sunnuntai 6. marraskuuta 2016

California 1400 Ilmansuodattimen vaihto

Ilmansuodatinkotelo löytyy kun irrottaa satulan ja sen alla akun ja ECUn päällä olevan muovikannen. Se on kiinni neljällä ristipääruuvilla ja kahdella kuusiokoloruuvilla. Vasemmassa reunassa on kaksinapainen sähköliitin. Se lähtee telineestään vetämällä se johtimen suuntaisesti irti. Samassa reunassa on kytkimen ilmausputki. Sen voi nostaa runkoputken yli sivukatteen suojaan.

Sulakerasiasta irrotetaan 30A sulake. Sen irrotus suojaa sähköjärjestelmiä jos akun kaapelien irrotuksessa ja kiinnityksestä sattuu jotain häiriötä.

Seuraavaksi irrotetaan akun maakaapeli akusta. Sen jälkeen + kaapeli. Nostetaan akku pois. Kun akkuteline on tyhjä niin irrotetaan oikeassa reunassa oleva sulaketeline. Se on kumia ja lähtee nostamalla pois. Samalla nostetaan johtimia suojaava "kurkkuputki" pois akkutelineen pohjan ja suodatinkotelon välistä.

Avataan neljä metallista "klipsua" tai hakaa jolla suodatinkotelon takakansi on kiinni. Käännetään takakannen yläosaa taaksepäin sen verran kuin on tilaa ja nostetaan takakansi suodattimineen pois.

Kotelo avattuna.

Ylhäällä ja sivuilla näkyvät metalliset haat joilla takakansi ja suodatin kiinnitetään koteloon. Alhaalla näkyy kaksi korvaketta joihin takakansi tukeutuu alareunastaan. Sivuilla olevat haat aukeavat ja sulkeutuvat helpoimmin leveällä ruuvitaltalla. Niitä jos nostaa niin irtoavat herkästi ja putoavat suodatinkotelon alle. Vasemmalla näkyy pätkä johdinsuojaa jonka paikka on suodatinkotelon ja akkutelineen välissä. Suodattimen irrotusta varten se pitää nostaa pois paikoiltaan.

Jos kotelossa on pölyä tai öljyisyyttä on se hyvä pyyhkiä puhtaaksi ja samassa yhteydessä pyörän alla törröttävän muoviletkun päästä irrottaa tulppa ja laskea siellä oleva moska pois. Yleensä siellä on veden ja öljyn seosta. Kotelon vasemmassa alakulmassa näkyy letkun reikä.

Kotelon reunaa kiertää O-rengas. Sen paikollaan olo ja kunto pitää tarkistaa ennen takakannen kiinnittämistä. Jos tiiviste on litistynyt kannen ja kotelon väliin tai katkennut pitää se vaihtaa uuteen.

Uusi suodatin kehyksessään.

Kehys on kiinni takakannessa viidellä ristipääruuvilla. Ruuvit pyörivät tahmeasti eikä niitä pidä ylikiristää sillä muoviset kierteet antavat helposti periksi. 

 Piaggion alkuperäissuodatin. (Motonet)

Tarvikesuodatin. (RM Heino)

Molemmat suodattimet ovat sopivia paikkaansa. Alkuperäissuodatin on pari euroa kalliimpi.

Vasemmalla kesän ajettu suodatin, oikealla uusi.

Suodattimen vaihto on, akun irrottamista lukuun ottamatta, varsin kevyt ja helppo eikä homma kestä montakaan minuuttia. 
Akkukaan ei ole vaikea irrottaa mutta sen irrottaminen nollaa joitakin mittaritoimintoja ja sen asetuksia. Mitään häiriötä ei aiheudu.

 Väreillä merkityt kohteet.

Akun suojakannen kuusiokoloruuvit ja ristipääruuvit on merkitty punaisella. Neljä ristipäätä ja kaksi kuusiokoloa. Sinisellä on penkin lämmittimen liitin. Vihreällä kytkimen ilmausletkun pää. Keltaisella sulakerasia ja 30A sulake irrotettuna.

Kun ilmansuodattimen kotelo on paikoillaan sujautetaan johdinsuoja sen ja akkutelineen väliin. Sulaketeline takaisin telineeseensä. Akku paikoilleen, johtimet kiinni, + ensin ja akun suojakotelo kiinni. Kytkimen ilmausletku telineeseensä. 30A sulake takaisin ja satula päälle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti