torstai 20. helmikuuta 2014

MagnetiMarelli ECUt 15M, 15Mcat, 441 ja 15RC eroja

Tutkimustyötä teen mitkä moottorinohjaukset mahdollisesti voivat korvata toisiaan eräissä Moto Guzzi-malleissa. Se että sopii fyysisesti ei ehkä takaa mitään.

Tästä 15x-sarjasta, johon kai tuo 441:n on luettava, olen löytänyt tähän mennessä kolme eri ECUa jotka mainitaan tuolla otsikossa. Aloitin eriäväisyyksien katselun kytkentäkaavioista. Löysin myös yhtäläisyyksiä.

15M-ECUssa on vapaita pinnejä siinä pääliittimessä johon johtosarja päättyy ja liittyy ECUun ovat: 2,5,8,16,21 ja 25. Pinni 15 on pyhitetty vianilmaisinledille.
15Mcat, 441 ja 15RC-ECUissa vapaita pinnejä ovat: 5,15,16,21 ja 25. Joissa lambdaa varten ovat pinnit 2 ja 8.

Pinni nro 24 on kaikissa maadoitus.
Pinni nro 17 on käyttöjännite joka tulee sulakkeelta F5 paitsi 15RC-tapauksessa F6.

Muutoin näyttäisi siltä että näiden neljän ECUn kytkentä johtosarja on yhtenevä.

Myös rakenteellisissa eroissa on katsottava että lambdatonta versiota käytettäessä on huomioitava lambdallisen pyörän varusteluerot eli katalysaattorit tuskin viihtyvät lambdattomassa ympäristössä.
Jatkan vielä tutkimustyötä että olisi varmaa että näitä neljää ECU-tyyppiä voisi käyttää vaihtoehtoina toisilleen. Onko tästä muille apua voi olla sattumaa mutta kun laitteet vanhenevat.....

15x-ECUjen moninapaliitin.

Kyseisiä rasioita ei voi tunnistaa ulkonäöstä. Jos tyyppitarra toisella puolella on lukukelpoinen niin siitä selviää laitteen tyyppi. Ainoa selvitystapa ilman tyyppimerkintää on tarkastaa mihin menee johdin pinnista nro 15. Jos se menee ilmaisinledille niin kyseessä on 15M. 15Mcat, 441 ja 15RC ovat vaikeammin erotettavia koska niiden kytkentä on yhtäläinen. Sisäisiä eroja on signaalien käsittelyssä eli ns. itseohjautuvuudessa. 15RC on itseohjautuva. Tuo kuvan toinen liitin oikealla on OBD-tutkimusta varten.

15RC esiintyy ainakin California 1100-malleissa joissa on katalysaattori ja siksi myös lambda sekä myöhemmissä V11 malleissa.  
441 on varhaisemmissa EV-malleissa joissa on jo lambda-takaisinkytkentä. EV:ssä esiintyy myös 15M-ECUa (15Mcat) lambdalla ja ilman.
15M on tyypillinen V11-malleissa joissa ei ole lambdaa. Kuten myös Californioissa.

Pääsääntöisesti on todettava että mitä uudempi malli niin lambda ja katalysaattoriversio tulee kuvioon mukaan ja määrittelee ECUn tyypin.

On todettu että 15M-ECU toimii tarvittaessa 15RC-ECUn korvaajana. Erona on että 15M ei ymmärrä lambdan päälle ja siksi katalysaattori ei toimi kunnolla kyseisessä kokoonpanossa. Tarkoittaa että homma toimii myös toisinpäin yhdellä reunaehdolla mutta tästä ei ole vielä käytännön kokemusta. Kas kun 15M-sovelluksessa ei välttämättä ole johtosarjassa lambdaliittymää niin 15RC saattaa tehdä signaalittomuudesta virhepäätelmiä. Ainakin vikailmoituksen vikalogiin.

15xx -tyypin ECUt ovat erinomaisen selkeitä ja niiden OBD-väylän kautta tietokoneella suoritettu vianetsintä on helppoa ja selkeää. Myös Co-arvon säätö onnistuu kunhan noudattaa järjestelmän ohjeita. Pidemmälle meneviäkin toimenpiteitä voi suorittaa jos haluaa säätää tehoa, taloudellisuutta, käyttömukavuutta tai jotain muuta. On siis vapaa pääsy pyörän järjestelmään.

Ohjelmistokokonaisuuden nimi on GuzziDiag. Tällä nimellä kulkee suomenkielinen perusohjelmisto jonka voi ladata ilmaiseksi. Myös maksullisia versioita on liikkeellä mutta niissä ei ole mitään muuta eroa kuin hinta. Perusohjelmistolla tehdään vianetsintää, toimintotestaus ja loggausta sekä asetetaan joitakin perustoimintoja. Vikailmoitukset voi myös nollata.

Lisäohjelmistolla voidaan vaihtaa ECUn sisältö tai säätää sisältöä muuttamalla haluttuja parametrejä. Lisäohjelmisto ei ole suomeksi mutta siellä olevat englanninkieliset komennot ja ohjeet ovat varsin yksinkertaisia. Lisäohjelmistoja ovat kaikki muut paitsi suomenkielinen GuzziDiag.

GuzziDiag ja sen sivutuote IawDiag toimivat useimpien italialaispyörien järjestelmien kanssa WeberMarelli ja MagnetiMarelli -moottorinohjauksiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti