perjantai 21. joulukuuta 2018

V10 Centauro Keulahuolto


Hyvin vähällä käytöllä
Pyörä on ollut lähes ajamattomana noin 10 vuotta. Toki joka vuosi se on käynnistetty ja ehkä ajettukin pieni lenkki että saattoi todeta kunnon olevan ajoon kelvollinen. Nyt kun selkäni on hieman parempi saattaisin tällä pyörällä kyetä ajamaan muutaman sadan kilometrin lenkin. Siksi perusteellinen kunnostus.

Ei hankaluuksia keulan suhteen
Keula ei ole vuotanut eikä mitään häiriöitä ole ilmennyt. Mutta öljyt ovat vanhat ja ehkä käyttökin on kuluttanut keulan osia. Valmistaja on White Power, sittemmin tunnettu nimellä WP.

Valmistajien tunnukset.

Pyörä pukille
Homma alkaa pyörän tukemisella öljypohjasta suuntaisnostimen ja parin laudanpalan avulla sillä Centauron öljypohja on loivan V:n muotoinen.
Etupyörä ja jarrusatulat irti. Myös lokasuoja on irrotettava. Kaikki helppoja toimenpiteitä.

Teleskooppiputken kiiinnitys alakolmioon.

Rakenne yksinkertainen
Teleskooppien irrotus ohjauskolmioista on helppo: löysätään kuusi ruuvia ja vedetään teleskoopit alaspäin irti. Yläkolmiossa on vain yksi pultti puolellaan.

"Viimeiset pohjaöljyt".

Pitkä valutusaika
Öljyt on helppo valuttaa pois pääosin mutta vaimenninosiin jää sisälle vielä vaikeammin valutettavaa öljyä. Mutta aika hoitaa asian. Loput liasta pois liuottimella.

Öljy vanhaa ja tummaa
Paluuvaimennuspuolen teleskoopissa olikin aika tummat öljyt kun taas toisessa putkessa oli melko siistit öljyt. Purkuun menee kuitenkin molemmat puolet ja kaikki vaihtokuntoiset osat vaihdetaan. 

Paluuvaimennuspuoli eli oikea putki
Aloitin siis "REB"-puolen osilla. Lyhennys joka lukee teleskoopin ulkoputken hatussa tarkoittaa "rebound" eli paluuliikkeen vaimennusta silloin kun keula palaa pidempään mittaansa töyssyn jälkeen. Käytännössä vastustaa jousen voimaa.

Huulitiivisteen irrotus.

Kätevä työkalu
Bilteman muutaman euron rengasraudasta muokkaamalla saa pätevän tiivisteenirrotustyökalun joka ei naarmuta tai kolhi rakenteita ja on kevyt vääntää. Kestää kovankin väännön.

Voi purkautua näinkin
Teoriassa, kun yläputken alapään lukkornkaan irrottaa ja iskunvaimennin sisältä on irrotettu voi vetää alaputken yläputken sisältä napakalla nykäyksellä. Silloin lähtee yläputken alapään laakeri ja huulitiiviste välyslevyineen irti.
Nyt olivat huulitiivisteet niin jumiutuneet että niin ei tapahtunut.

Ulkoputken alalaakeri on ehyt.

Avaamiskohta
Kuvassa näkyy laakerin takana laajennuskohta jossa alaputken yläpään muovinen lukitusosa mahtuu aukeamaan kunhan se on juuri oikeassa kohdassa. Samassa kohtaa tehdään myös lukitus kootessa.

Siistit osat
Pääosin rakenteet ovat hyvässä kunnossa ja nekin jotka ovat hieman kuluneet ovat käyttökelpoisia. Kyseessä on teflonpintaiset liukulaakerit. Näitä saa laakeriliikkeestä ns. metritavarana.

Teleskoopin sisäputken ylälaakeri ja sen kiinnitysosat.

Muovinen osa
Punainen rengas on ylälaakerin kiinnitysosa: ensin laakeri putkeen, sitten ohut tukirengas ja viimeksi muovinen lukitusosa.

Keula ylösalaisin
Tämä USD-keula on tehty nopeasti purettavaksi kisakäyttöä silmällä pitäen. Siksi melkein naurattaa sen purkamisen helppous. Korjaamokäsikirjassa on tarkat ohjeet kuinka menetellä.

Teleskoopin yläpään osia.

Jousen esijännitys
Valkoiset muoviosat ovat jousen säätölevyjä. Myös erilaisia jousia on saatavilla.
Kuvassa oleva musta osa on muovia. Siinä on pyöreä reikä lähellä yläpäätä. Siihen laitetaan, jousen raosta, sopiva tappi ja jousta kierretään kireämpään suuntaan niin samalla jousi painuu kasaan. Kolme säätölevyä ja lukitussegmentit voidaan laittaa paikoilleen. Jousi kierretään takaisin niin osat pysyvät paikoillaan.

Yhden keulaputken osia.

Vaimenninsylinterissä likaa
Pisin osa on säädettävän paluuvaimentimen varsi ja sylinteri. Vaimennin on kuvassa oikealla harmaa teräsputki. Itse vaimenninta en pura. Saan sen puhdistettua Bräkleenillä varsin perusteellisesti suihkuttamalla virtausaukoista sitä sisään ja valuttamalla ulos.

Uusi öljy
Storm Motorilta kävin hakemassa uutta iskunvaimenninöljyä purkillisen. Se riittää kahteen keulaputkeen ja jääkin vielä tilkka. Aine on varsin ohutta eli SAE5-viskositeetillä.

Puolen vaihto
Kun lika on poissa, uudet tiivisteet hankittu ja ohenteet haihtuneet teen kokoonpanon ja sen jälkeen siirryn seuraavaan kohteeseen eli putkeen nimeltä "COM" joka tarkoittaa puristusvaimennusta eli "compression".

Viatonta
Toistaiseksi ei ole löytynyt vikoja jos ei vaihdettavia tiivisteitä, liukulaakereita ja likaista öljyä lasketa vioiksi.

Jämäkkää menoa
Ajossa keula on osoittautunut hyvin luotettavaksi. Vääntöjäykkyys on erinomainen eikä se myöskään notku. Vaimennus pitää eturenkaan asfaltissa.
Yllätys oli myös pyörän hyvät soratieominaisuudet.

Kimpassa
Tilailtiin kolmen kerholaisen kimpassa muutama osa. Itselle eniten, noin 500€ edestä kahteen eri pyörään. Muuta tilasivat tarpeellisia osia Jackaliin ja EV:hen.

Kahteen pyörään itselle
Centauron teleskooppeihin uudet liukulaakerit ja huulitiivisteet. Melko arvokkaita. Muut osat satunnaisia pikkuosia joista ei suurta kustannusta tule. Loput osat California Adamantin 950cc koneen jakopään, mäntien ja sylinterikansien osia. Tiivisteet ovat jo ennestään ja niitä saanee myös Storm Motorilta. Luulenpa että sellainen on jo jossain hyllyjen perällä kunhan kaivelen.

Teleskooppien takana.

Alhaalta ylöspäin
Öljynjäähdytin, laturin ja ahtimen hihnan kotelo, oikealla pilkistää ahtimen pääty, pakoputket, eturunko ja niiden takana jakohihnakotelo. Sivuilla roikkuvat jarrusatulat. Kaikki kunnossa ja kohtuu puhtainakin. Ei nestevuotoja eikä repsottavia johtoja tai letkuja.
Tästä on hyvä jatkaa.

Varaosahankinnat

Muutoin tämä pyörä, urheilullista ominaisuuksista huolimatta, toimitti useiden vuosien ajan matkapyörän ominaisuuksia. Tällä on käyty niin Välimeren kuin Jäämerenkin rannassa ja monessa paikassa siltä väliltä. Varmasti huonoin matkapyörä jolla olen ajanut, mutta hauskin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti