torstai 12. kesäkuuta 2014

Sääksjärvi Trike Makaava etujousitus


Paino per pyörä
Sääksjärvi Triken painonjakautuma, ilman kuormaa, on kuusikymmentäkaksi kiloa per takapyörä eli etupyörän kuormaksi jää 170 kg. Johtuu akselivälin pidentymisestä.

Etupää makaa
Keula on painunut noin joustomatkansa puoliväliin. Normaalisti painuma pitäisi olla noin kolmannes joustomatkasta. Tähän ilmiselvästi auttaisi uudet jouset. Hinnastoja selatessa ja rahapussilla ohimoita hautoessa keksin toisen tavan joka auttaa painumaan: holkki jousen jatkeeksi. Se ei tietenkään korvaa uutta kantavaa jousta, tai niin kuin tässä tapauksessa, niitä tarvittaisiin neljä kappaletta.

Alumiinin työstöä
Sorvasin kolmekymmentä millimetriä pitkät alumiiniset holkit jousten jatkeeksi. Sorvaus oli se helppo homma. Holkkien jousten väliin saanti otti sitten enemmän aikaa ja siihen piti tehdä työväline.

Tukiholkki toisen jousiparin jatkeena.

Hieno keula rakenteeltaan
Varsinaisesta iskunvaimentaja- ja keularemontista on oma tarinansa. Keulan rakenne on poikkeava jopa Guzzin keulaksi.

Iskunvaimennin, jousi, tukiholkki, jousi ja ylätulppa.

Kaksi erilaista jousta = progressiivinen jousto
Alemmat eli kuvassa vasemmat jouset ovat ne löysemmät ja pidemmät yläjouset jäykemmät. Niiden välissä on alunperin muoviholkki suuntaamassa jousia etteivät ne raavi iskunvaimentajan männänvartta huonoksi. Siihen väliin jatkeesi tulivat tukiholkit. Männänvarren ympärillä on myös muoviputken pätkät, 4 kpl, estämästä jousen osumista varteen. Näkyy mustempina kohtina jousien sisällä.

Vaimentimet alapäässä, joissa on vaimenninöljyt ja tasauskammio jo itsessään, ja jouset sujautin teleskooppien sisään sekä tilkka öljyä vielä voitelemaan teleskooppeja. Vaikka jatkoa tuli vain 30 mm niin keulan korkeus nousi noin 40 mm. Johtuu siitä että jousien jousipaine kasvoi hieman. Nyt ollaan jo lähellä tavoitetta ja joustovara on kasvanut. Jouset eivät kuitenkaan pohjaa vaan teleskooppien liike rajoittuu muuta kautta sisäänjoustossa. Kokonaisuutena pyörä näytti heti ryhdikkäämmältä. Teleskooppeja voi vielä siirtää 10 mm alemmas ohjauskolmioissa joten mahdollisuus 50 mm kokonaiskorotukseen on olemassa.

Vanteet tilauksessa
Uusia renkaita ja vanteita odotellaan. Jos huomenna ei ala näkyä niitä niin otan yhteyttä ko liikkeeseen ja sanon että ostan muualta.
 
Rengaskauppias ajan tasalla
Renkaat olivat tulleet. Koska ilmeisesti ensi viikolla on katsastus niin ne muljautettiin peltivanteiden päälle kuten myös pölykapselit peittämään pahimpia ruostekasoja vanteissa. Vanteet ovat jälkitoimituksessa koska koko on harvinainen. Saattaa tulla jo lähipäivinä.

Keulaputkia laskin 10 mm. Näyttää aina vaan paremmalta. Pahus kun sitä katsastusta pitää vartoilla tapahtuvaksi ennen kuin on laillista ajaa maantiellä.

 Pölykapselit peittää ruosteen.




Kuten oikean puolen kuvasta voi havaita on etuteleskooppien liukuputkien näkyvä osuus aivan normaalin näköinen mitaltaan. Vasemman kuvan "makaamista" ei ole enää havaittavissa. Tämä parannus ja jousien kantavuuden lisääntyminen kevensi hieman ohjattavuutta. (Jatkossa tarkoitus laittaa isomman, painavamman ja tehokkaamman Guzzin keulaputket näiden sijaan ohjauksen saamiseksi riittävän kevyeksi. Lain mukaan niin voi menetellä mutta ei päinvastoin. Vaatii tietenkin muutoskatsastuksen.)

Kuormituksen lisääminen tasaa kuormitusta
Kahden hengen kuormalla ei ole vielä kokeiltu ajettavuutta mutta se ainakin siirtää painopistettä taaemmas ja voi hyvinkin olla ajo-omionaisuuksien osalta toivottavaa.

Katsastuskonttorille
Seuraava toimenpide on katsastusajan varaaminen. Mielellään jo ensi viikoksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti