tiistai 26. marraskuuta 2013

Sääksjärvi Trike Peräytyslaitteen alennusvaihteet ja hihnapyörät


Sorvin ääressä
Pari päivää on kulunut sorvaamisen parissa ja kaksi kiilahinapyöräaihiota on valmistunut. Välityssuhde on n. 3,2:1. Sähkömoottori tulee pyörittämään pienenpää pyörää ja isompi on kardaaniakselin takanivelen tietämillä pyörittämässä sitä. Vielä on koneistettava kiinnitysreiät ja akselit sekä hihnankiristin.

Kiilahihnapyörästandardi.

Opiskelua ja kikkailua
Hihnapyörien mitoitus ja sorvaus kävi varsin vaivattomasti vaikka isomman, halkaisija 180mm, kohdalla piti sorvin pienuuden vuoksi hieman kikkailla.

Kirjallisuudesta löytyi ohjeet
Standardin mukaan pitää huomioida että erikokoisilla hihnapyörillä on kiilakulmat erilaiset. Johtuu siitä että pienen pyörän yli hihna joutuu jyrkemmälle mutkalle eli on "juurestaan" silloin paksumpi. Sorvaus tapahtui hihnaprofiili SPA:n mukaan eli hihna on 11mm leveä.

Hihnapyöräpari.

Hihnoja on tarjolla kaupassa runsaasti
Hihna on oikeaa mallia mutta liian pitkä. Pitänee käydä löytämässä marketin hyllystä parikymmentä senttiä lyhyempi remmi. Vain yksi tarvitaan.

Iso hihnapyörä koeasennettuna.

Sopivan mittainen hihna.

Moottori maksoi 20€
Sähkövoimalähdekin peruutusta varten on hankittu. Kierrosluku säädettävä 0 - 400 rpm ja vääntömomentti  sen omien planeettapyörästöalennusvaihteiden (2kpl) jälkeen on 10 Nm. Eli ei paljon mitään.

Alennusvaihteissa momentti kasvaa
Vielä näiden jälkeen on kuitenkin alennusvaihde joka toimii samalla kulmavaihteena sekä pyörimissuunnan vaihtimena. Sen välityssuhde on n. 3:1. Eli vääntömomentti kolminkertaistuu ja kierrosluku vastaavasti putoaa. Lisäksi on jo edellä mainittu hihnaveto 3,2:1. Perävaihteeseen siirtyvä vääntömonentti on siis jo yli yhdeksänkertaistunut. Tehohäviötkin huomioiden päästään ainakin seitsemänkertaiseen momenttiin eli yli 70 Newtonmetrin.

Riittänee hitaaseen peruutukseen
Eiköhän sillä väännöllä jo trike liiku takaperin. Hitaasti, mutta liikkuu. Noin 40 kierrosta minuutissa maksimissaan. Lisäksi on tietysti vielä perävaihteen oma alentava välitys. Koko voimansiirtozydeemissä on siis yhteensä viisi alennusvaihdetta ennen takapyöriä.

Osien sovitusta
Keskentekoista ei pitäisi näyttää mutta tässä kuitenkin kuva puolivalmisteesta.

Peräytysvaihteen mekanismin koeasennus.

Tilanahtautta
Pakin voimansiirron sijoittelussa oli ongelmia kun tukevat kiinnityspaikat olivat hieman kaukana ja esimerkiksi iskunvaimentajien takana.

Järeämmäksi
Tukirakennetta pitää vielä hieman muokata samoin kuin itse muutakin mekanismiä. Kuvassa näkyvän M8-kuusiokolopultin kohdalla on akseli jonka ympäri mekanismi kääntyy ja siten muuttuu hihnan kireys.

Kotelointi, ehkä
Koko laite pitää vielä suojata pahaa maailmaa vastaan komposiittisella kotelolla. Jonkinnäköinen ilmavaihtokin pitää moottoriin jäähdytystä varten järjestää jos tulee pitkiä peruutusmatkoja. Pieni hihnapyörä liikkuu isomman suhteen ja määrittelee hihnan kireyden.

Periaate
Kun hihna on löysällä se luistaa ison hihnapyörän ympärillä eli on normaalissa eteenpäinajoasennossa. Pakittamista varten hihna kiristetään. Hihnaa ja hihnapyöriä tuskin tarvitsee suojata. Vain keventää, muotoilla ja pintakäsitellä.

Kiristysmenetelmä
Seuraavaksi pitää ryhtyä miettimään teenkö hihnan kiristämistoiminnon sähköisesti solenoidilla vai vaijerivälitteisesti vivulla tai jalkapolkimella.

Vaijeri
Veikkaan että vaijerivälitteinen vipu on huolettomin. Lisäksi pitää huolehtia että pakin hihna ei saa olla kireällä kun pyörällä ajetaan normaalisti eli järjestelmälle pitää tehdä sähköinen suojaus tahattoman särkymisen estämiseksi. Samoin peruutettaessa.

Turvakytkennän mietintää
Vaikka pyörän moottori kävisi niin vaihteen pitää olla vapaalla mutta vanhan Guzzin tapauksessa vapaavalon signaali on epävarma ja osoittaa vapaan sijainnin vain suurinpiirtein. Sen lisäksi pitää siis edellyttää että myös kytkinkahva on vedetty pohjaan peruutuksen aikana. Monimutkaista. Pitänee keksiä jotain muuta...

Lisäys 04.12.2013
Sen verran pääsee kertomaan että peruutusvaihde tullaan kytkemään päälle vaijerivälitteisesti vivulla ja/tai polkimella. Vipu/poljin sijaitsee siinä missä ennen oli sivuseisontatuen kiinnitys. Eli vasemmalla kädellä/jalalla vedetään/painetaan vipu taakse/alas jolloin veto kytkeytyy mutta itse sähkömoottori käynnistetään erillisestä katkaisimesta. Pyörän moottori on peruutettaessa oltava sammuksissa ja vaihde vapaalla. Näin välttyy siltä että ei vahingossa riko liikkeelle lähtiessä peräytysvaihdemekanismia eikä se jää erehdyksessä päälle. Sopivasti on alkuperäinen sivuseisontatuen katkaisija siinä hollilla joka estää pyörän moottorin käynnistymisen kun pakki on kytkettynä. Kunhan kytken sen toimintaan.
Nyt tulee pyhistä johtuen pientä viivettä rakentamiseen. Itsenäisyyspäivän vieton lisäksi kaikenlaista kissanristiäistä, ostosmatkaa, pikku- ja isojoulua, sukulaisvierailumatkoja, uuttavuotta, jne....

Lisäys 05.02.2018
Trikellä on nyt ajettu vähän yli 10.000 km eli kuudella kesällä jaettuna ei ihan kauheita matkoja. Se myös on nimetty uudelleen ja sen nimi on nyt California Adamant. Jutut löytyy kuitenkin blogini hakemistosta Sääksjärvi Trike nimikkeellä kunnen nimeän kaikki artikkelit uudelleen. Joka on joltinenkin homma. Peräytyslaite on hoitanut hommansa.

Kosteus muuttaa kitkaa
Sateella hihna pyrkii luistamaan. Sama hihna kuin kuvissa on edelleen käytössä. Yksi sähkömoottori on hajonnut. Varaosa löytyi Biltemasta alle 20€ hintaan. Pitäisi vielä vaihtaa. Myös peräytyslaitteen kiinnitystä piti hitsata sen murruttua. Mutta laite toimii riittävällä varmuudella. Missään suossa tai jyrkkään ylämäkeen ei sillä mennä mutta se on apu silloinkin.

Käyttöpyöränä
Kesällä 2018 sillä on tarkoitus tehdä joitakin kokoontumismatkoja ja ehkä vien sitä näyttelyhin kun menneenä kesänä alkuun pääsin.

Lisäys 06.02.2019
Moottoriin on tilattu tiivistesarja, uudet venttiilit ja männänrenkaat. Keväämmällä on pirteämpi kulussaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti