maanantai 8. elokuuta 2016

California 1400 Viikonloppumatkailua


Kutsukokoontuminen
Sain kutsun erääseen tapahtumaan jossa kohtaa joukko moottoripyörien rakentelijoita. Mielellänihän minä siellä kävin. Mukava reissu vaikka lauantaina satoi ja telttakin sai pieniä vaurioita.
Myös menomatkalla satoi mutta ei kovasti. Paluumatkalla satoi myös mutta niin vähän että ei olisi tarvinnut sadehousuja pukea. Ne päällä sitten lepattelin kahden pysähdyksen välin.

Isot vs pienet
Tarinan teema on että isot tiet eivät ole aina hyvä vaihtoehto. Koska en ollut ainakaan viiteentoista vuoteen ajanut teitä 12 ja 6 ajattelin matkan lyhyyden vuoksi niin tehdä.

Pitkiä tietöitä
Alkumatka sujuikin hyvin jonkun matkaa Lahden ohi. Sitten alkoi kinttupolku eikä tilanne Kouvolan jälkeen parantunut. Huononi. Tienrakennustyöt käynnissä. Toivottavasti tekevät moottoritien välille Imatra - Lahti ihan koko matkan. Tienrakennushommien vuoksi oli kiertoteitä käytössä ja aikaa tuhlaantui kun liikenne mateli. Luumäen jälkeen tilanne parani sillä alkoi moottoritie. Jonoutunut liikenne pääsi vauhtiin.

Moottoriöljyn lämpö ja kulutus
Mittailin ajaessani moottorin lämpöjä: pysyi yli 80 asteen välin Tampere - Kausala. Keskikulutus 5,2 litraa sadalle km:lle keskinopeudella 81 km/h. Sitten alkoi huono tie ja myöhemmin tietyöt. Lämpö nousi noin sataan asteeseen mutta pienet vaihteet ja nykivä ajo teki kulutuksesta pari litraa suurempaa. Moottoritie sitten helpotti ja loppumatkasta koko matkan keskikulutus näytti 5,7 litraa. Tietyö ei niin kovin pitkä ollutkaan mutta tuntui kyllä siltä. Menomatkan kilometrit noin 350.

Tankki täynnä
Tankkasin ennen Lappeenrantaa St1-asemalla tankin täyteen vaikka ei olisi ihan vielä tarvinnutkaan.
Perille pääsin ja hevosvoimat lepäsivät viikonlopun.

California lepäsi pari yötä muiden kuljinten seurassa.

Samassa rivissä
Cali on neljäs vasemmalta heti kaksivärisen Indian Roadmasterin vieressä. Telttailualue oli lähinnä hiekkadyyniä eli sinne ei voinut parkkeerata. California näytti ko. pyörän kupeella perin vaatimattomalta. Pitänee ehkä ottaa tavoite...

Mutkateitä takaisin
Paluumatka alkoi ennen puoltapäivää ja päätin että nyt pienempiä teitä. Hetken Imatralle päin kuutosta josta oikealle Ruokolahdelle ja siitä Puumala - Anttola - Mikkeli - Pertunmaa - Hartola - Sysmä - Pulkkilanharju - Asikkala - Lammi - Tuulos - Puutikkala - Luopioinen - Sappee - Sahalahti - Kangasala - Tampere. Matkaa syntyi noin 450 km. Melkein koko iltapäivähän siinä meni.

Kuormajuhta Lietveden rannalla.

Oma vauhti paras
Kun pääsi ajamaan omaan tahtiin omia reittejä niin kulutus putosi ja keskinopueus kasvoi. Kotipihassa oli mittarissa keskikulutus 5,5 litraa keskinopeudella 77 km/h koko matkalle. Koneen lämpö loppumatkasta sopiva noin 100 astetta. Nyt lämmöt pysyvät viileämmälläkin säällä yli 80 asteen joka on jo tyydyttävä lämpötila moottoriöljylle. Vielä kun keksin miten saan lämmöt nousemaan nopeammin viileällä säällä niin keskikulutus varmaan vielä laskee. Tankillisella pääsee noin 300 km helposti.

Mikkelin Shellillä tankkaamassa.

Tavaroiden sijoittelu
Kokeilin myös mitä vaikuttaa kun painavia tavaroita pakkaa korkealle. Vaikutuksen huomasi mutta ei kovin haitannut. Huojumista töyssyisessä kaarteessa ilmeni suuremmissa nopeuksissa. Osan matkasta tavarat olivat takasatulalla ja samalla niistä tuli hyvä selkätuki. Silloin ei tiennyt kuormaa olevankaan.

 Menomatkan mutkatie.

Mutta paluumatka oli mutkaisempi.

Päijänne haittaa reittinvalintaa
Suorempia mutkatiereittejä olisi kyllä löytynyt mutta olen ajanut ne niin moneen kertaan että mielellään ajelee harvemmin ajettuja reittejä. Päijänne määrittelee Pirkanmaan ja Savon väliset reitit. Autoilijat kiertävät Jyväskylän tai Lahden kautta mutta motoristit kulkevat Vääksyn, Pulkkilanharjun ja Korpilahden kautta mukavia mutkateitä ja hienoja maisemia.

Aiempi käynti paikalla
Vuoden 2015 riento samoille seuduille California Adamantilla ja Carillofornia Trikellä. Silloin matka oli pidempi ja kiersi enemmän kuin viisi maakuntaa. Pieniä kalustomurheitakin oli mutta niistä selvittiin ilman suurempia operaatioita. Oikein mukava reissu. Oli jo kolmas sarjassaan ja tämänvuotinen neljäs. Katsotaan tuleeko kutsua ensi vuonna. Joka kerta olen käynyt eri pyörällä. Ehkä ensi suvena on taas eri peli kulkuneuvona. Ensi kerta oli 1100 Brevalla, toinen Alkoholipyörällä, kolmas C. Adamantilla ja neljäs 1400 Californialla. Mielenkiintoista mitä seuraavaksi tulee takamuksen alle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti