sunnuntai 14. tammikuuta 2018

California Adamant Etujarrulevyjen herkistäminen

Yleistä etujarrulevyistä:
Kelluvia ja puolikelluvia levyjä on useissa pyörämalleissa etujarruna. Ne tunnistaa siitä että jarrulevyn keskiö on eri osaa eikä esimerkiksi ruuveilla kiinni toisissaan.
Levyn keskiön ja levyn välissä on "niitit" jotka pitävät osia yhdessä ja mahdollistavat jarrulevyn lämpölaajenemisen ja piene keskinäisen liikkeen. Tässä pyörässä on purettava rakenne mutta monessa pyörässä rakenne on tehty niittaamalla eli sitä ei voi materiaalia rikkomatta purkaa.

Näitä jälkimmäisiäkin voi myös puhdistaa ja herkistellä. Liitoskohtiin voi suihkuttaa jarrujen puhdistusainetta (Esim: Bräkleen) ja samalla naputella pienellä muovivasaralla niin että osat hieman liikkuvat toisiinsa nähden että lika tulee rakenteesta pois. Myös osien pyörittäminen sijoillaa irrottaa pinntyneempää likaa mikäli osia ei voi irrottaa. Levyjä ei tarvitse irrottaa vanteesta asian vuoksi. Paineilmasta voi olla apua.

Täysin kiinteitä ratkaisuja on olemassa mutta välimuotokin löytyy: levy jossa on ohuet ja kaarevat "puolat" tai tangentin suuntaiset tuet keskiön ja jarrupinnan välissä. Kaarevuus tai "vinous" sallii lämpölaajenemisen levyn kiertosuuntaan. Edullinen ratkaisu nykytekniikalla tuotettuna.

Tangentin suuntaiset välituet.

Kelluva jarrulevy.

Kelluva jarrulevytyyppi alkoi yleistyä 80-luvulla eurooppalaisissa pyörissä. Nyt valtaosa jarrulevyistä on kelluvan jarrulevyn erilaisia versioita.

Aiemmin käytettiin eurooppalaisissa pyörissä runsaasti valurautalevyjä jotka vastustavat muodonmuutoksia lämmetessään. Japanilaiset sen sijaan käyttivät muotoon prässättyja teräslevyjä. Valurautalevyjen huono puoli oli paino, ruosteinen ulkonäkö, mutta hyvä pito märkänä ja kuumana. Teräslevyissä huono pito ja hyvä ulkonäkö. Kostea teräslevy on jarrutuksen alkaessa liukas. Valurautalevyt tunnistaa siitä että ne saavat ruosteen pintaansa jo aamukasteessa. Pintaruosteesta ei ole haittaa jarrutuksessa. Teräslevyt pysyvät kirkkaina. Sittemmin levymateriaalit ovat kehittyneet ja niitä tehdään useista eri metalliseoksista. Juuri missään ei käytetä enää perinteistä ruostuvaa valurautaa.

Tämän pyörän etujarrut:
Samalla kun tein renkaanvaihdon niin päätin puhdistaa myös jarrulevyjen kiinnitykset keskiöihinsä. Mitään isompaa välystä ei ollut mutta ruostetta ja likaa oli kertynyt kiinnittimiin. Kiinnitysholkit ovat ruotumatonta terästä. Muut osat terästä. Tosin jarrulevyjen kiinnityspultit ovat ruostumattomia mutta se johtuu siitä että olen ne vaihtanut. Niiden irrotuksella aloitin levy kerrallaan.

Pulttien liimauksen irrotus.

Tuurna kuusiokolon sisään ja kopautus niin ruuvin saa auki. Toinen kopautus jos ei aukea. Rosteriset ruuvinkannat ovat pehmeitä niin 5 mm:n kuusiokolo ei paljoa vääntämistä kestä. Kuusiokantaisiin ei saa yhtä hyvää irtoamista. Kuusiokolossa isku osuu suoraan kohti kierrettä ja irtoaminen tapahtuu varsin helposti. Ruuvit pitää jossain vaiheessa vaihtaa uusiin jos irrotuksia on runsaasti.

Ruuvien ei tarvitse olla mitään erikoiskestävää terästä vaan ihan tavallista materiaalia. Ruuveihin ei juurikaan tule leikkausta vaan kiinni pysyminen tapahtuu ruuvien kireyden aiheuttamalla kitkalla.

Levy irti etunavasta.

Olen merkinnyt levyn alkuperäisen asennon. Tässä pistepuikolla napaan ja levyn keskiöön. Kootessa menee samaan kohtaan. Myös levy ja keskiö paritetaan jos levy puretaan irti keskiöstään. Niin kuin tein.

Tässä syy puhdistukselle.

Ruosteen lisäksi jousilevyjen alla on muuta likaa. Myös lukkorenkaiden kunto on tarkistettava. Muutama vuosi sitten vaihdoin ne joten olivat vielä kunnossa.

Kelluva jarrulevy purkamista vaille.

Lukkorenkaat irrotettu ja keskiö on irti.

Jousilevyt ovat alunperin sinkittyä terästä mutta aika syö sinkin ja sen sijaan tulee ruoste. Jousilevyt ovat muutoin kunnossa. Kyllä näillä vielä muutaman vuoden pärjää.
Jos olisi lasikuulapuhallus käytössä niin jousilevyt olisi voinut puhdistaa sillä ja päällystää sinkillä tai maalilla ohuesti. Kestävyyttä olisi tullut vuosikymmeneksi.

Keskiö ja jousilevyjen jäljet.

Maali on pysynyt yllättävän hyvin kiinni. Pesin kaikki osat mukaan lukien jousilevyt, holkit ja pultit.

Holkeissa ei saa olla lovia tai uria. Niiden vastinpinnat levyyn ja keskiöön tulee olla siistit ja naarmuttomat. Ajossa holkit pyörivät hiljalleen kiinnityksissään eikä niihin siksi tule lovia. Jos holkkien liike likaantumisen tai ruostumisen vuoksi pysähtyy alkaa jarrulevy nypyttää ja jarruteho heikkenee.

Myös levyn ja keskiön puolipyöreät pinnat pitää olla siistit ja puhtaat.

Lukkorenkaatkin ovat kunnossa.

Alkuperäiset menivät metallinkeräykseen. Nämä ovat neljä vuotta sitten laittamani.

Kun kokoonpano on tehty niin ruuvit momenttiin liiman kera.

Aikaa meni noin puoli tuntia per levy. En halunnut sekoittaa osia eri levyjen kesken osia niin jouduin tekemään yhden levyn kerrallaan.

Samalla kun jarrulevyt olivat irti niin vanteen ja navan pesu onnistui helposti. Mitään tehopesua en tehnyt mutta pahimmat liat lähtivät.

Alkuperäinen yhdistelmäjarru on luonnollisista syistä purettu ja kytketty siten että polkimesta toimivat takajarrut ja kahvasta molemmat etulevyt. Kahvasylinteri on alkuperäinen. Etujarru on hyvin herkkätoiminen.

Taas on turvallista jarrutella. Jarrusatulat pitää tarkastaa myös etteivät jarrumännät ole jumissa. Siitä joskus myöhemmin.

Varoittava esimerkki:
 Jousi puuttuu.

Levyn virheellinen asento.

Kuvat otettu liikenteessä olevasta pyörästä. Omistajansa ei ollut huomannut mitään ongelmaa. Ongelma on ilmeisesti syntynyt hitaasti eikä tarkistuksia ole tehty. Syy on yhden jarrumännän vikaantuminen. Levy ja sen keskiö osineen kelpaa vain metallinkierrätykseen. Kiinnitysosat ja niiden vastapuolet levyssä ja keskiössä ovat liian kuluneet.

Jarrusatuloiden liukutappien kunto ja jarrumäntien liike pitää olla herkkiä. Jos ne vioittuvat voivat myös levyt vioittua. Halvimmillaan levyparin saa noin 200€ hintaan mutta hiemankin urheilullisemmassa pyörässä hinta voi olla moninkertainen. Lisäksi jarrusatuloiden huolto kuntoon.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti