tiistai 14. lokakuuta 2014

Benellikirjallisuutta


Kirjastolöytöjä
Pöyhin varaston nurkkia siivotessani verstastani ja koostin omaamani Benelleitä koskevaa kirjallisuutta. Alkuperäisiä kirjoja ei ole lainkaan mutta kopioita ovat lähettäneet muut Benelliharrastajat minulle kun olen niitä tarvinnut. Näillä olen pärjäillyt kohtuudella vaikkakaan kaikkia malleja nämäkään eivät kata.

 Quattro ja Sei yksissä kansissa.

Samaa tekniikkaa
Kyseessä useilla sivistyskielillä julkaistu korjaamokäsikirja alkusarjojen rivikoneita koskien.
500 Quattro on nimensä mukaan 500cc nelisylinterinen in-line-moottori ja 750 Sei vastaava mutta omaa kaksi sylinteriä enemmän.

500 Quattro.

750 Sei.

Muotoilu kuvastaa aikaansa
Muotoilu on identtinen kuten suuri osa osistakin runko mukaan lukien. Alkusarjan viissatasissa oli rumpujarrut. Alkupään seiskapuolikkaissa oli rumpujarru takana. Myöhemmin seisemänkymmentäluvun puolivälin tietämillä tuli taaksekin levy Elettronica-mallin myötä.

 Ison Sein omistajan käsikirja.

Perusasiat käyttäjälle
Englanninkielinen ohjekirja 900 Sein omistajalle. Tästä ei ole korjaamoavuksi mutta on siällöltään niinsanotusti "hyvä tietää"-materiaalia. Onhan siinä nestemäärät ja laadut sekä perussäädöt esitetty.

900 Sei.

Tuunattu yksilö
Tässä yksilössä seiskapuolikkaan pakoputket. Alkuperäisessä kokoonpanossa on vain putki puolellaan. Muotoilu tyypillistä 80-luvun muotoilua. Tosin valmistus alkoi jo 1978.

 350 RS korjaamokäsikirja.

Pikku-Benelli
Nelisylinterinen pienemmästä päästä. Täydellinen korjaamokirja remontoijan avuksi.

350RS.

Varaosaluettelo.

Varaosaluettelo
Kuten tyypillistä Benellien muillekin varaosakirjoille on tässäkin "räjäytyskuvat" osanumeroineen. Hyvin selkeäsisältöinen.

Vanhempaa tuotantoa: Tornado
650 Tornadosta on myös korjaamokäsikirja ja räjäytyskuvat.  

Tornado 650 vuodelta 1972.

Badge-engineering
Moto Guzzi 400 GTS:n kirjoja ei valitettavasti ole valikoimissa mutta aika pitkään pärjää tuolla RS:n kuvastolla.

Guzzi 400 GTS.

Make Model Moto Guzzi 400GTS
Year 1974
Engine Air cooled, four stroke, transverse four cylinder, OHV
Capacity 397.2
Bore x Stroke 50 x 50.6mm
Compression Ratio 10.2:1
Induction 4X 20mm Dell'Orto VHB carbs
Ignition/Starting Battery induction
Max Power 40 hp @ 9000 rpm
Max Torque --
Transmission/Drive 5 Speed
Front Suspension Telescopic hydraulic forks.
Rear Suspension Swinging fork and shock absorbers.
Front Brakes Single 300mm disc
Rear Brakes Single 160mm drum
Front Tyre 3.00-18
Rear Tyre 3.50-18
Dry-Weight 174.5 kg
Fuel Capacity 14 Litres

Erikoinen pikkusportti
Sarjasta löytyy monenlaisia kokoja: nelisylinterinen 250 Quattro lienee erikoisin. Muotoilu futuristinen kuten siihen aikaan oli tapana. Mittaristo on upotettu polttoainetankkiin. Tähän en ole onnistunut löytämään korjaamokäsikirjaa. Ehkäpä netistä kaivelemalla sellainen vielä eteen tulee.

250 Quattro.

Lainatessa katoaa
Muitakin Benellikirjoja on mutta niitä pidän itselläni aitoon pussihousutyyliin koska en halua niitä menettää tarvitsijoille sillä melkoinen määrä omistamaani kirjallisuutta on jo kadonnut ja kun niitä ryhdyin peräämään niin sanottiin että varmasti on palautettu tai sitten ei ole lainattukaan. Eli en enää lainaa kirjoja mutta rahaa vastaan saa tulla ottamaan kopioita. Aika opettaa...

VMPK:lla kirjastossaan
Kopioita olen toimittanut jo kauan sitten VMPK:n arkistoon vaikka en olekaan jäsen. Myös seitsemänkymmentäluvun alun Guzzeista mukaan lukien poliismallit. Puutteenalaiset voivat niitä sieltä kysellä. Todennäköisesti arkisto aukeaa vain jäsenille.

Netti pelastaa
Internetissä on hyvin tarjolla Benellikirjallisuutta: Pdf-tiedostoja käyttäjän käsikirjoista varaosaluetteloihin ja korjaamokäsikirjoihin. Erityisesti 500 Quattro ja 750 Sei -malleista.
Esimerkiksi Google-haulla "Benelli Sei workshop manual" löytyy sekä englannin- että italiankielistä tulosta. Voi tulla ohessa kyllä pienaseiden kirjallisuutta. Benellihän on tunnettu myös aseistaan.

500 Quattro/750 Sei-pdf.
900 Sei-pdf.
Tornado 650 S-pdf.

Uusimpiin Benelleihin löytyy myös kattavasti tietoutta.

Benelleihin saa, mallista riippuen, varsin kattavastikin varaosia:
Varaosia.
Lisää varaosia.
Sovellettavia osia.
Keinuvipujen muokkaamista.
Lisää Benelleitä.

Valmistusmääriä kuusisylinterisistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti