torstai 18. lokakuuta 2018

V10 Centauro ECUn kunnostusta

Viime vuonna kun tämän pyörän perusteellinen kunnostus keskeytyi verstastilan puutteeseen jatkuu nyt Uudella Kerholla. Tosin fasiliteetit ovat vain muutama prosentti siitä mitä omalla verstaallani oli. Mutta perushuollot pystyy tekemään ja näitä pikku kunnostuksia.

Tämä päivän ohjelmassa oli kaksi pikku asiaa: ECUn eli moottorinohjausyksikön, toisen niistä jotka pyörässä on, puhdistus ja tiivistys. Sen sisään oli ilmestynyt vettä ja hapettumia mutta onneksi piirilevy oli ollut suurimmaksi osaksi veden pinnan yläpuolella. Syynä se että ECUn kannen tiiveys oli pettänyt ja kansi oli irronnut.

Vasemmalla ECU. Toinen alumiinin värinen on se toinen ECU.

Molemmat ECUt toimivat yhteistyössä. Isompi on Magneti Marelli ja pienempi johtimien alla kulkee nimellä Laiho-boksi käyttäjien kesken.

Irrotus liittimestä kun kiinnitysruuvit ovat irrotetut.

Vasemmalla ECUn liitinosan puolella näkyy ohut teräsklipsu. Sen kun kääntää sivuun niin liitin aukeaa. Toisessa päässä liitintä on koukku.

Kaksi ECUn neljästä kiinnitysruuvista.

Kuvassa on myös tärkeä yksityiskohta: maadoitusjohdin ECUn runkoon. Se estää potentiaalieroja ja varmentaa toimintojen oikeata toimintaa. Sen kunto ja johtavuus pitää tarkistaa huollon yhteydessä. Myös ryhmäliittimessä on maadoitus mutta se on vain yksi pieni lipare muiden joukossa. Muun muassa sytytyksen maadoitus tapahtuu tätä kautta.

 ECUn kiinnittimet.

Kaksi kiinnitinkumia.

Valitettavan usein huoltamissani pyörissä nämä kumiosat ovat rikki. Nämä ovat jo kolmannet tässä pyörässä. Niitä saa esimerkiksi autotarviketavarataloista. Eivätkä ole kalliita: niitä saa uuden ECUn hinnalla monta muovikassillista.

Liitin ECUn kotelossa on tämän näköinen.

Oikealla korva jonka taakse vastakappaleen koukku tulee. Vasemmalla lukituskieli.

Kansi irti ja sisuskalut näkyvissä.

ECU on Guzzissa nimeltään 16M tai Ducatikiellellä M16. Sama laite kuitenkin. Kotelo on lujaa valualumiinia ja kansi alumiinipeltiä. Kuvassa liimasauma puhdistamatta.

Kannessa on kumitulppa.

Sen tehtävä on avata reitti ECUn mikropiirin vaihtoa varten. Ulkoapäin sen päällä on tarra. Olemassa on muutamia eri tason "lastuja". Tämä nyt käytössä oleva on "KIT1". Muut ovat: "vakio" "1", "2" ja "3". 

Liimasauman kohta puhdistettu.

Puhdistamiseen taisi mennä pari tuntia aikaa. Vanha liima oli yllättävän kovassa vaikka ei pitänytkään enää kantta paikoillaan.

Näiden liimojen välillä piti valita.

Sikaflex 221:llä olisi tullut liki ikuinen sauma ja purkaminen olisi, mahdollisen tarpeen tullen, varsin hankalaa. Päädyin miedompaan tiivistesilikoniin. Se ei ole kovin hyvä liima vaan parempi tiivisteenä. Sitäkin kun sattui olemaan hyllyssä valmiina.  

Liima saa kovettua pari päivää.

Huomenna käyn Ylöjärvellä sairaalassa mutta iltapäivällä käyn Kerholla muissa asioissa niin tarkistan liimauksen onnistumisen ja puutun muihin asioihin kyseisessä pyörässä. Kuten muidenkin sähkölaitteiden tarkastelua.
Kunnostus jatkuu asennuksella.

Myös moottorin öljynvaihto on tehty perusteellisesti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti