perjantai 23. marraskuuta 2018

California 1400 GTS Lambdanäyttö näkökenttään

Teetin joskus 10 - 15 vuotta sitten eräällä elektroniikkaharrastajalla muutamia kappaleita yksi- ja kaksirivisiä jäännöshappianturin signaalijännitteen näyttöjä.
Tuumailin asentavani sellaisen California 1400 GTS:n ohjaustankoon. Se kertoo millaisella seoksella moottori käy ja antaa karkean kuvan siitä millä käyntialueilla seos ei ole optimaalinen.

Näytöstä ei sinällään ole suoranaista iloa mutta silloin jos suunnittelee moottorinohjauksen osittaista uudelleenohjelmointia siitä on hyötyä.

Näyttö jarrunestesäiliön kupeessa.

Asennuspaikka ei välttämättä ole tämä. Näyttö voi tulla myös jonnekin muualle. 

Laite ei ole iso mutta siinä on kirkkaat ledit. Salamavalokuvassa ei oikein erota ledien värejä mutta vasemmalla on punaiset ledit, keskellä vihreät ja oikealla keltaiset. Sopiva seos sytyttää vihreät ledit punaisten vieressä tasakaasuajolla. Kiihdytyksessä pitäisi palaa oikeanpuoleiset vihreät. Vasemmalla on siis laiha seos ja oikealla rikas. Rikkaassa seoksessa on bensiiniä enemmän kuin laihassa.

Punaiset ja keltaiset ledit näyttävät kuinka paljon mennään sivuun vihreiden ledien turvalliselta alueelta. Punaiset eivät saisi palaa kuin moottorijarrutuksessa.
Nykymoottoreissa ei edes niin saa käydä sillä katalysaattoreiden toiminnan varmistamiseksi pitää ruiskuttaa ylimääräistä bensaa palotilaan josta se johdetaan palamattomana lämmittämään katalysaattoria.

Nykypyörissä (Myös autoissa.) kulutusta on lisätty jopa kahdella litralla sadalle kilometrille siksi että pakoputkesta tulisi riittävän puhdasta pakokaasua. Ristiriita on huutava. Laihalla seoksella katalysaattori ei toimi ja pakokaasut sisältäisivät silloin paljon typen oksideja. Tosin typen oksidit pelkistyvät ilmakehässä varsin nopeasti typeksi ja hapeksi. Mutta typen oksidit taajama-alueella ovat perin haitallisia. Muistutettakoon kouluja käymättömille että maapallon ilmakehä muodostuu pääosin typestä.

Wikipedia typen oksideista. Artikkeli ei kuitenkaan mainitse missä määrin typen oksideja syntyy vaan keskittyy niiden vaikutukseen. Paha aine sinällään mutta hajoaa ilmakehässä. Pakkasella sitä esiintyy eniten mutta silloin se ei juuri pääse veden kanssa reagoimaan.

Mielenkiintoista päästä seuraamaan miten tämä moottorinohjaus komentaa moottoria. Näyttö on kokemuksen mukaan erittäin nopea reagoimaan.

Lämmitettävät kapeakaistalambda-anturit sijaitsevat liki metrin päässä palotiloista pakokäyrien loppupäissä. Teen niiden sähköliittimistä signaalijohtimien haaroitukset näytölle. Kytkentä ei ole monimutkainen: on vain neljä johdinta.
Maajohto, virtajohto ja kaksi signaalijohdinta. 

Sama näyttö on ollut käytössä monia pyöriä säätessäni ja useamman merkkisissä pyörissä.

Jatkuu kun pääsen asentamaan....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti