sunnuntai 6. marraskuuta 2016

California 1400 Sylinterikannen lämpöanturi


Vaikuttimena polttoaineen säästö
Kun oli muutakin katsottavaa tankin alle niin vilkaisin millainen on sylinterikannen lämpöanturi. 1400 Californian korjaamokirjan mukaan on Bosch -lämpötila-anturi eli se sama joka löytyy 1100 ja 1200 -mallien oikeasta sylinterikannesta.

Anturin kaavakuva.

 Tällainen pitäisi olla.

Tähän lisäksi pohjanasta ja keraamiholkki niin olisi kuin korjaamokirjan kuvassa.

Korjaamokäsikirjasta osasuurennos jossa "oikea" anturi.


Kolme osainen
Ero yllä olevalla ja alla olevalla osia kuvaavilla on se että ensin on sylinterikanteen poratussa reiässä pohjalla messinkinen "kylmä" pohjaosa jonka ulkokierteeseen kiinnittyy musta, keraaminen holkki johon siniliittiminen anturi kiinnittyy. Tällä rakenteella on havaittu ongelma lämmönjohtavuudessa joka vaikuttaa polttoaineen kulutukseen lisäävästi. Miten lie tämän "selittämättömän" anturimallin suhteen joka löytyi pyörästäni?

Melko ristiriitaista kaikkinaan. Kaavakuva, kuva kirjasta ja totuus ovat kaikki erilaisia.

Yksiosainen yllätys
Anturi ei siis ollutkaan yllä olevan kuvan mukainen "tuttu laite" vaan paljon vaatimattomamman näköinen laite. Toki toimintaperiaate on sama. Tästä liitinmallista lähtee kiinteä johdin joka päättyy SuperSeal -liittimeen. Kirjojen mukaan liitin on kiinteä rakenne anturissa kuten yllä on kuvattu.

Sylinterinpään lämpötila-anturi liittimineen.

Anturin kiinnityskierre kannessa ja liittimen vastakappale.

Likaisessa paikassa
Anturin paikka on melko likainen. Johtuu siitä että etuteleskooppien ja etupyörän aiheuttama ilmapyörre tuo mukanaan tiellä olevan kuraveden kohti sylintereitä. Tähänkin on olemassa ratkaisu mutta en ole vielä toteuttanut sitä. Sama ilmiö tuo vettä myös kuljettajan säärille kun asfaltti on märkä.

Moottoripyörällä ajaessa saattaa kastua
Toisaalta ongelma on kaikilla kattamattomilla moottoripyörillä olemassa enemmän tai vähemmän. Onneksi siihen on olemassa ratkaisu.

Anturin ulkoinen rakenne.

Toiminnan nopeutus
Tähän anturiin tulee muutos jossa sen signaalinsaantonopeutta kasvatetaan. On mielenkiintoista miten se vaikuttaa moottorinohjaukseen. Toimenpide ei ole peruuttamaton jos sillä ei ole toivottua vaikutusta. Myös sitä Bosch -anturiakin voisi koittaa. Jossain hyllyssäni sellainen lienee jouten.

Lievästi ahdasta
Anturi on haastavassa paikassa asennettavaksi. Lähellä on jäähdytys- ja huohotusjärjestelmän letkuja sekä sähköjohtoja. Pientä "säätöä" jouduin tekemään.

Tehtaalla eri järjestys
Ilmeisesti anturi on asennettu ennen jäähdyttimeltä tulevien jäähdytysöljyputkien asennusta. Oikeanpuoleisen asentoa jouduin muuttamaan.

Anturi ja nökäre kemiallista metallia.

Työläästi paikoilleen
Tämän yhdistelmän pujottelin johtimien, letkujen ja runkoputken taitse ja välitse niin että sain sen pyöriteltyä perille sijoituspaikkaansa. Kiinnityskohdan sijainnista johtuen en oikein saanut mitattua kuinka iso ja minkä muotoinen poraus sylinterikannessa on. 

Johdin liittimineen hidasti
Johdin on anturissa kiinni kiinteästi ja ja liitos vahvistettu jämäkällä liimasukalla. Ylimääräinen liima on kokkareina liittimen johdinlähdössä. Irrottaessa ja kiinnittäessä johdin piti olla melko suorassa anturiin nähden että liitintä pystyi pyörittelemään samaan tahtiin kuin anturia kierrettiin irti ja kiinni.

Oikeille kierteille
Anturin avainkoko on 14 mm. Runkoputken ja sylinterikannen välistä sain taivutelluksi letkut ja johtimet sen verran sivuun että avaimella operointi onnistui. Anturissa on hienokierre ja se lähtee helposti "väärille jengoille" jos ei pidä varaansa.

Onko vaikutusta
Asiasta tulee lisää informaatiota siitä onko toimenpiteellä vaikutusta mihinkään. Odotusarvoisesti pitäisi polttoaineen kulutus vähentyä kuten on tapahtunut aiemmissa vastaavissa muutostöissä. Niissä ei ole ilmennyt mitään ongelmaa asian suhteen. 


Lämmönjohtimeksi
Sopivasti ykkös- ja kakkoskomponenttia sekoittamalla syntyi sopiva seos. Työvälineinä ruuvimeisseli ja pala muovia.

Vastaava toimenpide Breva 1100 -malliin.

Kulutus pieneni
Kausi 2017 on takana. Kulutuslukemiin pitää olla tyytyväinen. Toki kylmällä säällä kuluu edelleenkin enemmän kuin lämpimällä. Käänne tapahtuu 20 asteen tietämillä. Kauniilla säällä kulutus on normaalissa matka-ajossa 5,5 - 6 litraa sadalle. Se on liki kaksi litraa vähemmän kuin ennen muutoksia.

Juttua lisää
Sivun oikeassa laidassa on hakemisto jossa lukee California 1400. Siitä klikkaamalla voi tarkastella kaikkia juttuja mitä pyöräni on joutunut kokemaan. Pääasiassa hyödyllisiä juttuja.

Yleinen toimenpide
Muidenkin olen kuullut tehneen tämän ja muita muutoksia. Myös Suomen ulkopuolella.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti