motul 10W50 synteettistä olisi ollut. En ostanut. Ostin vain pesuaineet.

Toiseen osoitteeseen
Lähdin Tampereen Motonetiin Lielahteen eikä sielläkään ollut, ei edes 10W50 laatua. Kysyin neuvonnasta asian perään. Palveluhenkinen nuori mies tarjosi apuaan ja katsoi tietokoneelta. Tampereen myymälässä ei ole mutta Pirkkalan myymälässä olisi 10W60 tyyppistä kaksi neljän litran astiaa ja yksi litran astia.
Pyyhkäisin takaisin Pirkkalan pisteeseen mutta en löytänyt kuin litran purkin kyseistä ainetta. Siirryin palvelutiskille. Jälleen palveltiin ja siellä sanottiin että varastossa on, tietokone tietää. Sanoin että otan molemmat jotka löydät. Aikaa kului ja nuorimies palasi ja sanoi että ei ole varastossa vaan ne on siirretty myyntihyllyyn. Meni penkomaan samaa hyllyä jota jo olin penkonut. Ei ollut muuta kuin litran purkki. Ostin sitten ainoaa liki samanlaista eli Motul 10W50 synteettista öljyä. Arvelin että sekin kelpaa yhdelle ulkomaanreissulle. Ostin yhden neljän litran astian.


10W50 ja 10W60. Eri pyörät purkeissa.

Öljynvaihdon valmistelua
Kerholla homma kävisi helpoiten mutta siellä rakennetaan toista kerrosta eikä mikään asia ole normaalisti. Hain sieltä lainaan yhden suuntaisnostimen ja siirryin omalle verstaalleeni. Oma nostimeni on käytössä erään toisen pyörän alla. En myöskään mahdu omalle verstaalleni sillä sen täyttävät Kerhon remontin vuoksi sinne siirretyt pyörät.

Suuntaisnostin etukaatumarautojen kiinnityskohtien alla.

Öljyn valutus pois
Ensin on hyvä nostaa etupäätä korkeammalle  sillä öljy valutetaan öljypohjan takapäästä. Vasta valutuksen jälkeen oikaistaan. Valutusvaihteen lopuksi, kun tyhjennystulppa on vielä irti ja käynnistin moottorin kunnes päävaroitusvalo syttyi. Välitön sammutus sen jälkeen. Vielä tuli melkoinen määrä 10.000 km matkan käytettyä öljyä. Öljyssä oli vielä punainen värinsä mutta ei paljoa läpikuultavuutta. Vikailmoituksen vikalogista kuittaan myöhemmin. Huollon aikana niitä voi tulla muitakin.

Öljytulppa ja tiiviste
Avainkoko 17 millimetriä, toisessa päässä magneetti ja kannan juuressa monikertakäyttöinen Usit-tiiviste. Jos se on ehyt. Korvaavana voi käyttää kertakäyttöisiä alumiini- ja kuparitiivisteitä. Mutta Usit on parempi.

Öljytulppa magneetteineen ja tiiviste heti avauksen jälkeen.

Magneetti puhtaahko
Pohjatulpan magneetti ei ole kerännyt metallisilppua. Jos sitä olisi niin pitää tutkia että mistä se on kotoisin. Tyypilliset rautametallin irtoamispaikat moottorissa ovat jakopää, jakoketjut ja venttiilikoneisto. Muu metalli on yleensä alumiinia eikä se tartu magneettiin vaan suodattimeen.

Vanha öljy valutuksen loppuvaiheessa sekä öljynsuodatin.

Roiskeita
Lämmin öljy tulee varsin voimallisesti ulos vaikka moottorissa mitään painetta ole. Sitä lentää taapäin poikittaisen runkoputken kylkeen. Siksi valutusastia pitää olla laajasuinen ja noin neljän litran vetoinen. 
Vaöutuksen jälkeen ölypohjan tulppa kierretään sormin paikoilleen ja kiristetään avaimella vain kohtuullisesti. Alumiininen öljypohjan kierre ei siedä suurta kiinnitysmomenttia. Tieto löytyy pyörän korjaamokirjasta.

Suodattimen vaihto
Suodattimen vaihdan vasta seuraavan 10.000 km jälkeen. Käyttämäni suodatin on noin kaksi kertaa tilavampi kuin alkuperäissuodatin. Siksi öljyäkin mahtuu enemmän.

Vaaka-asento kahteen suuntaan
Koneen etupään alle laitettu nostin lasketaan asentoon jossa pyörä on kokolailla vaakasuorassa. Uusi moottoriöljy voidaan laskea sisään.
Yleensä laitan reilut kolme litraa öljyä sisään ja käynnistän. Annan hetken käydä, sammutan, ruuvaan öljytikun pois, kuivaan sen, laitan paikoilleen mutta en ruuvaa sitä sisään, vedän ulos ja katson missä kohtaa öljypinta on öljytikun merkkeihin nähden ja lisään puuttuvan määrän. Ylitäyttöä pitää varoa. Näissä muovitikulla varustetuissa malleissa ei mitatessa tikkua ruuvata. Kastetaan vain.

Öljyntäyttösuppiloviritys.

Tarkistus myöhemmin
Neljän litran kannun pohjalle ei paljon öljyä jää. Sopiva määrä varalla jos seuraavan kymmenentuhannen kilometrin matkalla täytyy lisätä öljyä. Samaa suuntaisnostinta voi hyödyntää öljypinnan tarkastamisessa kun on ajettu jonkin matkaa. Muutoin tarvitaan kaveria avuksi tai jotain muuta välinettä joka pitää pyörää suorassa. Kallellaan olevan pyörän öljytikku ei näytä oikein.

Samalla muuta
Pyörän alla roikkuu letkun päitä. Määrä riippuu mallista. Ainakin siellä on tankin ylivuotoletku ja ilmansuodattimen kotelon tyhjennysletku. Ensin mainitun pitää olla auki ja toisen kiinni. Sen alapää on tulpattu. Tulppa pois niin ilmanpuhdistimen kotelo tyhjenee vedestä ja öljystä. Ainakin pitäisi.
Jos ei mitään valu niin pitää tarkistaa onko letku tukossa. Huollon yhteydessä vaihdetaan ilmansuodatinkin niin samalla näkee onko letku tukossa. Jos ilma kulkee läpi on letku auki mutta paineilmaa käyttämällä letku irtoaa yläpäästään. Joskus on tarvinnut tilkalla bensiiniä liuottaa vesi-öljyemulsiota letkusta.

 Avattu letku ja sen päässä letkuside.

Letku on muistettava tulpata tyhjennyksen jälkeen sillä sitä kautta pääsee muutoin likaa ilmansuodattimeen. Taaempana näkyy toinen katalysaattoreista.

Letkun tulppa ja letkusta valunut vesi ja öljy.

Kertymiä
Ilmansuodattimen koteloon imupuolelle kertyy pölyn ja öljysumun lisäksi vettä. Joskus suuriakin määriä. Pitkän, kylmän ja sateisen reissun päätteeksi on hyvä päästää vedet ja muukin moska pois. Kosteus ja orgaaninen aine, kuten siitepöly, houkuttaa bakteereja ja homeita jotka tekevät suodattimesta entisen varsin nopeasti. Erityisesti ulkona pitkiä aikoja säilytettyyn pyörään. Voi olla yksi käyntihäiriöiden syy ja kaasuttimia tai sytytystä epäillään, nykypyörissä jopa pyörän keskusyksikköä: ECUa.

Huolto jatkuu
Koska pyörä on aktiivisessa käytössä niin teen huollon niin sanotusti vauhdissa eli homman tai kaksi päivässä. Samalla hoitelen muita asioita. Kohta lähden pyörällä mökille. Siellä ehdin vaihtamaan ilmansuodattimen, jos tarvitaan, säädän venttiilit joita, äänestä päätellen, ei tarvitse säätää sekä muita juttuja. Vaihteistoöljyn vaihdan vasta ulkomaan reissun jälkeen. Peräöljy vaihdetaan 50.000 km välein. 

Pyörä on ollut kevyellä käytöllä
Olen pyrkinyt pitämään moottorin käyntilämpötilan riittävän korkeana viileämmälläkin ilmalla. Vähintään 85 - 90 astetta ja maksimissaan 135 astetta. Aina siihen ei pääse mutta ajotapaa muuttamalla voi moottoria lämmittää. Pyörässä on jälkiasennettu moottoriöljyn lämpömittari.

Lisäaineistettu
RVS:n käyttö nyt pois lasketussa öljyssä on laskenut moottorin käyntilämpötilaa, lisännyt kierrosherkkyyttä ja käyntiääni on hiljaisempi. Sitä on myös vaihteistossa ja perävaihteessa. Vaihteistosta on vielä paha sanoa mutta perävaihde on viileämpi. Vaihteisto ja voimansiirto yleensä on silti varsin meluisa. Pitäisi päästä vertaamaan toiseen samanlaiseen kuusivaihteiseen. RVS-käsittelyä ei tarvitse tehdä kuin kerran. Vaikutus pysyy pitkään. 

Huolto jatkuu...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti