keskiviikko 20. marraskuuta 2013

Sääksjärvi Trike Nopeusmittarin anturi

Uusi nopeusmittarin vaijerin pyöritin asentui tänään Sääksjärvi Triken etupyörän akselille. Vanhempi pyörittimen malli olisi ollut parempi mutta sitä ei ollut enää saatavilla joten turvauduin nykyisin käytettävään malliin. Asennus oli helppo eikä ottanut aikaa muutamaa minuuttia enempää. Ainoa mitä piti tehdä oli lyhentää etupyörän oikean puolen laakerin ja etuteleskoopin välissä olevaa holkkia pyörittimen vahvuuden verran.

 Pyöritin edestä päin.

Pyöritin ja vaijeri teleskoopin takaa päin.

Pyörittimen pyöritin.

Koska nykymallisen nopeusmittarin anturin pyöritinlippa ei yllä pyörän napaan asti niin laitoin jarrulevyn pultin alta haponkestävästä teräksestä tehdyn vivun viemään pyörivä liike anturille asti.

Olisin tietysti voinut hankkia nykyteknisen digitaalisen tarvikemittarin mutta sen asentaminen tulisi kalliiksi: jos mittari vaihtuu joutuisi sen testauttamaan hyväksytyllä testauslaitoksella ja se todistus maksaisi noin 500 euroa. Eli ei ole halpaa se. Jos ette usko niin laissa sellainenkin kohta on joka tämän menetyksen määrää.

Finas-niminen laitos myöntää testausoikeuksia. Alla säädökset joiden mukaan ko laitos toimii.
  • Laki vaatimustenmukaisuuden arviointipalvelujen pätevyyden toteamisesta, n:o 920/2005
  • Laki mittatekniikan keskuksesta annetun lain muuttamisesta, n:o 921/2005 ja sen muutos n:o 488/2010
  • Valtioneuvoston asetus mittatekniikan keskuksesta annetun asetuksen muuttamisesta, n:o 1193/2005 ja sen muutos n:o 828/2010
  • Valtioneuvoston asetus vaatimustenmukaisuuden arviointiasiain neuvottelukunnasta, n:o 977/2005

Yksi akkreditoiduista laitoksista on Testmill Pentanova Oy. Heihin pitää olla yhteydessä jos haluaa mittarinsa hyväksytyksi lailliseksi maantieliikenteeseen. Jarrutesti on joka tapauksessa teetettävä ja se maksaa saman verran. Myös käsittelytesti voi tulla kyseeseen. Sen tarpeen päättää jarrutestaaja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti