maanantai 15. syyskuuta 2014

Oikosulkuvahinko

Joskus sattuu niin että homma mättää oikein kunnolla ja syvällinen tutkimustyö ja vianetsintä tökkää typerään epähuomiossa tehtyyn virheeseen. Ja sen jälkeen kaikki on mykkää.

Tässä tapauksessa kuitenkin tuli lähinnä vain aineellisia vahinkoja. GuzziDiagin käytössä tarvittavat kaapelit tuhoutuivat äänen ja savun kera. Eikä tarvinnut kuin kytkeä maajohdin plusnapaan ja + johdin maahan. Molemmat kaapelit hajosivat. Pyörän omistajalle eli virheen tekijälle tämä oli kauhun paikka koska tämän jälkeen ei pyörä käynnistynyt lainkaan. Asiassa oli ehkä tuuriakin koska jälkeenpäin uusilla kaapeleilla tutkiessa vika löytyi eikä se ollut ECU:ssa eikä sen ohjelmistossa saati asetuksissa. Vain TPS:n johdin liittimen lähistöltä oli vahingoittunut. Syynä aiemmin pyörässä ollut Rapid Bike-häirintärasia jolla suorituskykyä oli pyritty parantamaan. Tarkemmin sen ryöstäjäliitin joka puristetaan johtimen ympärille. Johdin oli poikki ja sen liikuttaminen antoi välillä ihan oikeita lukemia yleismittarilla mitaten. Toisinaan näytti nollaa. TPS:lle tuli kuitenkin viiden voltin vertailujännite ihan hyvin. Johdin pitänee korjata. Teen uuteen Deplhi-liittimeen johdotuksen valmiiksi joka liitetään lyhennettyihin alkuperäisiin johtimiin. Eiköhän se siitä korjaannu.

 "Fiat"-kaapeli.

Vauriokohta.

Paine kaapelin sisällä on puhaltanut johtimia sen sisältä ulos savun saattelemana.

Tämä kaapeli on vielä korjattavissa mutta elektroniikkaa sisältävä "Vag KKL" OBD-muunninkaapeli ei. Kuluja tulee siis vain noin parinkympin edestä. Samalla sain myytyä omatekemäni TPS-välikaapelin. Sillä voi katsoa oikean tyhjäkäyntijännitearvon ilman että pitää kytkeä tietokone ja GuzziDiag toimintaan.
Vahinko vain että pyörän omistaja oli jo ehtinyt "säätämään" ruuvista johon normaalisti ei tarvitse koskea. Ruuvi oli "lukittu" keltaisella lakalla. Ohjekirjan lukeminen etukäteen olisi ollut enemmän kuin tärkeää eikä yrittää korjata sähköistä vikaa mekaniikan puolelta. Mutta eiköhän kyseinen ruuvi saada vielä säädettyä kohdilleen. Ohjekirjassa on erään toisen ruuvin säädöstä väite: jos säätöön kosketaan pitää läppärunko vaihtaa. Aika vahva väite, sanoisin.

Tätä ruuvia oli säädetty tarpeettomasti.

Sen verran iltasella saimme johtoja ja säätöjä ennallistettua että pyörä saatiin käymään. Tarkempi säätö tehdään myöhemmin. Asian selviäminen kuitenkin helpotti ja lääkkeet korjaamisen ovat olemassa. Todetuksi siis tuli että ECU tai jokin sen komponenteista ei vahingoittunut.

5AM-moottorinohjauksen tapauksessa GuzziDiag ilmaisee vain TPS:n astekulman eikä jännitettä lainkaan. Tässä järjestelmässä kun on kiinteästi asetettu TPS. Varhemmissa malleissa TPS on säädettävä joten silloin GD ilmaisee astekulman lisäksi sen jännitteen. On kuitenkin olettamus että GD:n antama tieto ei ole aivan sama kuin yleismittarilla mitattu todellinen tieto. Siksi välijohto on joskus tarpeellinen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti