tiistai 16. kesäkuuta 2015

Purkupyörä eli Guzzivaraosakaupoilla


Varaosatarpeeseen
Tarvitsen erinäisiin projekteihin varaosia. Kävin niitä hankkimassa päiväseltään varsin merkittävän määrän. Rullaava runko moottoreineen ajokunnossa. Itse asiassa se ajettiin noutopaikastaan noin 200 km talliini.

Rekisteröinti ja vakuuttaminen
Nyt laite pitää rekisteröidä nimiini, vakuuttaa ja laittaa ikuiseen seisontavakuutukseen toistaiseksi.

Mukana toinen moottori
Lisäksi kauppaan liittyi läjä pakoputken osia (H-putkia ja 2-1-putkia) ja äänenvaimentimia sekä myyjän ilmoituksen mukaan kunnostettu moottori josta vauhtipyörä ja vaihtovirtalaturi puuttuvat. Kaasuttimien ja muiden hilkkeiden ohella. Toisaalta ne saa siitä pyörästä mihin tämä tulee varaosaksi.

Sekalainen läjä kuluneita osia
Itse pyörä on kokoelma eri mallien osia eri vuosikymmeniltä. Lisäksi osia on muista merkeistä lähinnä lisävarusteina. Öljynpainemittari on lukemaltaan paunaa neliötuumalle.

Öljypumppu ja paineensäädin kunnossa
Ajossa öljynpaine näytti olevan hieman yli neljä baaria muutettuna ymmärrettävälle arvolle. Varsin kiitettävää tasoa.

Käy kylmänä
Viileänä päivänä ei öljynlämpömittari juurikaan 60 asteesta noussut. Lämpötila on liian alhainen kuten Guzzeissa yleensäkin olosuhteissamme. Aiheuttaa ennenaikaista kulumista ja osien hapettumaa. Mutta siitä asiasta jossain muussa yhteydessä enemmän.

Öljynpainemittari.

Öljyn lämpötilamittari öljyntäyttötulpassa.

Turhia mittareita
Nämä mittarit ovat Guzzikäytössä melko tarpeettomia. En ole kuullut että öljynpaine olisi ollut niin alhainen että siitä olisi ollut moottorille välitöntä vaaraa. Öljynpainevalo on olemassa. Öljynlämpömittarin asteikon punainen alue nykyaikaisilla öljyillä on liioittelua. Sen voisi aloittaa vasta 140 asteen jälkeen.

Läpikäyty varamoottori.

Saksalainen Bing-kaasutin.

Väärää tyyppiä ja liian pieni
Bing on lähinnä BMW-pyöristä tuttu komponentti mutta käy niillä Guzzin konekin varsin nätisti. Vaan ei kierrä tarpeeksi eikä pyörä liiku kuten pitäisi. Potkua puuttuu. Liian pienet "mehumaijat". Ehkäpä saan nuo kaasuttimet myytyä jonnekin.

Puran koko virityksen
Lisää hankinnasta tulee tietoa kunhan tutustun kokonaisuuteen enemmän. Ostos ei ollut aivan sika säkissä mutta ei erityisemmän tarkasti ennakkoon tutkittu. Pitäähän myyjään luottaa Guzzi-piireissä.

Keulassa vikaa
Ajolleen pyörä on varsin välttävä: keula on pehmoinen ja pohjaa. Showa takajousitus taas liian kova tai säädetty jäykäksi. Paineilmajouset ja hydrauliset vaimentimet. Niihin pitää perehtyä. Ohjausvaimennin on kadottanut tehonsa mutta se ei ole yllättävää kun pyörä on yli 20 vuotta vanha.

Käyttökelpoinen osa
Mukaan tuli myös ajankohtansa laatutakalaukku Givi selkänojineen ja vieläkin sillä on käyttöä. 

Halogeenilisävalot.

Roskiin tai kiertoon, ruosteiset
Näillä tuskin itselleni on käyttöä. Kyseessä lisäpitkät. Sinänsä kohtuullisen nätit. Mutta sisältä ruosteiset.

Vaikuttaa omituiselta
Sähköistä muuten en vielä tiedä mutta ainakin ohjausakselin ympäristössä on niin paljon piuhaa että ovat hiertäneet alaohjauskolmion maalittomaksi oikealta. Tuleva häiriöpaikka.

Kytkimet outoja
Osa kahvakatkaisimista on korvattu muilla kytkimillä. Mittaristo merkkivaloineen on myös yksinkertaistettu alkuperäisestä. Vaijerikäyttöinen nopeusmittari on ainoa mittari matka- ja välimatkamittareineen.

Kadonnut
Kierroslukumittari on joutunut jonnekin matkan varrella. Laturi ja säädin ovat ajankohtaansa oikeat Ducati Energia -merkkisiä.

Remontoin jos tulee tarve
Uskoisin saavani kahvakytkimet toimimaan. Niille tulevat johtimet näyttävät olevan liian lyhyet alkuperäisohjaustankoon. Mukaan toki tuli matalampi ohjaustanko johon johdotus lienee tehty.

Nykyinen hyllylle
Todennäköisesti laitan olemassa olevan johtosarjan sivuun ja korvaan sen alkuperäisellä johtosarjalla. Mikäli edes otan pyörää aktiivikäyttöön edes väliaikaisesti.

Jotain ihan muuta
Voisihan rungosta muokata vaikka hippikopterin pitkällä keulalla tai lowriderin nostamalla moottoria rungossa ylemmäs ja laskemalla runkoa. Tai uudeksi trikeaihioksi. Alustava tilauskin on jo tehty.

Pleksi eli tuulisuoja. Givi selkänojineen pilkistää myös.

Tällä on käyttöä
Korotettu malli. Uudemman mallin (Stone) tuulisuoja on sovittettu pyörään. Se kuitenkin lähtee tästä  ja saa uuden paikan California Adamant:in tuulisuojana. Hyvää jatkoa jo aiemmin asennettuihin suojiin. Korotusosa saa häipyä. Yli sadan vauhdissa tuli kypärään melko voimakas turbulenssi.

Vaihteistolle käyttöä
Vaihdelaatikko siirtyy myös ajan mittaan California Adamant:iin ainakin siksi aikaa kun peruskorjaan sen oman laatikon. 

Sopiva välitys
Perävaihde näkyy olevan välityssuhteeltaan 7/33 eli monien sporttipyörien rakentajien suosiossa. Se pitää kunnostaa säätämällä välykset ja mahdollisesti uusimalla laakerit ja tiivisteet. Tosin se ei näytä pahemmin vuotavan.

Ei vuotoja
Takavanne ei ole öljyinen. Muutenkaan ei ihmeempiä öljyvuotoja näy. 8/33-periä on hyllyssäni kunnostettuna kaksikin. Niillä ei tunnu olevan kauheasti kysyntää mutta 7/33-perät menevät heti kaupaksi. Nyt taas ei tarvitse myydä eioota. Myös vaihto käypään tavaraan käy.

Renkaat vanhat
Pyörillä ja renkailla (kuluneet mutta eivät loppuun) ei itselleni tällä tietoa ole juurikaan käyttöä. Laitan hyllyyn toistaiseksi. Toinen moottoreista jää varamoottoriksi California Adamant:iin.

Hommia talveksi
Keulasta saa remontoimalla toimivan. Liukuputket ovat vielä kohtuullisessa kunnossa. Jouset pitää laittaa uudet. Nykyiset ovat menettäneet kantokykynsä osittain. Hyvä siitä vielä tulee. Talviajan ajankuluja.

Kardaani tutkimukseen
Kardaaniakseli pitää tutkia ja voidella jos ei ristikoita tarvitse uusia. Varaosaksi jonkun tarvitsevan pyörään. Pitää tutkia käykö se California T3:sen kardaanin tilalle. Saattaa käydäkin.

Kysyjiä
Juttu varaosapyöräkaupastani kiiri nopeasti. Jo kysyttiin millä rahalla myisin pyörän...

Ei tule kauppoja
En myisi tämän kuntoista pyörää kellekään. Ensin osat kuntoon ja myynti- tai varaosakäyttöön. Paperillisen rungon voin myydä ilman tekniikkaa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti