lauantai 6. lokakuuta 2018

California Adamant Ehyen perävaihteen metsästys

Paha akseli
California Adamantiin tuli aikoinaan asennettua vikaantunut taka-akseli. Ensin tietämättäni ostin akseliston ehyenä lähinnä siksi että muuta sopivaa ei ollut saatavissa kohtuulliseen hintaan. Ensin epäilin kardaanin epätasapainoa. Sillä on nyt ajettu useampi vuosi mutta se aiheuttaa hieman resonaatiota 60, 90 ja 130 km/h vauhdeissa. Varmaan nopeammassakin ajossa mutta ei voi sanoa varmaksi kun silloin on muutakin vapinaa ja tärinää. Siis noin 160 km/h nopeuden yläpuolella. Vapinakohtaukset johtuvat vetopyöräparin ammoisesta kiinnileikkautimisesta.§

Turhaa etsintää purkamoista
Olen etsinyt käytettyä mutta ehyttä perävaihdetta tuloksetta purkamoilta pari vuotta mutta niissä kertoivat että kaikki 70 ja 80-lukujen osat ovat jo sulatossa tai muuttuneet korroosioksi. Ei ole kysyntää niillä.

Vian sietoa
Tuota viallista perävaihdetta tekohengitin RVS-käsittelyllä. Sen voimin on taivallettu useita tuhansia kilometrejä mutta ei sekään korjaa osia mutta estää lisävaurioiden syntymistä. Ehytkin perä tulee saamaan myös RVS:n sisäänsä.

Löytyi alan harrastaja
Sain vinkin että Hämeenperällä on kaveri joka harrastaa Tojotoja, erityisesti Corollaa josta California Adamantinkin taka-akseli luultavasti on takavarikoitu. Tällä kaverilla oli vaikka kuinka monta perävaihdetta hyllyssä. Pienin eroin. Tämä tulikin yllätyksenä että on enemmän kuin kahta perämallia. Siksi ostin molempia todennäköisimpiä versioita. Ei ollut ottaa mitään malliksi ja valokuvatkaan eivät paljoa kertoneet.

Inhottava vika
California Adamantin perä on joka tapauksessa otettava työn alle sillä se vuotaa hiukan öljyä. Asia on siis korjattava. Oikeastaan mikään ei ole inhottavampaa kuin moottoripyörä joka vuotaa öljyä. Se asia on helppo laittaa kuntoon: tekee vain perästä tiiviin.

Vaihtoehtoiset perävaihteet eri suunnista.

Osien arvontaa
Toivoakseni perävaihteista tuo nelikulmaisella kardaanin laipalla on se oikea perä.
En tarvitse ruostunutta koteloa vaan vain hammaspyöräparin laakereineen. Muut osat joutavat metallin keräykseen. No, ehkä, jos löytyy parempikuntoinen tasauspyörästö niin senkin rattaat voi vaihtaa samalla.

 California Adamantin perävaihteen kotelo alhaalta kuvattuna.

Osa työstä on jo tehty
Ennen kotelon asennusta leikkasin siitä kaikki jäykisteet ja muut turhat muodot pois. Se parantaa jousitusta koska perä kuuluu jousittamattoman massan puolelle. Muutenkin kokonaispaino pienenee sillä tehtäessä trikeä kantapyörästä ei massa saa nousta kantapyörän massaa suremmaksi tai menettää kyytiläisen paikan. Pahimmillaan kokonaismassan ylitys voi merkitä sitä että trikeä ei voi rekisteröidä. Siksi jokainen sata grammaa ylimääräistä painoa on huomioitava ja keksittävä miten rakenteesta saisi kevyemmän mutta riittävän lujan että se kelpaa pakollisissa testeissä ja muutoskatsastuksessa.

Sama perä ylhäältä päin.

Hommia edessä taivasalla
Hammaspyöräparin vaihto ei ole aivan yksinkertaista: ensin on purettava takapyörät pois, jarrut pois, sitten vetoakselit pois. Yläpuolella on muuta tarpeellista jotka nekin on otettava pois. Kuten sähköisen peruutusvaihteen laitteet, jarruputket ja takajoustimet sekä niiden kiinnitykset.

Nyt ei ole tallitilaa käytettävissäni niin on odotettava ensi kevättä että homman voi tehdä ulkotiloissa paleltumatta. Vähän työtä päivässä, paljon viikossa -periaatteella.

Osien mahdollinen sopimattomuus
Hommassa on paljon muuttujia jo siinä että onko pinionpyörän akselin uritukset tai pituus sopivat, mikä on välityssuhde (Saisi olle hieman lyhyempi.) tai laakerikoon sopivuus. Mutta pääasia on että löytyy ehyt kokonaisuus ja siihen on nyt mahdollisuus. Purkamalla ja sovittamalla se selviää. Sitten keväällä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti