keskiviikko 31. tammikuuta 2018

Työntöohjaus

Kerholla jutustellessa kaverien kanssa ilmeni että osalle työntöohjaus oli outo asia. Ilmankos eräs henkilo olikin suistunut tieltä useamman kerran. On moottoripyörällä ajamisen tärkein työkalu puuttunut valikoimasta.

En sitä muutoin syvemmälti ala tässä selittämään. Se on selitetty muualla paremmin ja oikein kuvien kanssa. Kyse on fysiikasta.

Tässä linkki tieteellisesti selostettuun työntöohjaukseen. Käytännössä ohjataan juuri eri suuntaan kuin ollaan menossa: työnnetään ohjaustankoa sen puolen kädellä johon ollaan menossa. Siis oikealle käännettäessä työnnetään oikeaa ohjaustankoa ja pyörä kääntyy vaivattomasti ilman voimankäyttöä oikealle. Jos jäi vielä epäselväksi niin ohjataan poispäin siitä mutkasta johon olisi tarkoitus mennä. Kuulostaa ristiriitaiselta mutta ei ole.

Ajamisesta on tehty norjalainen kirja ja se on käännetty myös suomeksi. Olin itse mukana suomennustyöryhmässä. Sen aikaisessa kielenkäytössä puhutaan vastaohjauksesta mutta se on sama asia. Norjalaiset kaiketi osaavat mutka-asiat.

Tässä on nyt mukavasti, useimmilla ajokauden odottelijoilla, aikaa sisäistää tämä asia. Loppuu ne ulkokaarteeseen suistumiset. Kyllä se rengas pitää vaikka kallistuskulma kasvaa. Ja jos ei pidä niin lopputulos on kutakuinkin sama jos ei ohjaisi lainkaan.
Ei toimi sivuvaunukäytössä eikä trikessä. Niissä taas on ihan omat niksinsä.

Myöhempi lisäys:
Olen käynyt aiheesta keskusteluja. Esiin tuli se että jokin pyörät ovat raskaita ajaa. Jotkin taas eivät ole. Kyse ei ehkä olekaan mielipiteestä vaan siitä että ei osatakaan pyörää kääntää kaarteeseen. Työntöohjaus ei ole raskasta. Toki matkapyörässä pitää olla vakaampi ohjaus kuin sporttipyörässä ja niiden ajotavassakin on eroja. Joihinkin tehoaa painonsiirto sisäkaarteen puolelle kuljettajan painoa siirtämällä. Useimmiten soveltuu urheilullisiin pyöriin. Isossa customissa tai raskaassa matkapyörässä ei sillä menetelmällä juurikaan ohjata.

Custompyörissä ja muissa astinlautapyörissä ei saa aikaiseksi painonsiirtoa koska astinlaudat ovat usein hyvin edessä eikä niillä ole niin suurta merkitystä hallintalaitteina kuten on taaemmas sijoitetuilla jalkatapeilla.

Itselläni on sekä sporttipyörä ja matkapyörä. Niiden painoero kuormaamattomana on isompi kuin kevyemmän pyörän omamassa. Akselivälissä on eroa yli 20 senttimetriä. Rengaskoot ovat myös isossa isommat. Lähinnä leveyden puolesta. Ihan eri asenteella on niitä lähdettävä ajamaan. Kevyempi on myös kolmanneksen tehokkaampi. Mutta molempia työntöohjaan ja ojien välissä olen pysynyt.

Kattamaton sporttipyörä on levoton ajettava ja kuluttaa kuljettajan voimia pitkällä matkalla koska sillä on ajettava suhteellisen aktiivisesti. Raskas matkapyörä ei vaadi niin paljon huomiota eikä ole läheskään niin rasittava ajettava raskaudestaan huolimatta. Pyörä on valittava siihen tarkoitukseen mihin sitä on tarkoitus käyttää. Väärä pyörävalinta voi viedä mielenkiinnon koko hommaan. Asiasta on omakohtaista kokemusta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti