tiistai 22. marraskuuta 2016

Välityssuhteen laskentataulu

Ensimmäinen Windows käyttäjille ja loput Linuxia varten.

Laskuri Windows-käyttäjälle V1.35.zip
Laskurit Linux-käyttäjille V1.35_x86.tgz
V1.35_x64.tgz

Saaminen käyttöön menee jokseenkin näin: lataa tiedosto linkistä koneellesi, pura tiedosto kohteessa ja suorita tiedosto. Voit siirtää tiedoston pikakuvakkeen työpöydälle josta on helppo avata laskuri tarvittaessa.

Laskin vaatinee pientä selvitystä:
Ensimmäiset ruudut (Rear wheel) ovat takarenkaan kokotiedot. Esim. 130 70 17 = leveys (mm), profiilisuhde (prosenttia), vannekoko (tuumaa)

Sen jälkeen ensiövedon välityssuhde. Laskettuna desimaalilukuna. Tieto löytyy pyörän teknisistä tiedoista jos ei tiedä hammaslukuja. Samoin kaikkien vaihteiden välityssuhteet desimaalilukuina.

Laittelin noita lukuja siihen ja sain aivan käypäisen näköistä grafiikkaa aikaiseksi. Välityssuhteethan usein ilmoitetaan suhdelukuna: joko hampaiden lukumäärän suhteena tai vain suhdelukuna. Jos suhdeluvun laskee loppuun (Esimerkiksi perävälityksen rattaiden hammaslukujen eräs yleinen suhde perus-Guzzeissa on 33/8 = 4,125) (-90 -luvulta alkaen stanssattu peräkotelon päälle.)

Uskoisin että kolme desimaalia pilkun jälkeen on riittävä tarkkuus.

Jos tulee hurjia tai uskomattomia lukuja niin jossain asetetussa arvossa on virhe.

Pohjalla on sana "Graphic", Sitä klikkaamalla saa taulukon josta näkee kunkin vaihteen teoreettisen huippunopeuden ja todellisen nopeuden kullakin kierrosluvulla värillisinä kuvaajina. Kun kaikkien vaihteiden tiedot on naputeltu ruutuihin syntyy kuvaajista tihenevä viuhka. Tämän kun tulostaa itselleen niin siitä näkee vilkaisulla millainen kierrosluku on ollut kyseessä milläkin nopeudella. Tämä tieto on se joka tarvitaan kun moottorinohjausta säädetään.
Tietokoneen näytössä ei tarvitse muuta kuin siirtää kursori valitun vaihteen viivalle haluttuun kohtaan niin alareunassa juoksevat kierrosluku ja nopeus suhteessa toisiinsa.

On laskimesta muutakin apua.
Jos ei usko kierroslukumittariinsa niin tämä lienee varma tapa tutkia asia ja mahdollisesti määrittää myös korjauskerroin.

Näitä laskureita voi tehdä niin monta kuin on pyöriäkin niin ei joka kerta tarvitse naputella uudestaan eri välityssuhteita ruutuihin. Pikakuvakkeet voi nimetä kunkin pyörän mukaan. Jos on kettinkivetoisia pyöriä niin ratastuksen koon vaihtuessa tai sitä suunnitellessa voi laskea mitä se vaikuttaa kierroslukuun ja kunkin vaihteen loppunopeuteen.

Vielä yksi vinkki: yleensä suurimmalla vaihteella ajetaan eniten. Olen nähnyt että pyörässä jossa ei ole kierroslukumittaria on puute korvattu nopeusmittarin kehälle tehdyillä merkinnöillä. Esimerkiksi 3000, 4000 ja 5000 kierrosta minuutissa vastaavalle ajonopeudelle. Tämä laskuri helpottaa asiaa. Innokkaampi voi tehdä muillekin vaihteille saman eri väreillä. Mittarin kehykseen pieniä värillisiä täpliä. Ykkönen ja kakkonen ei ehkä tarvitse mutta kolmonen ja siitä ylöspäin on toimivaa. Ei tule ajettua liian matalilla kierroksilla. Yleensä pidetään sopivana ajaa Guzzilla yli 3000 minuuttikierroksen luvuilla. Voimansiirto toimii paremmin ja hyvä kiihtyvyys syntyy rannetta kääntämällä kun pohjalla on kierroksia riittävästi.

Malliksi 1100 Stone -mallin välitykset. Tiedot löytyvät joka mallin omistajan käsikirjasta.

Välityssuhteet Stone.

Primary drive = ensiövälitys, Gear ratios = vaihteiden välityssuhteet, Final drive ratio = perävaihteen välityssuhde.  Muista luvuista ei tarvitse välittää.

Testailua.
Tein kokeilulaskelman California 1400 välityksien ja rengaskoon perusteella.

California 1400:n tiedot.

Tiedot oli helppo syöttää ja lisäksi valitsin yläpään kierrosluvun niin selvisi samalla minkä verran malmikasa kulkee sillä kierrosluvulla kullakin vaihteella. Rajoitin tulee jossain 6000 kierroksen jälkeen peliin. Ei tapahdu normiajossa.

Lisäys
Eri ajomoodeilla on eri maksimikierroslukunopeus. Sadeasetuksella ei tahdo 5000 kierrosta enempää saada mittariin. Tavanomaisella Turismo-asetuksella kierrosluku rajoittuu kuuden tuhannen tietämiin. Pyörän huippunopeus löytyy vasta Sport-moodissa jolloin kone kiertää noin 7000 rpm. Huippunopeutta en ole koittanut ajaa mutta hyvä tietää että pyörä venyy noin 200 km/h käytännön huippunopeuteen. Vakionopeussäätimellä nopeuden saa vain 180 km/h. Isompaa asetusta se ei hyväksy.

Löytämieni tietojen mukaan Guzzin 1400-sarjassa on 5 ja 6 vaihteilla rajoitettu moottoritehoa muihin vaihteisiin nähden. Eri malleissa hieman eri painotuksilla. Luistonestoa säätämällä tiukemmaksi saa lisää tehonrajoitusta mutta eri tavalla. Tehoa ja huippukierroslukua rajoitetaan polttoainetaloudellisista syistä. Moottorissa olisi kapasiteettiä sekä tehon että korkeamman kierrosluvun suunnalta.

Sittemmin rengaskoko on vaihtunut taulukossa mainitusta kokoon 205/50-16. Kehämitta on lyhentynyt. Siitä on se ilo että kuutosvaihde on tullut enemmän ajovaihteeksi jo satasen vauhdissa. Takarenkaana on auton rengas. Nopeusmittari piti kalibroida uudelle renkaan kehämitalle. Muutos vähensi polttoaineen kulutusta.

Graafinen esitys samasta asiasta.

Taulukosta näkyy sekä nopeus, vaihteet ja kierrosluku. Tämän kun tulostaa itselleen talliin ja tekee nopeusmittarista "köyhän miehen" kierroslukumittarin taulukon antamien arvojen perusteella.

Taulukosta voi myös päätellä ilman laskemista että ensimmäisten neljän vaihteen välityssuhteet ovat tasaiset toisiinsa nähden. Mutta neljännen ja viidennen vaihteen välityssuhteet ovat likempänä toisiaan kuin alempien vaihteiden. Kuudenteen pykälään onkin sitten jo pidempi väli. Pitää yhtä koeajoselostusten arvioiden kanssa. Kuutonen ei ole mikään ohitusvaihde normaalinopeuksilla. Viitonen tarjoaa maksiminopeudeksi noin 155 km/h Turismo-asetuksella.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti