sunnuntai 9. helmikuuta 2014

Guzzin moottorinohjauksen alkuperäisasetukset

Kuten varmaan kaikki nykyaikaisen moottoripyörän omistajat tietävät että heidän pyöränsä moottorinohjauksen ja mahdollisen ajonhallinnan järjestelmä perustuu digitaalisiin tiedostoihin joiden toiminnot noudattavat kuljettajan moottorinohjaus- ja ajonhallintakomentoja. Osa toiminnoista on itsenäisiä joihin kuljettajalla ei ajon aikana ole mahdollisuus vaikuttaa.

Moottorinohjausjärjestelmän tiedostot ovat mallikohtaisia eivätkä sovellu, ainakaan suoraan, toisen saman tyyppisen moottorinohjauksen käyttöön eri tyyppiseen pyörään. Moottorinohjaus voi siis olla aivan sama endurossa tai customissa mutta niiden tiedostot ja toiminnot poikkeavat toisistaan.

Tehtaalla tai viimeistään maahantuojan luovutushuollossa on asennettu kunkin markkina-alueen mukaiset moottorinohjaus- ja ajonhallintatiedostot pyörän keskusyksikköön. Valmistaja voi, esimerkiksi kuluttajapalautteen pohjalta, lähettää maahantuojille ja merkkikorjaamoille päivityksiä jolla jokin puute tai häiriö voidaan korjata.

Tiedostojen kulloinenkin tila eli status on nähtävissä kun moottorinhjaustiedostoja tarkastellaan asianmukaisilla laitteilla. Joko merkkihuollon laitteilla tai edistyneen harrastajan laitteilla. Tämä statustieto on hyvin tärkeä: se kertoo katsojalleen mikä päivitys on kyseessä ja että se on juuri oikea tähän yksilöön. Jos olisi vuosikatsastus niin kyseinen tieto olisi myös katsastusmiehen tarkistettavissa ja jos se poikkeaisi heidän listauksensa tiedoista menisi pyörä ajokieltoon kunnes oikea pävitys olisi asennettu ja katsastettu. Pääasiassa tämä tieto liittyy päästörajoitussopimuksiin.

Laitoin nämä tiedostot tähän koska moottorinohjaustiedostojen vaihto on turhaa jos tiedostonimi on sama kuin jo keskusyksikössä oleva. Toisaalta tiedosto voi olla vaihdettu mutta uutta päivitystietoa ei ole haluttu ilmaista siltä varaa jos joku tarkastelisi tiedostonimeä esimerkiksi takuuasioiden tai muiden syiden vuoksi. Alue on siis hieman "villi". Pätevämpi tarkastelija, mennessään syvemmälle moottorinohjaukseen ja vertailemalla yksittäisiä tiedostoja alkuperäisiin pystyy kyllä huomaamaan onko muutoksia tehty ja monasti muutosten tarkoituksenkin.

Tässä listaus muutamien Guzzi-mallien alkuperäisistä EU-alueen pyörien moottorinohjausjärjestelmän tiedoista. Listaus on kopioitu Hollannin Guzzitietäjien foorumilta. Lyhennys MY tarkoittaa vuosimallia.



Malli



Tiedostonimi



Moottorinohjaus



    Lambdamäärä
1200 SPORT/ 2V2230BD01MG977923.11
1200 SPORT/ ABS 2V2230NG18MG977676.11
1200 SPORT/ ABS 4V /Corsa2230BS20MG883419.01
Bellagio2230BG27MG9783681
BREVA 11002230BA10
1
BREVA 1100 ABS2230BB10
1
GRISO 8502230GR41MG977298.11
GRISO 11002229GRS1103
1
GRISO 1200 8V2229GRS8V68
(A5moottori)/
2230G803
(A8 moottori)

1
NORGE 1200 ABS2230NG18MG977676.11
NORGE 1200 ABS GT 8V3222NG01CM2270062
STELVIO 1200 MY '082229STV8V52
1
STELVIO 1200 MY '09 ei abs2229STA42Z
1
STELVIO 1200 MY '09/'10 /ABS Bosch2229STA42ZA
1
STELVIO 1200 MY '10 ABS Continental2229STA42Z
1
STELVIO 1200 MY '10/'11 alkaen 02-103222ST02CM2270052
V7 ja Nevada MY'09V7NEVAD/3L10BN22
1
California 2004-20123D09C28P61601.398.00
                        1

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti