torstai 3. marraskuuta 2016

California 1400 GTS Takakaatumaraudat sivulaukkujen suojaksi osa 12

Yhdestoista vaihe


Kohta maalarille
Alkaa olemaan viimeisten säätöjen vaihe ennen maalausta. Maalaamo maalaa pulverilla isoimmat osat. Itse maalaan pienemmät kilkkeet.

Säätely iski
Nyt vain kävi niin että kauppias kertoi että mielipintakäsittelyainettani  VHT Wrinkle -ryppymaalia ei saa enää myydä. TuKes on kieltänyt omaksi parhaakseni aineen käytön.

Hienosäätöä
Takaiskusta toipuminen voi kestää mutta osien viimeistely on kuitenkin käynnissä. Joitakin rakenneosia pitää vielä muuttaa hieman.

Vasemman puolen ylempi etukiinnike.

Hankalahko kohde
Taivuteltu lattarauta on kokenut jo monta mutkaa. Nyt se alkaa olemaan kokolailla sellainen kuin sen pitääkin. Myös oikeanpuoleinenkin. Vielä kerran käynti pajalla ja yksi sovitus. Paikka on erinomaisen ahdas ja siellä ahtaassa välissä on kaikenlaista muutakin kiinnikettä ja uloketta sekä ylös alas liikkuva takahaarukka. Jostain syystä ahtaampaa on vasemmalla puolella. Yleensä ahtaus on kardaanin puolella mutta aikansa kutakin.

Kaatumarauta on lähimmillään laukun etuosassa.

Kyytiläisen tilasta ei tingitä
Käytännön syistä kaatumaraudan pitää olla tässä kohtaa. Jos se olisi edempänä se saattaisi painaa ikävästi takana istuvan pohjetta. Jopa molemmin puolin. Takajalkatappien siirto ei ole mahdollista. 

Näin kaatumarauta kiertää laukkua.

Istuu kuin puku
Mielestäni oikein kaunis kaari. Vaikka taivuttaminen tavallisella itse valmistetulla prässillä olikin työlästä niin olen saavuttanut ilmeisen työvoiton.

Kiertää takaa
Takana kaatumarauta on kauempana laukkuja kiertääkseen takalokasuojan jatkeen. Kaatumaraudan keskellä on rekisterikilven teline poiketen aiemmasta suunnitelmasta. Olin aikeissa laittaa kilven vasemman sivulaukun takapäähän mutta se olisi tullut liian korkealle. Nyt se jatkaa lokasuojan pituutta kätevästi. Ei kura lennä.

Rekisterikilven kannattimen kiinnityskohdat.

Tekninen varuste
Korimutterit ovat käteviä. Piti kuitenkin huomioida että ne eivät pyöri ympäriinsä raapimassa maalia irti: kiinnittimien reunassa on loveus jossa korimutteri pääsee liikkumaan mutta ei pyörähtämään. 

Henkireikiä
Keskellä näkyy putkessa reikä. Se on maalausta varten. Lämpötila pulverimaalauksessa nousee yli 200 asteen joten putkessa oleva ilma pääsee vapautumaan lämmettyään.

Osat kohdillaan.

Pikkukolhut välttäen
Takana kaatumarauta toimii puskurina jos tulee peruuteltua huolimattomasti vahingossa. Siitä voivat apuvoimat myös vetää tai työntää suunnasta riippuen. Pyörä kun ei ole kovinkaan kevyt. Sen työntäminen ylämäkeen ei yhdeltä henkilöltä onnistu. Alkuperäiset kaatumaraudat eivät kierrä pyörän takaa lainkaan.

Painoa kertyy
Pitänee vielä, maalauksen jälkeen, punnita paljonko paino lisääntyi. Jonkin verran painoa myös poistui muutoksen aikana.Lähinnä muoviosia lensi romukoppaan.

Muovipyörä
Amerikassa ovat arvostelleet varsin raskaasti että rakenteissa on paljon muovia. Sitä todellakin on. Lokasuojien lisäksi eturungossa ja etenkin takarungossa on runsaasti muovia. Suurin osa laitetelineistä ja itse laitteidenkin rakenteesta on muovia. Onko se haitta vai hyöty on arvostuskysymys. Itse pidän muovia ja metallia tasa-arvoisina materiaaleina. Molemmilla on etunsa.

Alumiini, teräs ja muovi
Eniten pyörästä on alumiinia. Moottorin, vaihteiston sekä voimansiirron kuorirakenteet ovat alumiinia. Keula on enimmäkseen alumiinia. Vanteet ovat alumiinia. Seuraavaksi eniten on terästä josta runko on tehty. Loppu on muovia. Sähköjohdoissakin on enemmän muovia kuin metallia. Sähköjohtoja on todella paljon.....


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti