perjantai 28. lokakuuta 2016

California 1400 GTS Takakaatumaraudat sivulaukkujen suojaksi osa 9

Kahdeksasosa.

Sovitus ja hienosäätö
Sivulaukut paikoillaan sovitin kaatumaraudan laukkujen sivulinjan mukaan. Valmistin kiinnitysosat ja tuet ja kiinnitin ne kohdalleen maalarinteipillä.
Sitten sivulaukut irti ja Kerhon hitsauskoneella "heppasin" osat toisiinsa niin että voin siirtää kaatumaraudan omalle pajalle lopullista hitsausta varten.

Mahdollisimman kapea
Muoto on siis saavutettu. Pyrin pitämään rakenteen sirona, kevyenä ja mahdollisimman kapeana. Mielestäni onnistuin oikein hyvin. Toki arvostella saa ja antaa hyviä ehdotuksia. Takapäässä ei ole liiemmälti tukevia tukipisteitä.

Kaatumarauta edestä yläviistosta katsottuna.

Mustamaalaus
Rakenne noudattelee pyörän muotokieltä. Värikin on jo valittu: maalataan kiiltävän mustaksi pulverimaalilla. Se kestää pienet raapaisutkin eikä korosta rakennetta.

Takaa yläviistosta.

Rekisterikilven teline ja pikkujuttuja
Irrotin kaatumaraudan tässä vaiheessa. Siihen tulee kyllä vielä hitsattavia osia: rekisterikilven teline valoineen ja paikka pakolliselle heijastimelle. Ainakin ne. Muutakin voisi kehitellä. Kun kaatumarauta oli irrallaan näytti se ihan suhteettoman suurelta kooltaan. Neljä metriä teräsputkea mutkilla. Piti avata pakettiautosta molemmat takaoven puolikkaat että kaatumarauta mahtui sisälle tavaratilaan.

Kaatumarauta alhaalta päin.

Saumat kiinni
Seuraavaksi siis hitsausta ja viimeistelyä. Hitsaus ei kauaa aikaa vie ja on sitä paitsi yksi mielihommistani. Siinä näkee oman käden jäljen välittömästi, Hyvässä ja Pahassa. Toki laitteiden pitää olla kunnossa. Kaasupullo pitäisi vaihtaa täyteen. Käytössä pieni Unicyl-pullo suojakaasuseosta.

Pakolliset ilmareiät
Yksi toimenpide pyrkii unohtumaan helposti: reiät putkiin ja putken osiin. Jokaisen kaatumaraudan putkimaiseen osaan on porattava noin 3 mm reikä alapintaan tai yleensä putken alapäihin. Koska pintakäsittelyssä käytetään korkeaa lämpötilaa niin putkien sisällä oleva ilma pyrkii ulos jostain. Ehkäpä juuri hitsaussauman huokosesta. Silloin se estää myös maalin tarttumisen purkautumispaikkaansa. Tämä rakenne vaatii 5 - 7 reikää. Reiät tulevat paikkoihin josta ne eivät näy. Pääasiassa alpintoihin.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti