maanantai 21. tammikuuta 2013

Bel's Benelli ja muita erikoisuuksia


Kaikkea pitää kokeilla
Tällaisenkin laitteen olen joskus hankkinut ja myynyt eteenpäin. Kyse on brittien kutsumanimeltä "Valenti" tuntema italialainen Savemon tekemä Benelli Sei -versio. Merkittävintä siinä lienee persoonalliset katteet mutta myös joissakin yksilöissä runkoa on viritetty. Mm monojousitus takapäässä ja hallintalaitteiden uudelleen sijoittelu. Toisinaan kolmen alkuperäisen kaasuttimen sijasta kuusi pienempää Dell'Ortoa.

 Pelkistetympi väritys. 6-yhteen pakoputki.

Tässä ääninäyte Youtubessa.

Väritys on ollut tyypillisesti kaksivärinen punavalkoinen tai sinivalkoinen.

Seitsemänkymmentäluvun sarjatuotanto-cafe-racer.

Myytävänä
Olisi muuten myynnissä. Vain 14500€. Sittemmin myyty.


Sievä etukate. Pleksi irrotettu.

Yksi hyväkuntoinen
Myös etukatteita on valmistettu mutta ovat kovin harvinaisia. Tässä lumipöykkyyn parkkeerattu kunnostamani yksilö. Alaosa on väriltään "british racing green", "maski" on musta. Muut kohdat metallinhohto harmaata.

Tankki/takakate edelliseen.

Satulaan ei tahtonut löytyä ihan oikeaa sävyä. Tämä menettelee.

Juttua englanniksi hollantilaisen Benelli-harrastajan kynästä:
These bikes were never raced, it is a kit bike based on a 750 sei, the kit was made by SAVEMO in Italy mid seventies. Later on it was also the firm Sanremo who made these kits for the helmet factory Bel's and that name was later Jebs. Sanremo made kits for all kind off brands, like Honda Suzuki etc. they also made exhaust systems.
Regards Paul.

Rakennussarja
Pyörä siis perustuu Benelli 750 Seihin ja rakennussarjan on valmistanut paja nimeltä Savemo italiassa seitsemänkymmentäluvun puolivälissä. Myöhemmin settiä valmisti Sanremo kypärätehdas Bel'siä varten jonka myöhempi nimi oli Jebs. Sanremo teki sarjoja muidenkin merkkien pohjalle. Myös pakoputkistoja.

Ei saa sekoittaa
Mainittakoon että ei ole tekemistä Bell kypärävalmistajan suhteen.

Nätti setti Dell'Ortoja tallissani.


Ranskalainen
Tämä taas ei kuulu tähän Bel's-juttuun mitenkään mutta vaihtelun vuoksi yksi erikoinen Benellipohjainen teos: Antar-Motobecane-24h-racer.

Kaikkea se ranskalainen keksii.

Kulkevainen
Tällä on ajettu kestävyyskisoja keskinkertaisella menestyksellä. 

Polttoaineen massa
Polttoainetankki oli moottorin alla. Painopisteen muutos ei ollut edullinen ja vajaan tankin polttoaineen liikkuminen ajotilanteiden mukaan teki ajettavuudesta hankalaa. Omakohtaista kokemusta ei ole mutta näin aikalaiset ovat kertoneet.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti