torstai 13. kesäkuuta 2013

California Kolmosen perävaihde vuotaa öljyä

Tein tänään Cali Kolmosella kokeiluajoa hieman pidemmän lenkin että selviää mihin kaikkiin kohteisiin pitää tehdä remonttia ennen kuin huomenna lähden pidemmälle matkalle. Kauaa ei vikaa tarvinnut etsiä kun Vehoniemen museokahvilan terassilla katselin takarenkaan sivua. Selviä säteittäisiä öljynoroja renkaalla. Perä siis vuotaa voiteluainetta ulospäin.

Peräöljyä renkaalla.

Öljyllä on paha taipumus etsiytyä renkaan kulutuspinnalle ja aiheuttaa vaaraa renkaan liukkauden muodossa. Joten hissun kissun tallille takaisin. 

Takapyörän irrotus on helppo homma: pyörä keskituelle, pari laudanpätkää keskituen alle, vasen äänenvaimennin irti, taka-akselin mutteri auki ja vasemman haarukkaputken päässä oleva lukituspultti löysälle. Jarrusatulan voi, mutta ei ole pakko irrottaa tuestaan. (irrotettuna helpompi koota) Akseli lähtee kierrepäästä työntämällä ja vasemmasta päästä vetämällä. Samalla irtoaa jarrusatulan tuki eli jarrukilpi. Pyörää siirretään vasemmalle niin se irtoaa vetouristaan ja putoaa alas. Takapyörä pujotellaan lokasuojan vasemmalta puolelta pois. 

 Isompi huulitiiviste vuotaa.

Joskus voi toki vuotaa akselin toisen pään pienempikin huulitiiviste mutta silloin öljyvuoto tulee navan sisältä. Se voi joskus olla vaikea havaita muun rasvan joukosta. Nyt vika oli selkeä.
Vanha iso huulitiiviste irti ja uusi tilalle. Uusia tiivisteitä löytyy hyllytavarana tiiviste- ja laakeriliikkeistä.

Tiiviste kokonsa vuoksi ei ole kireä irrottaa eikä kovin tiukka asentaa paikoilleen. (Leveä ruuvitaltta tiivisteen ja akselin välistä naarmuttamatta akselia ja vääntö.) Nopeasti toimien ei öljyä kerkiä pakenemaan liikaa että lisätä tarvitsisi.

Tiivistettä vasten tuleva akselin pinta olisi hyvä karhentaa noin 1000 grainin tai hienommalla hiomakankaalla jos siinä on ruostetta tai edellisen tiivisteen aiheuttamaa kulumaa. Tällöin tiivisteen huuli asettuu kunnolla akselipintaa vasten. Hionta vaatii laipan irrottamisen koska hiomakankaalla ei voi tehdä hiontaa laakerin läsnä ollessa.
Tiivistettä ei pidä hakata vasaralla paikoilleen vaan jos tarvitsee naputella niin tarpeeksi leveä painin tiivistettä vasten ja vähitellen naputellen ja kiertäen tiiviste asettuu samaan tasoon pesänsä reunan kanssa.

Pyyhitään/pestään vuotanut öljy pois renkaasta ja perävaihteesta ja kootaan takapyörä paikoilleen. Jarrun kiinnityspultit pitää muistaa laittaa riittävän kireälle. Korjaamokäsikirjassa niille on momenttiarvo. Äänenvaimennin paikoilleen viimeksi. Hommaan menee, rauhallisesti työskennellen, korkeintaan puoli tuntia.

Huulitiiviste paikoillaan.

Jos huulitiiviste uuden tiivisteen asennuksen jälkeen vuotaa voi epäillä asennuksen onnistumisen tasoa mutta useimmiten ongelmana on ruoste tai naarmut akselin kaulalla johon tiivisteen pitäisi puristua tiiviisti. Joskus on kulunut tiivistepintaan ura ja uusi tiivisten huuli ei asennu kunnolla akselille. Silloin pitää tehdä aiemmin mainittu hiontatyö.
Myös kulunut laaakerointi aiheuttaa vuotoa: akseli pääsee heilumaan tiivisteen sisällä niin että öljyä pääsee aina jostain raosta ulos. Silloin pitää lopettaa ajaminen isompien vahinkojen välttämiseksi ja vaihtaa kaikki laakerit ja tiivisteet.
Perän syvällisempi avaaminen ja säätäminen vaatii erikoisosaamista ja muutaman erikoistyövälineen.

Kommentti 18.06.-13
Pientä vaille tuhannen kilometrin Yöajo on takana ja perä piti öljynsä sisällä eikä kuumennut tai osoittanut muita inhottavia oireita. Tiivisteen vaihto siis riitti. Muita öljyvuotoja sen sijaan löytyi muualta pyörästä.

Lisää tietoa perävaihteista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti