tiistai 7. heinäkuuta 2015

Kontio-ralliin ja takaisin

Mökiltä Etelä-Savon koillisreunalta kurvailin yksin ajaen viime torstaina California Adamant:illa Oravin, Tappuvirran lossin ja Kangaslammin kautta Varkauteen.

Ajoneuvo kulkuneuvolla.

Sieltä matka jatkui tankkauksen jälkeen Pieksamäki, Kangasniemi, Joutsa, Korpilahti, Jämsä-reittiä. Jämsässä poikkesin ostamassa Sieväsen Simon SEO:lta tiivisteliimaa ja moottoripesuainetta koska virranjakajan akseliputken juuresta norui öljyä. Myös oikean puolen lokasuojan kannatinrauta oli murtunut joten Länkipohjan jälkeen kurvasin Latimon tontille jossa hoidimme näppärästi kuntoon edellä mainitut viat.
 
 Inhottava öljyvuoto.

Väliaikainen tiivistys.

Katkennut lokasuojan tuki.

Samoin yöpyminen tapahtui samalla paikalla. Armille kiitos nukuttavasta yösijasta. Perjantaina oli yhteislähtö kahvien kera MC Mämmilän porukan kanssa Oriveden keskustasta klo 10.00 täsmällisesti nostimme oikeaa jalkaa. Reitti noudatteli kantatie 66:tta Alavudelle Kontio-Rallin kontrollipisteelle josta matka jatkui kokoontumispaikkaan Nummijärven leirintäalueelle Jalasjärven kautta. Teltat pystyyn, helteinen viikonloppu ja niukasti sunnuntaiaamupäivän puolella lähtö takaisinpäin.

Joitakin mielenkiintoisia kohteita.

Lisäksi ainakin yksi valkoinen Cali 1400 Touring, 1400 Eldorado, NTX, lukuisia 1000 ja 1100 Californioita ja pienempiäkin Guzzimalleja. Oli aika jolloin olin ainoa Guzzilla kulkeva Kontioralliosallistuja. Joskus liikkeellä myös Benelli Seillä ja vieläpä kaksipäällä.

Erosin jo heti lähtiessä Mämmilän porukasta ja jatkoin Karvian, Niinisalon ja Jämijärven kautta kolmostielle jota myöden kaupunkiasuntoon Tampereelle katsomaan mökkeilyn aikana saapunutta postiläjää. Niitä ei ollut paljonkaan: taitaa Suomi olla kiinni heinäkuussa.

Pientä välipalaa ja takaisinpäin samaa reittiä kuin olin tullutkin eli 9-tietä Korpilahdelle josta Joutsan ja Kangasniemen kautta Pieksamäelle, sieltä Varkauteen kohteena Tappuvirran lossi jälleen. Sen jälkeen vielä kolmen vartin kurvailu osin sorateitä ja valmiiksi lämpimän saunan lauteille. Pieksamäen jälkeen, nimittäin, lämpötila putosi jyrkästi kymmenen lämpöasteen tietämille ja ajotakkiin piti sovitella sen vuorikangas takaisin sekä laittaa nahkahousut jalkaan farkkujen sijaan.

Maanantaiaamuna katselin että paljonko on tullut kilometrejä ja samalla huomasin että korjattu oikean takalokarin kannatin oli jälleen poikki. Itse asiassa kadonnut kokonaan. Päivän mittaan rakentelin mökiltä löytyvistä aineksista korvaavan rakenteen. Ei tullut kovin kaunis. Mittarissa on 1127 km saldoa edestakaisesta matkasta. Matkaa todennäköisesti tuli enemmän koska Adamant:in mittarin kilometrit ovat varsin pitkiä perän välityssuhteesta johtuen.

Huomioita matkalla: 
Kontioon menessä näkyi moottoripyöräilijöitä jotka ajoivat holtittoman näköisesti Etelä-Pohjanmaan suorilla teillä. Ohituksia vastaantulevista välittämättä ja suurella ylinopeudella. Paheksun.
Savossa on autolijoille yleistynyt pikkutieltä päätielle vasempaan käännyttäessä metodi jossa käännytään heti vastaantulevien kaistalle ja käytetään sitä kiihdytyskaistana ja vasta sitten siirrytään oikealle muun liikenteen sekaan. Onko se vaarallisempaa kuin tavallinen ohittaminen mutta epäilen että saattaa rikkoa kuitenkin jotain pykälää.
Rattijuoppoja oli luultavasti kaksi tällä matkalla joista ainakin toinen varma tapaus kun ei pysynyt tiellä. Lähestyttäessä meni piiloon autonsa jalkatilaan ja ovet lukossa.
Teinirassi katsoi tapeelliseksi näyttää voimaa ja ohitti vasemmalle kääntyvässä mutkassa. Helpotin toimenpidettä jarruttamalla omaa nopeutta. Keskisormia riitti joka ikkunaan. Kovia sällejä.
Sen sijaan Pieksamäellä ryhmänä ajaneet mopopojat näyttivät rispektiä ja yleensäkin kaikki vastaan tulleet ja ohi menneet motoristit heilauttivat kättä tervehdykseen.

Varkaudessa tankatessa kävi nuorempi konstaapeli kiertämässä C. Adamant:in takakautta ympäri. Seisoi hetken vieressä ja kömpi virka-autoon ja lähti. Ei puhunut mitään. Varsin tyypillistä. Muutkin triken kuljettajat ovat kertoneet samaa. Poliisia ei kiinnosta onko trike muutoskatsastettu tai ei.

Viihdyttävin tapaus oli Korpilahden Nesteellä kun ryhmä V-Maxien omistajia oli parkissa ja Adamant:in viereen autonsa parkkeerannut varhaiskeski-ikäinen mies kehui maxisteille että on teillä komeat Moto Guzzit!

Parituhatta kilometriä myöhemmin:

Onni on kuiva koneen kylki.

Mittariin pyörähti jo muutama päivä sitten 80.000 km lukema. Tarkoittaa kevyttä huoltoa. Öljynvaihtoja ja säätöjen tarkistelua. Mitään toimintahäiriöitä ei ole havaittavissa. Moottoriöljy näyttää visuaalisesti tarkasteltuna melkoisen likaiselta. Tutkin Lempäälässä tallilla kuinka huonoksi öljy on mennyt. Mökillä ei ole fasiliteettejä analysointiin. Suodatin vaihtuu myös.

Paluumatka Tampereelle tapahtuu 12.07. sunnuntaina. Mökkeily on tältä kaudelta ohi ja nyt alkaa varsinainen ajokausi vaikka olenkin jo hieman siihen ennakkoa ottanutkin.

Muuta:
Kontiorallissa California Adamant:in ohjaus- takatuentaratkaisu ohjaavalla vapaasti ripustetulla taka-akselilla herätti melkoisesti kiinnostusta. Paikalla kävi takajousitusta painelemassa ja katteiden alla konttaamassa lukuisa joukko asiasta kiinnostuneita. Myös pyörän painojakautumaa ihmeteltiin sillä tämä yksilö taitaa toistaiseksi olla ainoa trike joka kallistuu sisäkaarteen puolelle tai on halutessa neutraali eikä siis aiheuta trikelle tyypillistä ulkokaarteeseen kallistusta joka matkustajalle on varsin epämiellyttävää. Valitettavasti tämä takatuentaratkaisu ei sovellu ketjuvetoisessa ympäristössä. Kardaanin kun pitää olla oikealla sivulla tai keskellä ja pyöriä vastapäivään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti