perjantai 25. huhtikuuta 2014

Ratasjarrukokeilua

Yhteen sähköpyöräprojekteista, jota olen jossain määrin teknisesti edistänyt, tehtiin rakenteellisista ja painonsäästösyistä ratasjarru. Itse ratas on tavanomainen teollisuustarkoituksiin valmistettu teräsratasaihio jonka materiaalista ei ole tarkkaa selkoa. Jarrusatula taasen on kevytmoottoripyörästä peräisin oleva Brembon kaksimäntäinen vastakkaisilla männillä oleva satula joka täytyi levittää ja muutenkin modifioida jarrulevyä huomattavasti paksumman ketjurattaan sovitukseen. Myös ns. jarrukilpi piti rakentaa.

Ensimmäinen versio oli levityspaloilla levitetty ja O-regastiivistyksellä varustettu kehitelmä mutta se ei suostunut pitämään nestepainetta sisällään joten päädyin muutokseen joka tekee satulan molemmista puoliskoista itsenäisen toiminallisen rakenteen. Helppouden, halpuuden ja kokeilun vuoksi tein yhdistämisen kahdella banjolla ja niiden välisellä metallipunosteflonputkella. Puoliskojen välisen kanavan poistin käytöstä. Banjovirityksen voi korvata metallisella yhtenäisellä "sillalla" kunhan ratkaisusta saadaan kokemusta. Tulevana viikonloppuna on tarkoitus testata kyseistä ratkaisua ratakilpa-ajon merkeissä.

Ratasjarrusatula.

Alustavissa testeissä laite on toiminut tyydyttävästi mutta todellinen koitos tapahtuu hyvässä urheiluhengessä.

Maantikäyttöhyväksyntää haetaan myöhemmin kyseiselle ratkaisulle samalla kun sähkömoottoripyörä katsastetaan maantiekäyttöön. Tyypillisesti ratasjarruja käytetään suhteellisen matalatehoisissa chopper-tyylisissä pyörissä ja niihin on yleensä laitettu tehdasvalmisteinen ratas- ja satulayhdistelmä. Jää siis nähtäväksi mikä on tämän kaltaisen rakenteen kohtalo omavalmistesähköpyörässä. Jos rakenne täytyy alistaa jarrutestaukseen joka maksaa n. 500€ on aherrus ollut turhaa sillä toimivan tehdasvalmisteisen satulan saa halvemmalla.

Satula asennuspaikassaan.

Lokasuoja-aihio pohjamaalattuna.

Tämä tekemäni komposiittilokari peittänee koko keksinnön liian uteliailta.

Tuloksia.
Lappeenrannassa 26.04.2014 ajetussa sähköpyörien nopeuskilpailussa toinen sija kahden sekunnin tappiolla. Aika-ajoissa sattuneen toisen pyörän suorittaman päälleajon tuloksena oikea jalkatappi ja takajarrun mekanismi tuhoutui joten kakkossijan tavoittelu tapahtui pelkän etujarrun varassa. Tiedossa on siis takajarrun korjausta. On myös mietitty takajarrun hallintaa varten asentaa jarrukahva ohjaustankoon vasemmalle puolelle.

Aika-ajovauriot.

Muut rakenteet eivät särkyneet vaikkakin lieviä muodonmuutoksia ja naarmuja syntyi.



Moottoripyörän takapyörässä on useasti kaksi isohkoa teräskiekkoa: jarrulevy ja ketjuratas. Molemmat hyvin saman kaltaisia ympyriäisiä kiekkoja. Usein näkeekin custom/chopper-rakentamisen yhteydessä toteutettavan hydraulisen levyjarrusatulan sijoituksen levyn sijasta ketjupyörän yhteyteen.

Kaupallinen valmiste. (Dr. MadHog)

Rakenne tulee siistimmäksi, mikä kai on tavoitekin, ja samalla merkittävästi kevyemmäksi. Jousittamattoman massan pienentäminen tunnetusti parantaa ajo-ominaisuuksia ja tekee ajosta epätasaisella pinnalla tasaisempaa vaikkakin näitä näkyy useimmiten jäykkäperäisissä ajoneuvoissa.

Kuten jo jossain aikaisemmassa jutussa tuli selvitettyä että käyttökohteen alkuperäinen vetojärjestelmä sysäyksenvaimentimineen purettiin kokonaan pois painonsäästösyistä ja samalla jarrulevy korvattiin ketjupyörällä. Painoa säästyi useampi kilo. Painonsäästö taas tulee siitä että pyörä pitäisi saada katsastettua tieliikenteeseen ja siksi se ei saa painaa enempää kuin alkuperäisenäkään. Painonsäästö käytetään isompaa akkumäärään joka on sähköpyörässä suoraan verrannollinen toimintasäteeseen.

Ylempänä oli jo kuva kokeiluvaiheesta. Jarrusatula täytyi muokata kahdeksi itsenäiseksi puoliskoksi. Siksi oli tuo letku yhdistämässä puoliskoita. Hyvien kokemusten perusteella viimeistelin ratkaisun ja tein letkun sijaan yhdyspalikan ja siihen erillisen letkulähdön.

Ratasjarrusatula.

Jää nähtäväksi mitä katsastushenkilö sanoo tästä ratkaisusta. Vai sanooko mitään.
Otin selvää miten jarrutesteissä on ratasjarrujen toiminnasta on kommentoitu: ei juuri mitenkään. Kyseinen jarrutyyppi toimii aivan yhtä hyvin kuin erillinen levyjarrukin.

Jonkinlainen maltti ketjua voidellessa on tietenkin pidettävä: eihän sitä rasvaa levitetä jarrulevyillekään. Nykyiset ketjut kun ovat sisäisesti voideltuja ja tiivistettyjä ja tässäkin tapauksessa käytössä tehoon nähden varsin järeä ketju niin ei ole pelkoa kitkapinnan liiallisesta voitelusta tai ketjun nopeasta kulumisesta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti