keskiviikko 23. huhtikuuta 2014

Nevadan ilmansuodattimen vaihto

Usein manaillaan, jopa moottoripyörähuolloissa, että Nevadan sekä muiden pikkulohko-Guzzien ilmansuodattimen vaihto on hankalaa jollei mahdotonta. Sama tietämättömyys saa aikaan myös moottorivaurioita virheellisen suodatinasennuksen vuoksi. Laitan tähän suurpiirteisen selvityksen kuinka homma sujuu noin puolessa tunnissa. Välineinä tarvitaan asianmukaisia tavallisia metrisiä kuusiokolo-, lenkki- ja hylsyavaimia. Myös kärkipihdeistä ja ristipääruuviavaimesta on apua. Ensiksi irrotetaan akun maakaapeli ja jos pyörässä on vaijerikäyttöinen kierroslukumittari niin sekin irrotetaan alapäästään. Muita "piuhoja" ei tarvitse irrottaa jos ei ole jotain jälkiasennuksia. Satula, tankki ja sen koristepanelit pois sekä ainakin vasemman puoleinen ohjausakselin kupeessa oleva koristepaneeli. Akusta irrotetaan maakaapeli.


Uusi suodatin, Motonet.

Tämä suodatin on yli tuplasti paksumpi kuin alkuperäissuodatin ja sen asentaminen pitää tehdä rauhallisesti murjomatta suodatinta. Koska suodatuspinta-alaa on yli tuplasti niin huoltoväliä voi pidentää huoletta.

Pyörä keskituelle ja tunkki öljypohjan alle.

Tästä aloitetaan, eli laitetaan moottori kevyelle kannatukselle tunkin avulla. Seuraavaksi avataan muutama rungon pultti.

Vaihdelaatikon yläpuolen runkopulttien reiät.

Pitkä rungon läpi kulkeva pultti otetaan pois. Riippuen siitä kummasta suunnasta pultti on asennettu joutuu irrottamaan jarrupolkimen vetotangon tai, kuten tässä, startin plussajohdon mutterin irrotus riittää. Taaempia pultteja on molemmin puolin. Niissä on takana mutterit syvennyksissä vaihteiston takakannessa. Eli sinne ei tarvitse avainta tunkea. Varovasti auki ja varovasti kiinni suodattimen vaihdon jälkeen niin mutterit eivät tipahda poteroistaan. Sipaisu vaseliiniä kierteisiin kootessa ei ole haitaksi. Väännetään pultit momenttiarvoonsa. Liika kiristys voi murtaa vaihteiston takakannen.

Etummaiset rungon pultit avattu.

Näiden pulttien mutterit irtoavat kun pultitkin irtoavat mutta avainta ei tarvita koska runkoputket ovat ovelasti muotoillut. Kunhan takaisin laitettaessa katsotaan että mutterit eivät ole kulmiensa varassa kiristettäessä. Kuvassa on jo tunkkia laskettu alaspäin ja sen mukana laskeutuu rungon alaputket ja myös moottori.

Tästä aloitetaan eli kohteen ympäristö siivotaan.

Ilmansuodatinkotelon päällä oleva roiskesuoja irrotetaan. Se on kiinni kolmella tai neljällä ristipäisellä peltiruuvilla joista yksi on tässä kuvassa jo avattu. (Oli niin hätäinen mekaanikko että en meinannut ehtiä kaikkia vaiheita kuvata.) Roiskesuoja pujotellaan pois rungon alta. Mahdollinen nippuside avataan ja jousilenkit (3 kpl) irrotetaan. Yksi on edessä keskellä.

 Roiskesuoja.

Umpinainen pää on eteenpäin niin eturenkaan heittämä lika ei ajaannu suoraan suodattimeen.

 Suodattimen kotelo nostetaan ylös ja se lukittuu runkoputkien väliin.

Tässä suodatin on vedetty pois avautuneesta raosta.

Kulmalista. Pystyreuna taakse päin.

Kun vanha suodatin on vedetty pois kotelosta koteloon pitää jäädä kuvan osoittamaan paikkaan kulmalista. Ilman sitä on turha asentaa uutta suodatinta koska kotelo ei ole silloin tiivis. Huom! Kulmalista voi olla tarttunut suodattimen reunatiivisteeseen.

Tässä vaiheessa voi pujotella suodattimen kannen pois ja pestä perusteellisemmin sekä tarkastaa sen reunassa kulkevan tiivisteen kunnon. Jos tiiviste on murentunut tai puuttuu on vaara että moottori on saanut suodattamatonta ilmaa sisuksiinsa. (Tiiviste on uretaanivaahtokuminauhaa ja sitä saa kumiliikkeistä.) Tässä tapauksessa kotelo oli kunnossa ja sisältä erittäin puhdas.

Jos ilmansuodatinkotelossa on törkyä on edellinen suodatinasennus ollut epäonnistunut ja sen aiheuttaja on syytä etsiä ja eliminoida. Siis vika, ei asentaja. Jos kotelossa on öljyä niin huohotusjärjestelmän kuntoa on syytä epäillä. Samalla, kun paikat ovat levällään, voi tarkastella alueen letkujen ja johtimien kunnon.

 Kotelo ilman kantta.

 Suodattimen pujotus.

Jos kansi on otettu puhdistusta varten pois niin se laitetaan ennen suodattimen pujotusta ylös runkoputkien väliin. Suodatinta tarjotaan rakoon poikkisuunnassa ja käännetään asennussuuntaansa vasta viime hetkellä. Kansi lasketaan alas ja tarkastellaan että tiivistepinnat ovat kohdakkain eikä tiivisteen oranssia reunaa pilkistä mistään kohtaa. Varmistetaan ettei irtonainen kulmalista ole pudonnut suodatinkotelon pohjalle vaan on paikoillaan. Uuden suodatinmallin reuna on hieman paksumpi kuin alkuperäisen suodattimen vastaava kohta.

Hieman kärsinyt kiinnitinjousi.

Tämä on ihan käyttökelpoinen koska se ei ole venähtänyt. Jos lenkkejä puuttuu tai ne ovat vaurioituneet, ne voi korvata jämäköillä O-renkailla tai hätätilassa pienillä nippusiteillä. Jälkimmäisillä ei ole "jousivaikutusta" eli ajan kanssa ne eivät kiristä koteloa lisää.

Tiiveyden varmistamiseksi kotelon takareunaan on laitettu nippuside.

Vielä kiinnitysjouset paikoilleen ja nippusiteen ylimääräinen pään katkaisu sekä roiskesuojan kiinnitys niin pääsee tunkkaamaan koneen ylös ja asentamaan kaikki seitsemän pulttia ja kierrolukumittarin vaijerin paikalleen. Ja ajoa!

Noin 45.000 km ajettu suodatin.

Oman arvioni mukaan olisi suodattimella ajettu 20.000 km mutta palautteen mukaan yli tuplasti. Niin ne ajat ja kilometrit kuluvat.

Hieman "etuajassa" vaihdettu suodatin. Mutta niin sen pitää ollakin sillä osittainkin tukkeutunut suodatin pakottaa moottorin imemään ilmansa väkivalloin tai jostain muualta ja se ei ole suodatettua. Lisäksi kulutus lisääntyy ja teho heikkenee karstoittumisesta puhumattakaan.

2 kommenttia:

  1. Tuolla vanhalla suodattimella oli ajettu hiukan enemmän kuin 20 000 km. Tarkempi arvio n. 45 000 km.

    VastaaPoista
  2. Kiitokset toimivasta ohjeesta! Suodatin vaihdettu onnistuneesti vm. 2000 Nevadaan.

    VastaaPoista