keskiviikko 17. kesäkuuta 2015

Purkupyörästä osia itselle ja muille

Tämän päivän tavoitteena oli purkaa varaosapyörästä eli California III vm -92:sta sähkölaitteet pois. En aivan onnistunut. Osa valolaitteista jäi vielä paikoilleen. Onpa huomiseksikin tekemistä.

Johtosarjasta olinkin kuullut että se on jonkun aiemman omistajan itse tekemä. Menee koko setti roskiin. Tekijä ei ehkä ollut tehnyt ennakkosuunnitelmaa ja piirustusta johtosarjasta vaan oli tehnyt liittimiä samaan paikkaan kuin alunperinkin oli, mutta enemmän. Lisäksi kaikki johtimet ovat mustia.
Vaikeuttaa vianetsintää merkittävästi. Maadoituksia oli paljon. Ilmeisesti liki kaikki maadoitusta vaativat laitteet oli maadoitettu erikseen. Moottorin lohkokin oli maadoitettu kahteen kertaan riittävän paksulla kaapelilla. Nyt minulla on maadoituskaapeleita loppuiäksi.

 Johtoja oikean etuteleskoopin takana.

Näistä johdoista suurin osa joutuu taipuilemaan lyhyellä matkalla ohjauksen mukana. Liittimiä on todella paljon. Myös vasemmalla puolella oli johtimia melkoinen määrä.

Sama kohta kun suurin osa liittimistä on avattu.

Liitintyyppi on avoin ja johtimia tarpeeseen nähden moninkertainen määrä. Normaalisti tarvitaan alle kaksikymmentä johdinta. Vasemmalla puolella on myös johtimia mutta vain muutama. Epäilen että näistä johtimista merkittävä osa on maadoitukseen liittyviä. Maadoitusta varten olisi riittänyt yksi yhteinen maadoitusjohdin keulan ja rungon välille.

En ryhtynyt tutkimaan mitä sähköä mikäkin johdin kuljettaa. Nippusiteet irti ja sivuleikkurilla johtimet poikki niin runko siistiytyi merkittävästi.

 Roskiksentäytettä enimmäkseen.

Joitakin sähkökomponetteja voi hyödyntää kunhan niihin laittaa kytkentäkaavion mukaiset värilliset johtimet.


Relejalkapalkki.

Tässä yksi uusiokäytettävä osa kunhan raksii liittimet irti relejalkojen aukoista. Toisaalta uudetkaan eivät maksa montaa euroa. Sen verran likainen palkki on että seuraavalla sadesäällä olisi saattanut olla omituisia oireita.

Pari sähköjohtoa oli joutunut vasemman ohjaustopparin väliin ja nirhautunut poikki. Mutta fataalimpi vika olisi kohta kolkutellut ovelle sillä myös integraalijarrun vasemman etulevyn jarruletku oli litistynyt samassa paikassa. Kudokset olivat jo rikki. Olisi saattanut viimeinen kovempi jarrutus jäädä viimeiseksi....

Etupyörän oikean puolen laakerin suojaus oli pettänyt: kuulat näkyivät ja hiekkaa oli siellä.....

Lataussäätimen (Ducati Energia) voisi johtosarjasta pelastaa. Tuskin kukaan kuitenkaan käytetystä säätimestä haluaa rahaa maksaa mutta onpa varalla itselle. Ainakin Centaurossa on Ducati Energia-laturi. California Adamant:issa on Saprisa-latausjärjestelmä. Mutta siinä on samanlainen kampiakselin pää joten siihen voi asentaa myös Ducati Energia-laturin. Bosch-versioihin ei voi laittaa erilaisesta kiinnityksestä johtuen uudempaa laturia.

Pyörässä oli paljon rosteriosia. Osa ilmiselvästi omavalmisteisia. Sissybar eli matkustajan selkänoja ja sivulaukkujen telineet irtosivat rungosta helposti.

 Sivulaukkutelineet.

 Takajalkatappien kiinnikkeet.

 Takalaukun teline.

Näitä metalliosia en ryhdy säilyttelemään. Menee metallinkeräykseen viimeistään syksyllä.

Takapyörän napa ja vetohammastus.

Voideltu oli mutta vaseliinia oli kaikkialla muualla mutta ei spooreissa. Vain lievää ruostumista. Tällä takanavalla ajaa vielä pitkään kunhan siivoaa kitkavaimentimesta rasvan pois ja laittaa sitä vetolevyn laakerointiin joka on tässä tapauksessa pölykuiva. Samalla tulee katsottua kumikytkimen vaimenninkumien kunto. Vain kolmen pultin avaamisella pääsee katsomaan navan sisään. Myös pyöränlaakerit pitänee vaihtaa uusiin. Etupyörän laakerit ovat ainakin entiset.

Perävaihde, kuten arvelinkin, on haluttu 7/33. Sen verran avasin sitäkin että ehyeltä vaikuttaa. Purku, pesu, laakerien ja tiivisteiden vaihto sekä säätö että kokoonpano niin perä on valmiina seuraavalle sadalletuhannelle kilometrille. Kuvia osista tulee näkyville syyskesästä kunhan saan ne esittelykuntoon.

Takajoustintuet eivät oleet toimineet käytännössä lainkaan: ovat peräisin paljon painavammasta pyörästä. Näitä paineilma-avusteisia Showa-joustintukia käytetään H-D:n raskaissa matkamalleissa. Liian pitkätkin ovat. Kiinnitys runkoon oli myös tehty väärin: ei oltu jätetty liikevaraa. 

Bing-kaasuttimet ovat liian pienet Calin moottorille. Sopisivat pikkulohkoiselle paremmin. Ei oikein löytynyt kulkua kuten pitäisi. Mikä oli hyvä kun ajattelee ilmennyttä vikaa jarruissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti