keskiviikko 16. marraskuuta 2016

Jyrsinkone jumittaa

Tänään piti jyrsiä jyrsinkoneella mutta ei onnistunut kuin pienen hetken.
Kone ilmoitti että menee ylikuorman puolelle vaikka terä ei vielä kosketakaan työkappaletta. Looginen arvio oli että jossain on kuormitusta. Purin jopa konetta että sain selville mikä kohde, kuten laakeroinnit, laittaisivat hanttiin. Sellaista ongelmaa ei ollut. Kaikki akselit ja myös moottori toimi moitteitta.

Vaihdoin myös hiiliharjat ja katsastin kollektorin kunnon mutta ei mitään häiriötä silläkään osastolla.

Kone käyttää 230 voltin vaihtovirtaa mutta koneessa itsessään on tasasuuntain joten moottori käy 230 voltin tasajännitteellä. Tämä koplaus on tehty siksi että nopeutta voi säätää.

Ryhdyin purkamaan sähköjärjestelmää. Epäilyksenä että ylikuormituksesta huolehtiva järjestelmä olisi vikaantunut. Sen päättelin siitä että moottori pyöri irtonaisena mutta jos sen hihnapyörää hiukankin jarrutti niin ylikuormavalo syttyi ja pyöriminen loppui.

Kierrosluvunsäätöpotentiometri.

Pitihän tämäkin tarkastaa mutta se toimii moitteitta eikä siis vaikuta syylliseltä.

"Virta päällä"-merkkivalo.

Käytännössä sillä on vihreä kupu joka ilmaisee loistaessaan että järjestelmä on ok ja virta on kytketty. Silloin pitäisi kaikkien toimintojen toimia. Nyt tilanne on se että valo ei pala missään vaiheessa. Melko oireellista.

Virransyöttö ja tehonsäätö.

Tässä toinen epäilyksenalainen kohde. Mitään päällepäin näkyvää poikkeamaa ei näy. Silloin kun virta on päällä LED2 palaa ja LED3 myös mutta nyt kun koittaa käynnistää niin LED3 sammuu. Kun moottori sammuu "ylikuormitukseen" niin myös LED2 sammuu ja keltainen ylikuormavalo syttyy kytkinkotelon kyljessä. Virran merkkivalo kytkinkotelossa ei pala missään tilassa. Omituista.

Virransyötön ja tehonsäädön takasivu.

Oma taito ja tietämys ei riitä tähän. Yritän löytää tietäjän tai sitten tilaan varaosana kyseisen ohjausyksikön. Mitähän sekin kustantaa?

Jatkoa 17.11.2016
Olen saanut ohjeita ja laatinut toimintajärjestyksen.
Osa toimenpiteistä on toistensa poissulkevia.

1. Moottorin irrotus virtapiiristä. Moottorin käämien kunnon mittaus.
2. Selvästi epäilyttävien elektroniikkakomponenttien ja liitosten kunnon tarkastus.
3. Viallisten kohtien kunnostus ja viallisten komponenttien vaihto.

Mekaanisten osien kuntotarkastus, kuten laakerit, on tehty. Ei vikoja.

Tällä karkealla suunnitelmalla pääsen jo etenemään varsin pitkälle.
Korvaava komponentti maksaa noin 35 - 40€ toimituskuluineen.
Jos moottori osoittautuu vialliseksi eikä sitä voi korvata pitää löytää sille korvaava laite. Mieluimmin hieman tehokkaampi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti