tiistai 2. toukokuuta 2017

Centauro V10 Kunnostus ajokäyttöön Osa 10

Osa 9

Päivä meni osin California Adamantin liikenteeseen laittoon. Lähinnä testiajosta oli kyse. Tulipa käytyä sekä Pyynikin näkötornilla että Mustassalahdessa. Latimon Carillofornia Trikeä piti myös hieman säätää. Hyvä tuli siitäkin.

C. Adamantissa ilmeni lievää tehonpuutetta mutta se johtunee tukkoisista ilmansuodattimista joihin on tehtävä pesu. Saattaa olla sanomista kaasuttimissakin.

Centauron laitto sen sijaan eteni varsin vähän sillä kytkin otti aikaa koska siinä on paljon osia jotka pitää puhdistaa ja tarkastaa. Kierteitä puhdistelin. Sitä hommaa jäi vielä tehtäväksi toistekin.

Kytkimen pestyjä osia.

Ruuvien kierteet on käyty jenkapakalla läpi. Vauhtipyörän kiinnityspulttien reiät pitää vielä puhdistaa vanhasta ruuvilukitteesta. Kytkinlevyt kun pesi niin alkoivat näyttää ihan uusilta. Kelpaavat käyttöön sellaisenaan. Satasen säästö. Metalliset kitkapinnat pitää hioa harmaiksi.

Kytkimen osalta pitää vielä uusia kytkimen työntötangon tiivisteet ja katsastaa painelaakerin kunto. Myös painelaakerin painimen O-rengas kaipailee todennäköisesti vaihtoa.

Yleensäkin pitää hieman purkaa osia pois että kaikki vaihdettavat huulitiivisteet tulevat vaihdetuiksi. Otan vanhat malliksi että saan samanlaiset laakeri- ja tiivistekaupasta. Se on huomisen homma.

Kampiakselin takapään kierteen puhdistusta.

Vanhat liimat on saatava kierteistä pois. Akselin päässä on myös ruostetta joka on hiottava pois. Tiiviste lähtee irti vanhalla ruuvikonstilla. Toki olisi myös mahdollisuus ottaa takalaakeri irti niin voisi katsoa kampiakselin petilaakerin kunto. Mutta kun ei ole mitään syytä epäillä laakeria kulumisesta niin turha homma.

Monet muutkin reiät saivat tänään puhdistuksen kierretapilla ja pultit -pakalla. Tämänkaltaiset hommat ottavat aikaa eikä sen hyöty näy muuten kuin ajan mittaan. Puhtaat pinnat ja kierteet menevät oikeaan kireyteen ja vialliset kierteet löytyvät. Rakenteet pysyvät kunnossa. Vain yksi epäilyttävä kierre löytyi vaihdelaatikosta.

Jatkuu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti