keskiviikko 3. toukokuuta 2017

Centauro V10 Kunnostus ajokäyttöön Osa 11

Osa 10

Eilen aloitin ajokauden. Tänään sitten ajoin hieman enemmän. Myös pesin California Adamantin. Eiliset lievät käyntihäiriöt pistivät purkamaan kaasuttimet. Siihen meni vartti kun olivat jo takaisin paikoillaan. Pääsuuttimet olivat lievästi tukossa.

Centauron osia peseskelin ja purin lisää. Otin vaihteistosta irti vaihdeakselin takapään ruostuneita osia. Myös kytkinkeskiö lähti irti. Huomiselle puhdistettavaa.

 Irrotustyökalut.

Mutteriavain.

Hieman karkeaa työtä: valmistettu kulmahiomakoneella tavallisesta hylsyavaimella joskus kahdeksankymmentäluvun lopulla. Toimii kuitenkin.

 Ulosvetotyökalu.

 Keskiö irrotettuna.

Vieressä mutterin lukituslevy. Kyse ei ole tyyppiosasta vaan näitä saa laakeri- ja/tai pulttiliikkeestä mallin tai mittojen mukaan. 

Kuvassa on nuoli kohdassa johon kumitiiviste on syönyt uran. Uutta tiivistettä asennettaessa pitää huolehtia että tiiviste ei tule uran kohdalle. Lisäksi tiivistepinta pitää karhentaa noin 1000 grainin hiomapaperilla.

Kytkinakselin pää. 

Huulitiiviste on vielä paikoillaan. Akselilla näkyy myös O-rengas. Nämä tiivisteet kannattaa uusia aina kun kytkin on auki. Akselin keskellä pilkistää kytkimen työntötanko. Sen toisesta päästä on jo otettu painelaakeri irti. Siitä asiaa ehkä jo huomenna.

Kuvassa näkyy erityisiä muotoja. Ne ovat vaihteiston akseleiden sisäpuoleisia laakeripesiä. 

Vaihteiston takapäässä on myös irrotettavia osia. Lähinnä uusittavan huulitiivisteen vastakappale joka pitää karhentaa sekä tietysti mutteri joka pitää setin koossa.

Mutterin avaustyökalut.

Työkalut ovat omaa valmistetta jo sieltä kahdeksankymmenluvulta. Töissä tein viraapelihommina. Vasemmanpuolimmainen holkki on vanha GT 850 kardaanin takapään uraholkki. Siihen hitsasin korvakkeen kylkeen että sen saa kiinni viilapenkkiin kuten kuvassa. Hylsyosa saa siitä ohjauksen niin avain ei lipeä kapeasta mutterista.

Oikeassa reunassa kierroslukumittarin vaijerin pyöritin.

Irrotetut osat.

Vasemmassa yläkulmassa on tiivisteen vastinpinta joka hoitaa myös nopeusmittarin vaijerin pyöritintä. Niin kutsuttu matopyörä. Sen sisällä on kuula ja kuulalle lovi joka hoitaa sen että matopyörä pyörii akselin mukana.

Nopeusmittarin vaijerin pyörittimen hammaspyörä oikealla.

 Pyöritinkuulan ura on muita pidempi.

Tässä kokoonpanossa ei ole O-rengasta. Tiiveys perustuu yksinomaan taustalla näkyvään tasopintaan jota vasten matopyörä kiristetään. Huulitiiviste on otettu jo irti. Huomenna tiivistekauppaan. Sitten pesua ja kokoonpano.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti