maanantai 26. marraskuuta 2018

Öljynpaineanturiostoksilla

Ulkomaan kauppiaalta saa tilaten erilaisia antureita ja kytkimiä. Nyt en vaivautunut.
Näiden takia ei tarvinnut tilata vaan kävellä vain tavanomaiseen kotimaiseen, yksityiseen ja palveluhenkiseen autotarvikeliikkeeseen Tampereella ja kertoa mitä tarvitsen. Mainitsivat että heitä ei tarvitse mainostaa kun kerroin että teen jutun blogiini näistä osista.

Termit oikein
Jutun otsikko on hieman väärin sillä kyse on kytkimestä eikä anturista vaikka molemmista, käytännössä puhekielessä, puhutaan antureina. Anturi on kone-elin joka antaa muuttuvan lukeman jollain skaalalla kuten polttoaineen määrän mittari tai kierroslukumittaus. Kytkin on kaksiarvoinen joko nolla tai ykkönen, ei johda tai johtaa jos on sähköisestä kytkimestä kysymys kuten tässä. Tyypiltään maadoittava eli muuttuu johtavaksi kun öljynpaine laskee alle "liipaisukohdan".

Vain palvelutiskillä palvellaan
Liikkeessä piti jonottaa jonkin aikaa. Asiakaspalvelijoita oli vain kolme tiskin takana eli suurin osa firman henkilökunnasta. Autokorjaamojen tsupparit kantoivat laatikkoja pakettautoihinsa ja rekasta pihamaalla purettiin trukilla kuormalavoja. Aktiivista liiketoimintaa.

Ostajalla tarkat vaatimukset
Tällä kertaa tarvitsin öljynpainekytkimiä joiden kytkentäpaine on 0,5 bar. Kierre M12 karkeakierre, johtimen kiinnitys ruuvilla ja lisäksi suojakumi jonka saa vesitiiviiksi. Jos osoittautuvat hyviksi niin haen lisää ja enemmän.

Täyttää kaikki ne tekniset vaatimukset mitä Guzzin isolohkoisen öljynpainekytkimeltä vaaditaan. Ne kun ovat kulutusosia Guzzeissa. Varalla pitää olla aina yksi tai useampia. Johtuu ehkä siitä että on useampi Guzzi itsellä ja muutamalla kerhokaverilla myös. Nämä riittänevät siinä porukassa muutaman vuoden kulutukseen. Ehkä 10 - 20 vuotta.

Öljynpainevalon painekytkimet ja tiivisteet.

Vaikka ostokseni eivät paljoa maksaneet niin kysyessäni suojakumeja sain niitä yli tarpeen. Antamani pari euroa menivät henkilökunnan virkistyskassaan. 

Painekytkin ja kumisuojus.

Pitää lisävarustella
Koska alkuperäiseen öljynpainevalon kytkimeen johdin kiinnittyy Abiko-tyyppisellä pyöreällä pistoliittimellä niin näitä varten teen adapterin. Samalla liitännästä anturiin tulee vesitiivis. Kumisuojuksen alle ei siis pääse vettä eikä sinne tarvitse kurkistaa.

Painekytkimen hajoaminen
Sen voi siis asentaa kumisuojineen ja johtimineen sinällään paikalleen ja kytkeä sen jälkeen pyörän virtapiiriin. Ei pääse vesi kiusaamaan anturia. Se kun on suurin syy anturin vikautumiseen. Alkuperäinen anturityyppi saa kosteutta paineentasauskanavansa kautta joka on suora reitti painekytkimen mekanismiin sen sisällä. Vaivaa ulkona pysäköityjä pyöriä. Pelkkä vesikin rassaa mutta vesi ja pakkanen yhdessä erityisesti.

Toinen yhteys missä painekytkin luopuu hommistaan on öljynvaihto. Kun on uudet öljyt koneessa ja moottori käynnistetään niin tapahtuu paineiskuja kun painekytkin saa välillä öljynpainetta ja välillä ilmaa osakseen kunnes voitelupiiri ilmautuu itsekseen. Joissain malleissa äkillinen kiihdytys, kun keula nousee tiestä, voi öljypumppu imaista ilmaa mukaan. Silloinkin voi mennä painekytkin rikki.

Painekytkimen toiminnan varmistaminen
Aina pitäisi muistaa katsoa virran kytkennän jälkeen, ennen käynnistystä, palaako öljynpainevalo ja sammuuko kohta käynnistyksen jälkeen. Jos anturi on rikki eikä öljynpainevalo siksi pala pitäisi se kuitenkin huomata. Jos tuleekin öljynpaineen puute niin mistään sitä ei saa tietää ennen kuin tulee tuhoja. Tärkeä asia.

Jos sammuttaa hätäsammutusnapista niin koneen pyörimisen pysähdyttyä pitää öljynpainevalon syttyä parinkymmenen sekunnin sisällä. Kuumalla öljyllä nopeammin mutta kylmällä varsin hitaasti. Viiveestä voi karkeasti päätellä voitelujärjestelmän painetta ja tiiveyttä.

Kaikissa koneissa ei ole öljynpainevaloa
Toisaalta, läheskään kaikissa moottoripyörissä ei ole öljynpainevaloa. Se johtuu, ainakin osin, siitä että öljynpainetta ei kovin tarvita sillä rakenteet ovat erilaisia. Käytetään vierintälaakerointia joka tulee toimeen paineettomallakin voitelulla. Guzzin koneessa ei ole vierintälaakereita vaan liukulaakereita jotka vaativat jatkuvan painevoitelun toimiakseen oikein ja pitkään suuressakin rasituksessa. Siksi ilman painevoitelua moottorin liukulaakerointi tuhoutuu hyvin lyhyessä ajassa.
Öljypumppu ja paineensäädin ovat tässä asiassa tärkeimmät osat. Seuraavaksi tärkeimmät ovat öljynpainevalo ja öljynsuodatin. Mutta öljypumppu on koko järjestelmän sydän. Lisäksi tarvitaan hyvälaatuista öljyä.

Moottorin käydessä öljynpainevalo ei saa palaa eikä vilkkua edes pienillä kierroksilla.

Alkuperäisosa tai sen kaltainen on tarjolla Stein Dinsellä.

Tinausta ja ruuvausta
Ehdin muilta eläkeläisen kiiruilta tänään Kerholle kolvailemaan jatkojohtimet ja asianmukaiset liittimet öljynpaineen merkkivalojen tarvikekytkimiin. Hommaan hurahti melkein tunti. Tein myös koeasennuksen California Jackaliin. Sen moottorityyppi on erittäin yleinen ja niin kutsuttu perusratkaisu ilman mitään ylimääräistä. Otin muutamia kuvia.

Painekytkin ja muita kohteita.

Vaikuttaa siltä että tässä moottorissa on paikoillaan alkuperäistyyppinen painekytkin. Sen vertailupaineilmakanava on karan keskellä eikä muovivaloksessa. 

Alempana on kampiakselin asentoanturi joka, nimestään huolimatta, mittaa moottorin nokka-akselin  pyörimisliikettä. Sen perusteella ECU toimittaa kipinät tulppiin oikeaan aikaan kuten myös ruiskutussuuttimien tahdistus.

Ylimpänä oleva metallipunosletku on venttiilikoneiston painevoitelua varten.

Toinen, helppo vaihtoehto, olisi laittaa liitin suoraan sinisen johdon päähän  ja ruuvilla kiinni anturiin mutta ilman suojakumia. 

Painekytkimen pääsee avaamaan alaviistosta.

Avatessa ja kiristäessä on varottava ettei murjo kampiakselin asentoanturia rikki.

Lisävarustellut painekytkimet.

Kumisuojan alla on ruuvikiinnitteinen ja pienikokoinen kaapelikenkä kiinni anturissa. Puristusliitoksen lisäksi tinasin kaapelikengät johtimen pätkiin.
Myös Abiko-tyyppiset liittimet ovat tinalla kiinni johtimissa. Johtimen päällä on kutisteliimasukkaa ja vielä lisäksi kumisuojan läpiviennissä pätkä ettei raosta pääse kosteutta ja likaa painekytkintä häiritsemään.

Korvaava painekytkin asennettuna ja liitettynä.

Merkittävin ero hankkimissani kytkimissä on avainkoon yhden millimetrin ero. Vakio on 21 mm ja tarvikkeissa 22 mm. Se ei ole este eikä haittaa.

Juuri nyt itselläni ei ole tarvetta laittaa uutta painekytkintä mihinkään pyöristäni mutta jatkossa niin voi käydä koska tahansa. Viimeksi alkusyksystä Centauron öljynvaihdon yhteydessä. Siinä on toistaiseksi varastostani viimeinen alkuperäismallinen painekytkin. Ostettu aikanaan MotoItaliasta. Siellä hyllytavarana.

Kun ostatte öljynpaineen valon painekytkintä niin katsokaa että siinä on liittimen keskellä oleva ilmakanava eikä sen muoviosassa. Jälkimmäiset ovat osoittautuneet heikommiksi kuin alkuperäistyyppiset. Hinta on kuitenkin vain muutaman euron. Kuten näilläkin hankkimillani tarvikkeilla.
Toki muunnostyö ja lisäosat moninkertaistivat niiden hinnan. Mutta mitäpä ei hyvän eteen tekisi. Itselle ja kavereille.

Pidän yhtä painekytkintä mukana pyörän työkalupussukassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti