keskiviikko 9. maaliskuuta 2016

Perämoottorin kaasuttimet



Vaihteeksi kaukoitähommia
Pajalle ilmestyi parhaat päivänsä nähneet Mikuni-kaasuttimet. Kolme kappaletta ja kaikki hieman erilaisia mutta samasta moottorista. Perämoottorista. Melko pahassa kunnossa. Rikkoutumia löytyi mutta puuttuvia osia ei. Käyvät pelit pitäisi saada aikaiseksi.

Rupiset ulkonäöltään
Hapettumia ja kaksitahtilikaa on riittämiin. Lisäksi ilmakanavat ovat tukossa eli täynnä kirkasta alumiinioksidia. Kova homma sohrata teräslangalla oksidi irti mutkikkaista kanavista. Siihen ei ultraäänipesurikaan kykene.

Vasemmalla pesty kaasutin.

Pesemätön kohokammion yläpuoli.

 Pikkuosia teesiivilässä.

Seosputki vaatii vielä rassausta.

Aikaa kuluu
Muutaman tunnin rassauksen ja paineilmalla puhaltelun jälkeen kolmaskin, pahoin hapettunut kaasutin, tuli joltiseenkin kuntoon. Osan kanavista jouduin poraamaan auki ja tulppaamaan uudelleen.

Kokoaminen sujui
Kokoonpano pestyilla osilla oli suhteellisen helppoa hommaa purkuun verrattuna kun kaikki kierteet olivat jumissa. Akseleissa oli ruostetta mutta hiomalla ne sai notkeiksi. Kohokammion bensiinitasot laitoin samoiksi ja neulaventtiilit vaikuttivat toimivilta. Suuttimet perussäätöihin. Siltä osin kaasuttimet vaikuttivat tulleen kuntoon. 

Kesäksi kuntoon
Kesemmällä pääsee koittamaan kuinka 55 kaksitahtihevosvoimaa parkaisee.
 
En päässyt käynnistyspaikalle
Mutta omistajan maininnan mukaan säädöt olivat kokolailla kohdillaan ja moottori lähti käymään.

Veden kiusaama
Samalla kuulin että moottori oli ollut meren pohjassa jonkin aikaa. Siksipä ei tarvitse ihmetellä syöpymisiä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti