keskiviikko 18. huhtikuuta 2012

Benelli 750 Sei historiaa (Valmistusmäärät)

Benelli 750 Sein tullessa markkinoille se oli pieni sensaatio: Kuusisylinterinen rivimoottori poikittain rungossa joka antoi huipputehoa noin 70 hv. Markkinoille pyrittiin siis erikoisuudella josta pyydettiin kovaa hintaa. Kyseisellä rahamäärällä olisi saanut lähes kaksi kappaletta liki samantehoista Honda CB 750 -pyörää.

Taulukon lähde: http://www.motorcyclespecs.co.za
Make Model
Benelli 750 Sei (750 Elettronica -78)
Year
1974-75
Engine
Air cooled, transverse six cylinders, four stroke, OHC, 2 valve per cylinder
Capacity
748
Bore x Stroke 56 x 50.6 mm
Compression Ratio 9.8:1
Induction
3x 24mm Dell'Orto carbs
Ignition  /  Starting
Battery ignition  (later model 750 Elettronica electronic ignition)  /  electric & kick
Max Power
71 hp @ 8500 rpm
Max Torque
8900 rpm
Transmission  /  Drive
5 Speed  /  chain
Front Suspension
Marzocchi telescopic cartridge-type suspension forks (Some models used Paoli!)
Rear Suspension
Dual Sebac shocks preload adjustable
Front Brakes
2x 300mm discs 2 piston calipers
Rear Brakes
200mm drum (750 Elettronica disc & 2 piston caliber)
Front Tyre
3.25-18
Rear Tyre
4.10-18
Dry-Weight
220 kg
Fuel Capacity 
23 Litres
Consumption  average
40 mp/g (Elettronica 7,9 litres per 100 km CUNA)
Standing ¼ Mile  
14.0 sec  /  92 mp/h
Top Speed
118 mp/h (Elettronica 198 kmh)
Reviews  benellimotoclub  - sei vs cbx vs z1300
Manual http://epll.no-ip.com/Benelli4-6/1.htm

Sarjavalmistus alkoi vuonna 1974 vaikka, italialaiseen yltiöpositiiviseen tapaan, prototyyppi esiteltiin lehdistölle liki kahta vuotta aikaisemmin. Esittelynsä aikoihin se olisikin ollut ehkä jollakin lailla kilpailukykyinen markkinoilla.

750 Sei runkonumerointi alkaa luvusta 5000 ja päättyy jonnekin 8200 kohdalle.

  • 1974 valmistui   293 pyörää mallisarjaa 1.
  • 1975                1682
  • 1976                  942 pyörää mallisarjoja 1 ja 2. Mallisarjassa 1 pinnapyörät.
  • 1977                  283
  • 1978                  Valmistusmäärää ei tiedetä. Tyyppi on kuitenkin kakkossarjaa mutta varustettu elektronisella sytytyksellä, valuvanteilla ja levyjarrulla myös takapyörässä. Mallimerkintä Elettronica. 

Yhteensä 750 Sei -mallia arvioidaan valmistetun alle 3200 yksikköä.
USA:n markkinoille tuosta tuotantomäärästä vietiin ykkös- ja kakkosarjan pyöriä yhteensä hieman yli 1000 pyörää.Vielä noin kymmenen vuotta sitten kerrottiin että Amerikasta löytyi tehdasuusia 750 Sei -malleja myymättöminä.

Ensiesittelymalli vuodelta 1973.

Suomen maahantuonnista ei itselläni ole tietoa kuin että Bengt "Hiko" Haikola toi maahan ylivuotisia Benelleitä useita. Sen lisäksi niitä käytiin yksityisesti hakemassa Ruotsista joitakin yksilöitä.

Nykyisellään nämä ovat suosittuja keräilijöiden ja veteraanipyöräharrastajien keskuudessa. Osia saa kohtuullisen hyvin ja saman ikäiset Moto Guzzi -mallit ovat varustettu pitkälti samanlaisilla jarruilla, jousituksella ja sähkölaitteilla.

Nykyisin tänne on kertynyt merkkiharrastajien toimesta Benelleitä eri puolilta Eurooppaa. Ainakin Ruotsista, Saksasta, Italiasta ja Espanjasta.

750 Sein osalta arvioisin että tällä hetkellä ajokunnossa, tai ainakin melkein, on lähes 20 yksilöä.

Hyväkuntoisen Benelli 750 Sein kaupallinen hintahaitari on lavea mutta tuskin alle 5000 Euron ehyttä pyörää maastamme löytää.

Sattumalta sain kopion Suomen tyyppikatsastustodistuksesta joka koskee pyörää joka on  myöhemmin tuotu silloisella termistöllä ns "uitettu" pyörä. Nykyään puhuttaisiin rinnakkaistuonnista.


2 kommenttia:

  1. MOI

    mina olen se Hiko. Mina toin muistaakseni 6 kpl ruosteista ylivuotista Benellia Suomeen. Ostin ne Raymakersilta Hollannista joka valmisti m.m. Lookwell tuotteet ja oli kai ollut Laverdan maahantuoja Hollannissa. Tyyppikatsastustodistuksen sain muistaakseni Granlöundin Raikulta joka oli kai tuonut yhden Benellin kun han oli maahantuojana.

    Eli se siita tarinasta.

    MP-Terveisin Thaimaasta HIKO

    VastaaPoista
  2. No MOi!

    Minä toin Benelli 750 SEi:n Suomeen Ruotsista muuttopyöränä palatessani Suomen vuonna 1982 ja
    pyörä oli muistaakseni vuosimallia 1978. Sininen putkirunko ja melallinhopeienen tankki ja keskiosat. Aivan upea pyörä ajaa ja omistaa ; ei siihen aikaan ollut Suomessa juuri tuollaisia pyöriä. Brembon superjarrut ja italialaiseen tyylin tehty huippualusta on jäänyt mieleen. Niin tosiaan, se 6-6 putkisto oli aivan uskomaton italialaiseen tyyliin, parempia ääniä en ole kuullut
    motarista koskaan sen jäkeen...

    VastaaPoista