lauantai 24. lokakuuta 2015

Purkupyörä: Moottorin puhdistusta

Aiempia toimenpiteitä.

Kaikki irti
Moottorin kampikammio on purettu tyhjäksi. Samoin sylinterikannet. Lauantai-iltapäivän ratoksi pesin osia. Aloitin sylinterikansista. Ne ovat moottorin kuumimmat osat pakoputkia lukuun ottamatta.

Lika ei armahda
Alumiinipintaan lika palaa kiinni ja alkuperältään melko karkeaan valualumiiniin lika palaa kiinni lujasti. Erityisesti sylinterikannen etuosaan jossa pakoputkikin sijaitsee. Kaikki lentävä törky kuten kura, mahdolliset öljyvuodot ja hyönteiset palavat kiinni pintaan. Lisäksi alumiini hapettuu itsekseen ja varsinkin kosteuden vaikutuksesta.

Puhdas alumiini näkyviin
Moottorin kampikammio, lohko, sen sijaan ei ole kovin kuuma mutta siinä on kaikenlaisia epätasaisuuksia joiden nurkkiin lika jää muhimaan. Varsinkin jos pesu ei ole koskaan ollut perusteellista. Kuten tässä tapauksessa. Aion poistaa kaiken lian ja hapettumat.

 Kampikammio pesupöydällä.

Puhdistettu sylinterikansi.

Jengat puhtaiksi ja kuntoon
Seuraavaksi pitää käydä läpi kaikki kierrereiät kierretapeilla ja pinnapultit kierrepakalla. Reikiä on M6 ja M8-kokoja. Lisäksi tulpankierre ja huohotus- sekä paineöljykanavien M10-kierteet.

Kansityöt teetän
Puhtaat sylinterikannet on mukava viedä kansityöfirmaan venttiiliohjureiden vaihtoon ja venttiilien hiontaan.

Kampiakselin sisältä löytynyttä törkyä.

Rautaa liikkeellä
Osan tästä liuotin bensiiniin ja koitin magneetilla minkä verran joukossa on terästä. Yllätyksekseni lähes kaikki lika oli magneettista eli moottorin teräsosista peräisin. Moottorin purku tähän ei viitteitä antanut koska rakenteet olivat pääosin kunnossa ja siksi päättelenkin että kampiakselia ei ole edellisen remontin yhteydessä puhdistettu.

Magneettiin tarttunutta rautajauhoa.

Lisää rautaa
Otin kyseistä kuraa noin puolikkaan teelusikallista ja "sulatin" sen bensiinillä ja pidin magneettia hetken liemen sisässä ja tulos näkyy tässä. Liki kaikki lika on rautametallia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti