perjantai 21. marraskuuta 2014

Käynnistinmoottoripäivä


Eri merkkejä
Otin päivän urakaksi neljän käynnistinmoottorin kunnostuksen. Tulos oli tyydyttävä. Neljästä kolme tuli kuntoon. Yksi Valeo jossa oli perinteinen vika: alennusvaihteen välilevy irronnut ja alennusvaihde kuivillaan mutta ehyt, kaksi Boschia joista toinen kuntoutui, toisesta jäi osa osista varaosiksi ja yksi Lucas.

Lucaksen koekäyttö.

Osia puuttui
Luukkaassa ei niin kauheasti vikoja ollut. Hiiliharjatkin kunnossa ja kollektori ehyt. Käyntihäiriön merkittävin aiheuttaja lienivät puuttuvat kaksi hiilien paininjousta. Niiden asennuksen ja muun kokoonpanon jälkeen laite vaikuttaa toimivalta.

Pitäisi päästä kokeilemaan
Tehomittausta en tähän hätään pystynyt tekemään. Käytännössä pitäisi asentaa paikoilleen ja koittaa lähteekö tonninnen V-kakkonen käyntiin. 

 Lucas pestynä.

Puhtaita osia on ilo korjata
Vanhoissa starteissa on usein paljon likaa sisällä joka on osittain laakereiden voiteluun tarvittavaa vaseliiniä, osa kollektorista ja kupariseosteisistä hiiliharjoista irronnutta pölyä sekä ruostetta. Irtoaa liuotinpesulla. Eristeenä on yleensä kangasnauhaa, lakkaa ja kartonkilevyä. Jälkimmäinen ei pidä kosteudesta.

 Tyyppimerkintä.

Katkennut lukkolevy.

 
Päätylaakeri. Lukkolevy korvattu.

Kukaan ei huomaa eroa
Alkuperäinen lukkolevy oli murtunut niin korvasin sen uraratsastajalla. Alkuperäinen muovinen suojakuppi on tallella. 

Solenoidin tyyppimerkintä.

Teknisesti kunnostettu startti.

Maalilla siistiksi
Jos haluaa hienostella voi maalaamattomat, alunperin sinkityt osat, maalata yli sopivaksi katsotulla värillä. Kuten näkyy, pintakäsittely on irronnut solenoidista ja takakannesta. Solenoidin saa helposti irti maalusta varten, takakannen voi maalata peittämällä muut osat. 

Pienten mallien startti
Tämä Lucas on harvinaisempaa Guzziosaosastoa. Käytössä aikanaan ainakin V65C-mallissa. Sopii toki muihinkin pikkulohkoisiin. Hammaspyörässä kahdeksan hammasta.

Akku hiipui
Muista kunnostetuista tulee kuvia kunhan ne otan. Kamerasta loppui akku Lucaksen kuvien jälkeen.
Olisiko kysymys juurikin siitä että Lucasta mainittiin brittipyöräpuolella Pimeyden Herraksi.

 Kunnostetut käynnistinmoottorit. Bosch, Valeo ja Lucas.

Rakenne-eroja
Yleensä ottaen Lucas-startti on teknillisempi kuin Boschin vastaava tai Valeo. Rakenteessa on käytetty enemmän muoviosia kun kilpailijoissaan. Myös koko on suurempi kuin muissa malleissa. Helppo huollettava. On toki otettava huomioon että tässä kunnostettu Lucas on vähintäänkin 70-luvun tekniikkaa kun esimerksi Valeo on parikymmentä vuotta tuoreempi rakenne.

Starttien sopivuudesta ristiin eri malleihin.

Joutavat myyntiin
Kuvassa olevat startit ovat tällä hetkellä itselle ylimääräisiä. Neljässä omassa Guzzissa on kahdessa Valeo ja kahdessa Bosch. Tosin 1100 Brevassa se on kotoisin 1200 Norgesta ja on täysin erilainen kuin kuvassa oleva Bosch. Valeon jätän itselle varaosaksi sillä se sopii kaikkiin V2 Guzzimalleihin.
Nuo kaksi muuta voin myydä. Uskoisin että Lucas-startille on kysyntää koska on kysymys jo veteraani-ikäisestä pyörämallista eli entisöintiin sopiva käynnistinmoottori. Esimerkiksi V65C, 82 - 85.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti