maanantai 24. helmikuuta 2014

Kuvia eräästä prosessista



Moottorinohjausjärjestelmiä
15M ja 15RC ECUt.

Keskenään vaihtokelpoisia
Vaihtokelpoisia siten että 15M (Varhaisempi kehitysmalli.) voi korvata 15RC:n. Sillä edellytyksellä että katalysaattori pitää poistaa käytöstä jos haluaa estää sen vaurioitumisen. Myös jäännöshappianturi vaurioituu jos se jätetään paikoilleen.

Rele- ja sulakerima.

Likaa ja hapattumia
Pyörän oikean sivuposken alla. Muuta suojausta ei ole. Tavallista ja öljyistä likaa runsaasti. Liittimistä osa syöpynyt rikki ja korvattu  perinteisellä "loikkajohdolla" jo kauan sitten. Liittimien värin pitää olla hopeanharmaa. Muut värit kielivät hapettumasta.

Palovaara
Yksi sulakejalka puuttuu kokonaan ylimenovastuksesta johtuvan sulamisen vuoksi. Liittimissä on havaittavissa runsaasti vihreää kuparin oksidia joka märkänä johtaa sähköä ja sallii virhekytkentöjen syntymisen liittimien välillä. Myös lika aiheuttaa saman.

Kytkentä.

Vikageneraattori
Rele toimittaa virtaa mm sytytykselle ja suuttimille ECUn ohjaamana. Alkuperäinen liitin oli syöpynyt alaosastaan olemattomiin ja siksi korvattu väliaikaisratkaisulla. Joka sekin oli syöpynyt. Virhesignaalien riskin määrä korostuu.

Palkki irrotettuna.

Purkuun koko laitos
Palkin voi irrottaa telinestään avaamalla päätyjen metalliosien kiinnitysruuvit ja johtosarjaa sitovat nippusiteet. Palkki on jaettavissa kolmeen osaan puhdistuksen helpottamiseksi. Sulakkeet ja releet irrotetaan ja niiden kunto testataan.

Suojaus
Sen jälkeen voidaan käyttää nestemäistä vesiliukoista liuotinta, hammasharjaa ja paineilmaa puhdistukseen. Viimeksi huuhdellaan runsaalla vedellä ja puhalletaan kuivaksi ja annetaan kuivua muutamia tunteja lämpimässä ennen kuin suojavaha levitetään liittimiin ja osat voidaan asentaa paikoilleen.

Tyypillinen syöpynyt liitin. Vaihdetaan.

Relepalkin pesua.

Paljon saastaa
Menossa jo toinen pesukierros ja "pesuvesi" edelleenkin hyvin synkän väristä. Myös teippaukset uusittiin. Kangasteippi oli menettänyt liimansa ja oli osittain mädäntynyt ja säilöi hyvin kosteutta. Korvattiin muoviteipillä.

Korotettu tyhjäkäynti. 15M.

15M vikailmoituksia.

"Supersuojattu" OBD-kaapeli.

ECUn teline kumityynyineen.

Toisinaan väärin asennettu
Tässä teline on oikein päin. Useissa tarkastamissani yksilöissä teline on kiinnitetty niin että ECU pääsee tärinän johdosta heiluessaan naputtamaan pyörän runkoon. Mikä on haitallista ECUn kestoa ajatellen. Teline on siis asennettu väärin jo tehtaalla. Kääntäminen 180 astetta auttaa.

Vioittuneen TPS:n jännitekäyrä.

Vioittunut TPS.

Bensa pilaa
Kaasuläpänasentoanturi on saanut polttoainetta sisäänsä ja antaa väärää signaalia ECUlle.

TPS-testeri.

Eräs liitintyyppi. Uusia.


Eräs toinen liitintyyppi.

Uutta tilalle
Kuten kuvastakin näkyy tämäkin liitin on elinaikansa lopussa. Liitoksesta johto oli löysällä ja rapaa oli kertynyt muuallekin. Tällekin pinnille löytyi korvaaja.

15RC:n vikalogin ilmoituksia.

Sulakerasian toimintojärjestys.

ECUn liitin. Vieressä OBD-liitin avattuna ja tiiviste irrotettuna.

Erään TPS:n kytkentä.

Elektromagneettista säteilyä
Kyseistä pyörää, mistä suurin osa yllä olevista kuvista koskee suoraan tai välillisesti, yritin saada GuzziDiagilla tutkituksi. Siis pääsyä katsomaan toimintoja sammuksissa virta päällä ollessa ja myös käynnissä. Vain staattinen tutkimus onnistui. Heti kun moottorin käynnisti niin yhteys tietokoneeseen katkesi.

Tein suojatun kaapelin
Aluksi epäilin omia OBD-johtovirityksiäni ja valmistin oikein "heavy duty"-version OBD-kaapelista suojauksineen ja maadoituksineen. Tilanne parani vain vähän: yhteys pysyi noin 2000 rpm asti ja katkesi sen jälkeen. Siinä vaiheessa aloin epäilemään että pyörässä on jotakin muuta vikaa kuin tutkittavana oleva liian suuri polttoaineen kulutusmäärä. (Noin 10 litraa sadalle kilometrille.)

Vikasuma löytyi
Siinä vaiheessa alkoi löytymään vikoja varsin runsaasti: loikkajohtoja, sulanut sulakejalka, kuraa liittimissä, hapettumalla irronneita johtimia, pilalle hapettuneita liittimiä ja rikkoutunut häiriön poistaja ja vaurioitunut TPS.

Säteilyvuoto loppui
Ne kun laitettiin kuntoon ja rikkoutuneet vaihdettiin ehjiin niin yhteys tietokoneeseen oli vakaa ja tietojen lukeminen oli helppoa myös moottorin käydessä korkeilla kierroksilla.

Aina käytössä
Yksi selitys, mutta ei ainoa, on johtosarjan ja muidenkin sähköosien huonoon kuntoon on se että pyörällä on ajettu ympäri vuoden jo kuusi vuotta eikä häiriöihin ole kiinnitetty huomiota ennen kuin nyt koska ajo sillä on vaikeutunut vikatiheyden kasvaessa. Toinen syy on puhtauden laiminlyönti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti