maanantai 3. helmikuuta 2014

Arkipyörän toinen havaittu vika


Jälleen käyttöä haittaava vika
Breva 1100:n edellinen vika ilmeni toissakesänä ja viime keväänä sen korjasin. Kyse oli vaapaavalon kytkimestä. Vaivansa ja kulunsa siinäkin.

Uusi vika
Nyt ilmeni toinen korjaustarpeen synnyttänyt vika. Vikatiheys alkaa huolestuttamaan: kahden viime vuoden aikana jo kaksi vikaa. Sitä ennen oli 8 täysin viatonta vuotta.

Muu on ollut kulumista
Toki huollon yhteydessä on vaihdettu suodattimia ja jarrupaloja sekä itse jarrulevyt kun ne kuluivat ohuiksi lähelle vaihtorajaa. Niitä en osaa pitää vikoina vaan normaalina kulumisena. Huollon yhteydessä olen korjannut kohteita joista ajan mittaan olisi syntynyt vikoja. Kuten huohottimen letkun murtuminen. Ensi kesä on pyörän kymmenes. Saapa nähdä mitä muuta ilmenee kun kilometrit karttuvat. Vaihtaa en aio. On niin hyvin käteen sopiva pyörä.

Muitakin on kokeiltu
Kävin koeajamassa Yamaha FJR:n mutta se osoittautui kömpelöksi pyöräksi ja veteläksi jousitukseltaan vaikka hevosvoimia olikin enemmän. Ehkäpä Norge 1200 on seuraava pyöräni jos Brevasta rupeaa aika jättämään.

Säädettävä moottorinohjaus
Bonuksena näissä "uudehkoissa" Guzzi-malleissa on moottorinohjausjärjestelmä jonka parametreja voi muuttaa halutessaan vaikka reissun päällä jos on välijohdot mukana ja jonkinlainen kannettava tietokone tai tabletti jossa on asianmukaiset ilmaisohjelmat.

Murtuma äänenvaimentimessa
Pakoputkiston taemman pöntön putkiosassa on korvake johon keskiseisontatuki nojaa ollessaan yläasennossa. Sen hitsaus on ilmiselvästi pettänyt ja lisäksi putkeen on tullut pieni murtuma.

Ammattimiehelle paikkaukseen
Vaatii hitsauksen jatkaakseen tehtäväänsä. Onneksi takapönttö on helppo irrottaa keskipöntöstä. Klemmarin löysäys, jousen irrotus ja yhden kannatinpultin avaus. Onnistuu pyörän omilla työvälineillä.

Takapöntön kiinnityskohta keskipönttöön.

Purkutyö oli helppo
Klemmarin lisäksi takapöntön putkea pitää kiinni kuvassa näkyvä jousi. Kiristyskohdassa on kuumankestävästä massasta tehty holkkimainen tiiviste.

Pönttöä ei yleensä tarvitse irrottaa
Jos on kyse vain takapyörän irrottamisesta ei tarvitse kuin irrottaa pöntön kannakepultti ja löysätä klemmaria jatkoksen kohdalta niin pönttö kääntyy alas pois asennuksen tieltä. Jousi saa olla kiinni. Näin menetellen tiiviste kuluu vähiten.

 Takapönttö putkineen.

Vaimentaa kunnossa ollessaan hyvin
Pönttö pitää sisällään katalysaattorin ja absorptioäänenvaimentimen. Melu 80 dBA puolella moottorin maksimitehon kierrosluvusta. Vain hieman enemmän kuin keskusteluäänenvoimakkuus. Tehokas laite. Itse äänenvaimennin on ulkoisilta ominaisuuksiltaan kunnossa eikä vaimennustehossakaan ole moittimista.

Ruostumaton
Materiaali on ruostumatonta terästä eikä vielä kovin klommoinen eikä naarmujakaan ole kovin paljoa. Sen voi aika-ajoin kiillottaa hiomatahnalla, esimerkiksi Autosol. Kuten myös pakokäyrät. Pari-kolme tuntia kun käyrää kohti käyttää aikaa niin jälki on jo varsin hyvää.

 Repeämä sauman ympärillä.

Oireet jo aiemmin
Loppukesästä kuului toisinaan omituista supsutusta kun pyörä kävi tyhjäkäyntiä paikallaan. Luulin taka- ja välipöntön välisen tiivisteen vuotavan kun ääni tuli siltä suunnalta. Kiristin klemmaria ja arvelin vaivan sillä poistuvan. Tähän tarvitaan kuitenkin hitsarin apua. Tig-hitsaus hieman laajemmalta alueelta pelastaa tilanteen.

Murtuma putkessa.

Hitsattavaa kahdessa kohtaa
Korvakkeen toisen sakaran päässä on sama ilmiö ja lisäksi on murtuma lähtenyt etenemään säteittäisesti laajemmalle. Hitsataan. Kyllä tästä vielä kalu tulee. Toki pöntön voi korvata "tarvikesliparilla" mutta ne eivät välttämättä täytä Euro3-normia jonka pyörä tällä pöntöllä täyttää. Voi lähteä kilpi jos poliisit pysäyttävät.

Vauriovaara vuodon pitkittyessä
Vuoto kyseisessä kohtaa voi tulla myös kalliiksi: huonolla tuurilla putki vuotaa ulkoilmasta happea katalysaattoriin joten siihen voi iskeä ylikuumentuminen.

Teoreettisesti lambdakin voi häiriintyä
Lambda-anturi on keskipöntössä. Jos sinne asti pääsee ylimääräistä happea niin lambda-anturin viesti ECU:lle on selvä: lisää polttoainetta! Kulutus kasvaa ja katalysaattori saattaa vaurioitua. Onneksi huomasin normaalien huoltotoimien yhteydessä nuo repeämät.

Apuväline matkaan
Pitääkin ryhtyä pitämään lambdan nollausrasiaa mukana jos sattuu tulemaan matkan päällä pakoputkivaurio: voi sen turvin jatkaa matkaa huoletta pelkäämättä lisävaurioita. Laite on noin tikkuaskin kokoinen.

Pyörän tyyppi ja hyväksymismerkinnät.

Merkinnät
Äänenvaimennin-katalysaattori-kokonaisuus on hyväksytetty ETY-alueella Yhdistyneissä Kuningaskunnissa sekä Italiassa jos en kovin väärin noita merkkejä muista. Hyväksyntä on sidottu pyörän tyyppiin ja merkkiin joka samassa yhteydessä mainitaan.

Ammattiapua
Hitsari löytyi muutaman kilometrin etelämmästä 130 tien varresta: Mr. Moore Custom Craft -nimisestä firmasta. Homma otettiin välittömästi työn alle ja se kesti noin 10 minuuttia. Hitsausmenetelmänä tig-hitsaus. Työn hinta alveineen tasan 10€.

 Hitsisaumat.

Kunnossa
Korvakkeet on nyt hitsattu molemmilta puolin. Seuraavaksi kun sauma pettää lähtee hieman isompi ääni...

Hyvälaatuista terästä
Materiaali on ruostumatonta terästä kuten useimmissa Guzzeissa. Poikkeuksena joissain California -malleissa on kromatut äänenvaimentimet.

Välimuoto
Myös vanhemmissa V10 -malleissa on pakoputket tavallista terästä. Ne on vain silattu rosterilla päältä sekä sisältä. Hitsatessa sen kyllä huomaa...

Jos magneetti ei tartu
Magneetilla on hyvä testata: ruostumattomaan teräkseen ei magneetti kovin tartu. Tässä kyseisessä pöntössä on pintapuolella kaikkiaan kolmea erilaista rosterilaatua: takaosan prässätty osa on kovinkin pehmeää laatua. Helposti naarmuuntuu mutta toisaalta pehmeä ja helppo kiillottaa. Sisäisistä rakenteista en tiedä.

Äänenvaimentimen tiiviste.

Tiiviste kunnossa
Tämä vielä menettelee mutta pitänee ostaa varalle uusi tiiviste. Jos tiiviste vuotaa niin todennäköisesti katalysaattori ajan mittaan vaurioituu.

 Äänenvaimennin kiinnitetty keskipönttöön.

Keskipönttökin huoltoon
Vaikuttaa siltä että keskipönttökin pitää ottaa työn alle. Se ei ole ruostumatonta terästä vaan vain silattu katalyyttisesti ruosteenestolla. Hitsaussauman kohta on jo alkanut ruostua. Jos siihen tulee reikä niin matka todennäköisesti katkeaa koska seokset menevät pöntössä sekaisin ja lambda ei saa enää oikeaa seostietoa. Lambda-anturi on samaisen pöntön yläosassa.

Pönttö paikoillaan.

Tekniikka kunnossa
Ei enää yhtä kiiltävä kuin uutena. Naarmuja ja pari klommoakin on matkan varrella tullut. Ahkerampi saattaisi ne oikoa ja hioa näkymättömiin mutta minulle välttää kunhan tekniikka pelaa.
Tämänkertaisella kympin sijoituksella saatoin säästää ison summan tulevaisuudessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti