tiistai 5. marraskuuta 2013

California Adamant Käsijarrun vivun sijoitus


Monta tapaa seisontajarruttaa
Triken seisontajarrun voisi tehdä toisellakin tapaa kuin mekaanisesti. Voi myös käyttää nestevälitystä kunhan käyttövipu on eri vipu kuin mistä varsinaista käyttöjarrua käytetään. Siltä varaa että varsinainen takajarru pettää haluan tehdä sen osalta myös tehokkaan mekaanisen jarruvälityksen.

Sopivan paikan löytäminen hankalaa
Nyt kävi vain niin että käsijarruvivun sijoitus tuotti lieviä ongelmia. Sitä kun pitää kyetä käyttämään kuljettajan paikalla istuen.

Erona astinlaudat
Aiemmassa trikerakennelmassani, Carillofornia Trikessä, käsijarruvivun sai sijoitettua vaihdelaatikon kyljen tuntumaan. Nyt ei mallien erilaisuuden vuoksi ollut samaan ratkaisuun mahdollisuuksia. Johtunee siitä että edellisessä trikessä on jalkatapit ja siinä on erilainen jarrupoljin kun taas (Sääksjärvi Trikessä, nyk. California Adamant) on astinlaudat.

Käsijarruvipu hiukan outoon suuntaan.

Suunnanvaihtopyörä
Koska vipu toimii nurinperin niin jarruvaijerin suuntaa oli muutettava johtamalla vaijeri pienen pyörän ympäri. Sille oli laakerointitilaa vipumekanismin rungossa.

Yksi lisäys
Piti vain hitsata halkaisjaltaan 10mm akselitappi sopivaan kohtaan.

Ergonomiaa parannettava
Itse vivun päässä oleva laukaisunappi on siis sinällään hieman vaikeakäyttöinen mutta muotoilen sille vivun alapinnalle pienen liipaisimen josta käsijarrun voi laukaista pois päältä. Muutoin joutuisi käsi omituiseen asentoon kun pyrkii jarrua löysäämään.

Ja näin vaihtuu liikkeen suunta.

Käsijarrun merkkivalo
Pitkulainen reikä vivun kiinnitysrungossa on käsijarrun päälläolon varoitusvalon katkaisijaa varten.

Guzzin erikoisuus
Aivan kuvan oikeassa reunassa näkyy kuminen tappi. Kun takajarrulla jarrutetaan nostetaan kantapää tapin päälle ja silloin varvas yltää jarrupolkimelle. Jos jarruttaa pitäen kantapäätä astinlaudalla tulee jarrutuksesta helposti töksähtävä.

Jarrupolkimella toimi myös etujarru freno integrale
Alunperin jarrupoljin vaikutti myös etujarruun takajarrun ohella. Tämä on yksi merkittävä ero jalkatappiversioon nähden.

Jarrun tasausmekanismi.

Jarruvoima tasan molemmin puolin 
Käsijarruvivulta lähtevä vaijeri johtaa oikealla olevaan silmukkaan ja siitä jarruvoima jakaantuu akseloidun vivun kautta varsinaisille jarruvaijereille ja sitä kautta oikealle ja vasemmalle jarrusatulalle. Tasausvipumekanismi vaatii vielä pientä viimeistelyä. Toisaalta ulkonäöllä ei ole niin väliä sillä kapine ei jää näkyviin.


Jarrusatulan seisontajarrun vipu.

Jarrupoljinta painaen
Jarrusatulan käsijarrumekanismi on piilossa kumisuojuksen alla. Vivun liike välittyy mekaanisesti samaan mäntään johon nestepainekin vaikuttaa. Käsijarrun saa siis lukittumaan todella tiukkaan kun painaa poljinjarrua ja vetää samalla seisontajarrun päälle. Varmuudeksi lisäsin vielä palautinjouset molempiin takajarrusatuloihin.

Laukaisinliipasin
Käsijarruvipu kun on ajosuuntaan nähden nurinpäin niin vivun päässä olevan laukaisunapin käyttö normaalilla fysiologilalla varustetulla kädellä on hankalaa. Kahvaa pitäisi pystyä käyttämään oikealla kädellä polvitaipeen takaa. Siksi tein kahvan tyveen liipaisimen mistä laukaisu sujuu ilman ranteen taivuttelua.

Kahva ja liipaisin.

Ratkaisu ongelmaan
Painikkeen vivun päässä voi unohtaa huonon ergonomian vuoksi vaikka sekin toimii. Asentamani liipaisin hoitaa homman ja vapauttaa seisontajarrun.

Merkkivalo
Asensin led-valon mittariston yhteyteen. Kun virta ja käsijarru on päällä tillittää valo kävästi kuljettajan okulaariin. Myös peruutusvaihteelle on merkkivalo.

Noin seitsemän vuotta myöhemmin
Jarruilla olen pärjäillyt mutta keväällä -20 jarruttikin vain vasen jarru polkimesta polkien. Asiaa piti tutkia. Takapyörät pois ja osat kouraan. Satulat ovat liukutappityyppiä eli koko satula liikkuu kun jarrua käytetään. Liukutapit olivat oikealla lievästi syöpyneet. Puhdistus ja voitelu korjasi tilanteen. Vasemman puolen voitelin myös varmuudeksi. Hommaan meni aikaa katuatsossa työskennellen noin tunti.

Tehokasta
Jarrutasapaino löytyi: molemmat takajarrut purevat yhtä kovaa. Jarruihin voi luottaa. Jarrupaloissa oli vielä runsaasti pintaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti