maanantai 22. kesäkuuta 2015

Purkupyörä Jämäkät takajouset

Taannoisen moottoripyöräkaupan mukana tuli ilma-avusteiset iskunvaimentimet. Koitan keksiä niille käyttöä. Ovat vain kovin jäykät. Netistä selvitin että kyseistä joustintukiparia käytetään Honda Gold Wingissä ja Harley-Davidsonin FL-malleissa. Tarkkaa vuosimallia en tiedä enkä ole kovin kiinnostunutkaan. Mutta se selvisi että aivan väärä valinta Guzzi Californiaan. Trikeen eli California Adamantiin voisin sen sijaan niitä koittaa. Ainakin kuormansietokyky paranisi. Merkki on minulle outo Showa. Tuttavat joilla on japanilaisia pyöriä pitävät merkkiä kohtuullisen hyvänä. Ainakin monissa ns. keskihintaisissa pyörissä niitä on. Kalliimmat japaninvalmisteet hyödyntävät paljolti eurooppalaisia komponentteja joten eivät varmaan ole ihan parhaat nämä. Ovat käytetytkin. Ebayn keskihinta jossain 50 Dollarin tietämillä pari. Kokolailla sama raha kuin Motonetin uudesta tarvikevaimentimesta per kappale.

Vaimenniparin toinen ja tyyppimerkintä.

Näissä on sellainen ratkaisu jossa paineilmalla säädetään kantavuutta lisää. Öljyn ja ilman välissä ei ole kalvoa tai mäntää. Laatuosissa usein on. Vaikuttaa hieman epämääräiseltä. Mutta kokeillaan ja katsotaan miten käy. Ehdin asialle vasta heinäkuun lopulla tai jää ehkä ensi vuoteen vaikka muita projekteja ei olekaan tiedossa. Vanhatkin pyörät pitäisi pitää kunnossa.

Iskunvaimentimien kunnostusta ajatellen ainakin päiden kumipuslat menevät uusiksi. Ehkäpä tilalle voisi sovitella Uniball-nivelet jotka sopisivat California Adamant:in muista tuennoista poikkeavaan jousitusratkaisuun paremmin kuin kumipuslat.

Olen penkonut englanninkielisen maailman nettisivut ja hakukonehauilla koittanut löytää kunnollista triken takatuentaa. Kovin ovat monet ratkaisut perineet autotyyppisen tuennan: painavia, kömpelöitä ja sisältävät kalliita osia. Ilmeisesti kukaan ei ole vaivautunut ajattelemaan kokonaan uusiksi ja täysin trikelähtökohtaisesti miten triken tuenta ja jousitus pitää toteuttaa.
Monenlaisia yritelmiä on joissa on myös sisäkaarteeseen kallistuminen mutta niissä ei ole yhdessäkään huomioitu triken luontaista ajodynamiikkaa vaan keskitytty ratkaisemaan "kovalla teknologialla" eli monimutkaisilla nivelistöillä ja vipuvarsilla toteuttamalla. Ilmankos eivät ole tulleet yleisiksi ratkaisuiksi.

Voi kokeilla vaikka Google kuvahakua sanoilla:  motorcycle trike suspension systems.
Itsekin olin langeta johonkin tämän kaltaiseen ratkaisuun: Tilting trike.

Nyt kun tietää miten homma pitää tehdä ovat ylläolevissa nettiosoitteessa ja muissa linkeissä esitetyt viritykset naurettavan ja säälittävän välimailta.
Kiitokset vastaan väittämisestä ja ideoiden muokkaamisesta sekä henkisestä tuesta: Santtu A., Reima P., Jussi S., Janne L., Timo M. ja moni muukin joka on välittömästi tai välillisesti auttanut ymmärtämään ajogeometriaa tai sen puutetta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti