tiistai 23. kesäkuuta 2015

California Adamant Tuulisuojan asennus


Lisätarvehankinta
Purkupyörän mukana tuli muutamia kohtuukuntoisia lisätarvikkeita ja osia. Tankki löysi jo uuden kohteen Carillofornia Triken polttoainesäiliönä. Tänään löysi uuden käyttökohteen pleksi eli tuulisuoja. Se kiinnittyi California Adamant:iin.

Säätämistä
Ei ihan mennyt homma heittämällä. Kyse on California Stonen pleksistä ja siinä kiinnityskohdat pleksille olivat valmiina keulan yläkolmiossa. Niitä ei tietenkään tässä kohteessa ollut kuten ei ollut purkupyörässäkään. Siinä pleksi tärisi hieman epämääräisissä kiinnikeissään ja oli hiertänyt rikki ajovalon umpion kromikehyksen.

Kiireessä
Piti tehdä kiinnikkeet ja niihin säädöt pleksin eri asennoille. Aikaa ei ollut kuin kolme tuntia suoriutua. Normaalisti en olisi vaivautunut mutta kun pitää lähteä reissuun ja sitä ennen on muuta hommaa. Tein karkean pikaratkaisun. Talvella sitten on aikaa sovitella paremmin.

Pleksin oikea tuki.

Alumiinista
Tallin nurkassa oli jäännöspala 5 mm paksua pehmeähköä alumiinilevyä josta pikapikaa leikkasin kaksi loivan C-kirjaimen muotoista kaarta ja tein taivutukset sivusuuntaan.

Oikea tuki sivulta.

Suunnittelukin nopeaa
Materiaalia on hieman (noin puolet) liikaa mutta tästä on hyvä jatkaa. On tilaa tehdä reikiä eri kohtiin joilla saada säätöjä pleksin asennolle kun etsitään optimaalista suojausta tai pyörteettömyyttä.

Hyvä rakennemateriaali
Alumiini on huomattavasti kevyempää kuin teräs ja siitä saa tukevia rakenteita kunhan miettii kuormitussuunat eikä tee "sulakekohtia" jotka ovat herkkiä toistuvalle rasitukselle kuten värinälle.

Vanhoihin kiinnityskohtiin
Tuet ovat kiinni lampunkannakkeiden olemassa olevissa pulttien rei'issä. Itse asiassa osittain samat kohdat mitkä kannattelivat pyörän jättisuurta tummennettua alkuperäistä pleksiä. Sen yli ei pyörän omistaja kykene
katselemaan ja läpi katsominen ei anna, ainakaan likaisella pleksillä, selkeää kuvaa etualasta.

 Edestä.

Putsattavaa
Pleksissä on vielä edellisvuoden likaa. Tarroja on myös. Pitää irrottaa nuo kokokoontumisajotarrat koska minä tai aiempi pyörän omistaja ei ole niissä käynyt. Keskellä oleva tarra saa jäädä erään kotimaisen varaosaliikkeen muistoksi.

Pleksi yläviistosta.

Tilaa säätää
Säätövaraa on vielä. Ainakin edemmäksi ja alemmaksi. Korvakkeet ovat melko lähellä leveällä olevia halkaisijaltaan 100 mm mittareita. Siksi asennus on päinvastainen kuin pleksin alkuperäinen asennustapa.

Kohta mökille
En ehtinyt koeajaa pleksiä vielä mutta matkalla mökille loppuviikosta tulee varmasti riittävä testirupeama. Reitistä riippuen 350 - 450 km päivämarssi. Lyhyemmän reitin saattaisi suorittaa yhdellä tankkauksella mutta kohteeseen on viimeisestä tankkauspaikasta sen verran pitkälti että pakko tankata. Suuntana Enonkoski ja siellä kauas metsään. Pikkuteitä pitkin. Sieltä piipahdus Kontioralliin Etelä-Pohjanmaalle mielellään myös pikkuteitä. 3- ja 4-numeroisia kulkureittejä. 

Ajankuluksi
Mökkeily jatkuu sen jälkeen. Siellä on mahdollisuus tehdä muutoksia, huoltoja, pikkuremonttia ja pesuhommia. Sen verran olen mökille työvälineitä roudannut. Pelkkää onkimista ja auringonottoa en pitkään jaksa. Käsille pitää saada töitä mökin kunnostuksen lisäksi. Muuten menee hermo.
Keppanaakaan ei montaa päivää jaksa vetää. Varsinkin jos ei ole seuraa siihen hommaan.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti